به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری چهلمین سالگرد تشکیل این شورا که ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳برگزار شد، اظهار کرد: چهل سال از عمر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۵ سال از عمر شورا انقلاب فرهنگی میگذرد. در این ۴۵ سال شورا در زمینههای مختلف از جمله اسلامیسازی دانشگاهها مصوباتی داشته است. اولین سند، سند اسلامی شدن دانشگاهها است.
وی افزود: سپس وظایف شورا با رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری توسعه پیدا کرد. هماکنون شورا با چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، زنان و خانواده و ... فعال است. تاکنون ۲۰۰ نشست تخصصی و ۳ همایش ملی برگزار کردیم. سندهای دیکری شامل سند موسیقی و سند صنایع دستی در شورا تدوین شده است. بازرسی فرهنگی یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
خسروپناه گفت: سامانه نظارت و ارزیابی در شورا با هدف ارزیابی سازمانها راهاندازی شده است. این سامانه نشان میدهد که هر دستگاه تا چه میزان به مصوباتی شورا عمل کرده است.
مصوبه کنکور دوباره در صحن شورا بازنگری میشود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر قطعی معدل در کنکور گفت: این مصوبه مثل هر مصوبهای دیگری تغییر پیدا نکرده، سر جای خود است، در حال حاضر کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام میشود سپس در صحن شورا مجدد بازنگری خواهد شد.
وی ادامه داد: این مصوبه اگر هم تغییر پیدا کند، برای سال آینده نخواهد بود بههرحال هم امسال و هم پارسال و هم سال آینده پایه ده، یازده، دوازده آزمون نهایی میدهند اگر هم این مصوبه تغییر پیدا کند برای سال ۱۴۰۶ به بعد خواهد بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خانوادهها بدانند سال آینده و حتی سال بعد همین مصوبه فعلی اجرا خواهد شد، چون قابل تغییر نیست تا دو سال آینده بلکه سه سال آینده این مصوبه را داریم اگر اصلاحی صورت گیرد برای سه سال بعد خواهد بود.
وی در خصوص اینکه چرا با مصوبه مذکور مخالفت میشود گفت: خیلی حرفهای مختلفی درباره مصوبه تأثیر قطعی وجود دارد، برخی ادعا میکنند این مصوبه عدالت را تأمین نکرده، گرچه هدف این مصوبه عدالت نبوده است اما با این وجود از نتایج این برنامه این بودهاست که به عدالت نزدیک شدیم، یعنی کسانی که جزء مناطق محروم بودند در این دو سال، در رتبههای برتر کنکور قبول شدند و در سالهای قبل این امتیاز و ظرفیت برای قبولی این افراد وجود نداشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: لذا به یک معنا ما به عدالت نزدیک شدهایم دوم اینکه وضعیت معدلها مشخص است قبلاً در مدرسهای ممکن است نمره را کم و زیاد کنند، الان چون امتحان آزمون نهایی است، خیلی دقیق میتوانیم وضعیت سواد دانشآموزان را بدانیم نکته سوم اینکه دانشآموزان ما به کلاس برگشتند، الان معلمها عمدتاً از این مصوبه راضی هستند.
وی افزود: دو سه اشکال برای مصوبه مطرح میکنند که قابل تأمل است یک بحث هزینه سنگین و کار سنگینی که برعهده وزارت آموزشوپرورش است که میگویند آزمونهای پایه دهم، یازده و دوازدهم آزمونهای سنگین و بسیار پرهزینه است میگویند این حجم را سبک کنید که بتوانیم انجام بدهیم.
خسروپناه افزود: یک اشکال دیگر میگویند آزمونهای مکرر ملی به دانشآموزان فشار روحی میآورد بیشتر دنبال آزمون هستند و بحثهای تربیتی کمتر توجه شده است.
وی درباره اینکه چرا دولت دنبال لغو این مصوبه است گفت: دولت دنبال لغو مصوبه نیست، مجلسیها نیز انتقادهای متعددی داشتند برخی از نمایندگان هر شب توییت و ویراستاری میزنند انگار هیچ کار دیگری ندارند جز لغو این مصوبه، ولی با این وجود با کمیسیون آموزش مجلس جلسه گذاشتیم حرفهای آنها را شنیدم و خواستیم که به یک جمعبندی برسند جمعبندی نظرات شان را برای ما فرستادهاند وزارت آموزشو پرورش و شورای عالی آموزشوپرورش نظرات خود را شفاهی اعلام کردهاند تا جاییکه من خبر دارم چه مجلس و چه دولت هر دو تأثیر قطعی پایه دوازدهم را قبول دارند در این اختلافی وجود ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینها معتقدند تأثیر بهجای ۶۰ درصد پنجاه درصد شود میخواهند کم کنند پیشنهادی است که اینها دارند نکته بعد پایه یازدهم را برخی از این عزیزان میخواهند تأثیر قطعی باشد و آزمونهای کمتر، برخی میگویند تأثیر مثبت باشد پایه دهم نیز چنین نظراتی است ما مجموع نظرات را در سر صحنه شورا میبریم فقط این مورد را تاکید میکنم، اگر این مصوبه تغییر پیدا کند برای سال آینده و سال بعد نخواهد بود داوطلبان باید با همین روند درس بخوانند.
در تاثیر قطعی پایه دوازدهم اجماع است
وی افزود: نکته دوم اینکه اصل تأثیر قطعی معدل لغو نمیشود مورد اجماع همه مجموعهها است هم قوه مجریه هم مجلس و هم کارشناسان مختلف در این باب نظر دادند اما اینکه پایه دهم باشد یا نباشد اینجا اختلافنظرهایی است ولی در تاثیر قطعی پایه دوازدهم اجماع است.
خسروپناه افزود: ما بههرحال باید تصمیم بگیریم آیا یک مسئلهای که بر تمدن علم و دانش ما اثر گذار است، این را ملاک قرار دهیم؟ یا این اعتراضها و اختلافنظرهایی که وجود دارد.
وی افزود: من در سفرهای استانی متعدد و جلساتی که حضور پیدا میکنم جمع عظیمی از دانشآموزان التماس میکنند مصوبه را تغییر ندهید این تأثیر قطعی به نفع ماست از نظر علمی ما رشد کردیم ما در یک تحقیق پیمایشی از خانوادهها پدر مادرها و دانشآموزان و معلمها سؤال کردیم که آن مجموعه نظرسنجیای در تصمیمگیری ما مؤثر است.
وی درباره حذف کنکور هم گفت: کنکور نسبتبه چند رشته اثربخش است خیلی از رشتهها بدون کنکور پذیرش میشوند، پزشکی، دندانپزشکی داروسازی و چند رشته دیگر مانند حقوق و روانشناسی و اینها کنکور دارند، ولی اکثر رشتهها و هشتاد درصد رشتهها و بالای هشتاد درصد رشتهها بدون کنکور است کنکور برای کمتر از بیست درصد رشتهها نیاز است اما بعید میدانم کنکور حذف شود ولی اینکه تأثیر قطعی معدل، درصدش افزایش پیدا کند و کنکور کاهش پیدا کند این ممکن است از مواردی باشد که در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شود.
انتهای پیام/
نظر شما