محمدرضا امامقلی قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: سینمای مستند نیاز به یک جهش و نیاز به یک پوست اندازی دارد و مدیوم مستند خیلی جدی گرفته نمیشود.
وی با بیان اینکه کار سینمای مستند نه با پول پاشی درست میشود و نه با بودجههای انقباضی ادامه داد: پیشرفت سینمای مستند خیلی ناظر به بودجه نیست و درست است که بودجه در اقتصاد مستند بسیار تاثیر دارد اما آن چیزی که میتواند مستند را نجات دهد به نظرم پرداخت به نظام مسائل مستندساز است.
امامقلی با اشاره به اینکه نظام توزیع مستند نیز مهم است و ما بازار متشکل مستند نداریم تصریح کرد: شاید مدیران سینمایی ما و تهیه کنندگان ما جلسات مستمری را دارند یا انجمنی را دارند که میشود حداقل بهش فکر کرد که یه گفتگویی میشود که مثلا امسال چند فیلم سینمایی تولید میشود اما بریا ما مستندسازان، غیر از جشنواره حقیقت جای دیگری نیست متوجه بشویم چند فیلم در مراکز تولید شده است.
وی خاطرنشان کرد: یک آرایش، سازمان و سازماندهی در سینمای مستند وجود ندارد و چون این سازماندهی وجود ندارد در چرخه مخاطب نیز این اتفاق نمیافتد یعنی مستندسازان و هر کدام از سازمانها و نهادها تولیداتی دارند اما برای رسیدن به دست مخاطب فکر جدی نمیشود.
قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند بیان کرد: اگر تلویزیون مستندی را پخش نکند دیده نمیشود و در بهترین حالت ممکن، آن مستند در دوتا پلتفرم منتشر شود اما من احساس میکنم که مستند نیاز به توسعه مخاطب دارد مثلاً ما اقشاری داریم که اصلا با مستند پیوند ندارند.
وی با بیان اینکه نهایتا چند هزار نفر آدم در جشنواره حقیقت میآیند و فیلم مستند میبینند به نسبت مخاطب میلیونی که در کشور ما وجود دارند گفت: ما به مخاطب مستند فکر نمیکنیم. به توسعه مخاطب فکر نمیکنیم. ما از دانشآموزان غافلیم و تعداد زیادی دانش آموز در کشور وجود دارد که مستند نمیبینند. تلاش نکردیم ذائقه آنان را به مستند نزدیک کنیم و اصلا مستندی که به ذائقه آنها نزدیک بشود هم تولید نکردیم. اینها به نظرم دلایل اصلی است که باید برایش فکر اساسی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید به این دغدغهها پاسخ دهد گفت: امثال من نوعی به عنوان مدیر یک بخشی از سینمای مستند کشور که دارم سرمایه گذاری میکنم باید راهبرد داشته باشم.
امامقلی نیز در پاسخ به این سوال که آیا در مرکز مستند سوره دنبال ایجاد یه پاتوق برای جمع شدن مستندسازان و حمایت از آنان هستید یا خیر؟ افزود: حتما. من هفت یا هشت ماهی است که این مسئولیت را دارم اما فکر میکنم که باید خیلی سریع برویم دنبال این گعده ها و باید خیلی برویم دنبال این جلسات برای هماهنگی و همکاری بیشتر، خیلی زودتر. وقت گذشته است که البته تغییرات دولت ها هم موثر بوده است.
وی با بیان اینکه شاید کوچک بودن بازار و دنیای فیلم مستند در ایران باعث این شده که هرکس در جزیره خودش راحت است و خیلی نیازی به هم افزایی نمیبینند تصریح کرد: شاید اگر مثلاً ما برای تولید یک فیلم سینمایی نیاز به بودجه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان داشتیم مجبور بودیم برای مشارکت هم که شده برویم سراغ فارابی اما در دنیای مستند این وجود ندارد که به نظر من همین موضوع ضربه میزند به سینمای مستند.
قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند در خصوص اینکه آیا برای اکران فیلم های مستند بر روی پرده سینماها فکری شده یا خیر خاطرنشان کرد: من این کار را شروع کردهام و ما در مرکز مستند سوره داریم تفاهم میکنیم با بهمن سبز برای سینماهای حوزه هنری، زیرا بخشی از سینماهای کشور دست حوزه هنری است. اما اینکه هنوز با قطعیت اگر بگوییم که مخاطب میآید برای تماشای مستند مثلاً بلیط میخرد و پای مستند مینشیند کمی زود است و نمیشود با قطعیت این را گفت زیرا مستندی که با ذائقه مخاطب تولید شده باشد نداریم و باید حواسمان به این موضوع باشد.
وی با طرح این سوال که ما مثلاً درسال چند مستند داریم که بشود در سینما پخش کرد و مخاطب مثل فیلم سینمایی که میبیند از مستند هم لذت ببرد که این یه بخشی از ماجراست که به نظرم باید به آن توجه بشود تصریح کرد: بخش دیگر کار هم بروکراسیها در دادن مجوز برای اکران سینمایی فیلمهای مستند است. گرفتن پروانه ساخت، پروانه نمایش و آوردن فیلم در سینما یکی از کارهای سختی است که مستندساز برای اینکه این مراحل را طی نکند سراغ اکران فیلمش نمیرود و ترجیح میدهد بیاید در جشنواره کارش را نمایش بدهد و برود.
امامقلی در پاسخ به این سوال که آیا این پروسه از فیلم های سینمایی سخت تر است گفت: آن پیچیدگی های گرفتن مجوز برای فیلم های سینمایی را ندارد اما فیلم مستند مدیوم مستضعفی نسبت به فیلم سینمایی است. شما نگاه کن که در سال چقدر مستند تولید میشود و همان شورای بازبینی که فیلم سینمایی را بازبینی میکند، همان افراد باید مستند و آثار ویدیویی را به اصطلاح ببینند و مجوز بدهند و خب طبیعی است که وقت نمیکنند و من نمیدانم هفتهای چند فیلم مستند را باید ببینند.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: باید فکری به حال این قضیه بشود و من فکر میکنم باید کمیته های بازبینی برای فیلم مستند شکل بگیرد و یا نهادهایی که مجوز می دهند تعدد پیدا کنند و کمک کنیم که با فرصت زمانی کوتاه تری بشود مجوز پخش سینمایی مستند را داد. البته که دوستان میگویند ما سینمای هنر و تجربه را برای این کار داریم اما خب هنرو تجربه تجربه نشان داده که نتوانسته آنقدر که باید و شاید به توسعه مخاطب در سینمای مستند کمک کند که یکی از علتهایش هم فضای نخبگانی بودن در اتمسفر سینمای هنر و تجربه است.
انتهای پیام/
نظر شما