به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، دکتر مهدی ترابی، مسئول جذب و پذیرش مرکز واحد فناور شهرستان نوشهر در حاشیه نهمین فنبازار و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی که به مناسبت هفته پژوهش در محل دانشگاه ملی مهارت استان مازندران برگزار شد در گفتوگوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر با معرفی ۸ محصول فناورانه و دانشبنیان در نهمین فنبازار و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حضور یافت.
مهدی ترابی، ادامه داد: محصولات ارائهشده این مرکز در حوزههای برق و الکترونیک، کشت بافت گیاهان زینتی، محصولات مرتبط با شبکه توزیع برق و هوشمندسازی است که در این نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شد.
ترابی ضمن ابراز رضایتمندی از اقدامات مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر افزود: مرکز رشد نوشهر تعداد ۲۰ شرکت دانشبنیان را تحت پوشش دارد که تمام تلاشهای سالهای اخیر این مرکز با کمک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر بر این بوده تا محصولات را تجاریسازی و وارد بازار کنند، تا از این طریق به توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان کمک شود.
مسئول جذب مرکز رشد فناور نوشهر در توضیح نحوه جذب سرمایهگذار برای شرکتهای دانشبنیان گفت: یکی از مزایای حضور شرکتهای فناور و دانشبنیان در چنین نمایشگاههایی، علاوه بر عرضه محصولات برای مصرفکنندگان، زمینه را برای معرفی محصولات به سرمایهگذاران فراهم میکنند تا سرمایهگذاران خطرپذیر نیز با کیفیت و کمیت محصولات ارائهشده آشنا شده و در حوزههای مدنظر خود با عقد قراردادی سرمایهگذاری کنند.
وی با اشاره به اقدامات عملی انجامشده در جذب سرمایهگذار اظهار کرد: در حال حاضر گفتوگوهای خوبی در مرکز رشد نوشهر با سرمایهگذاران بر روی دو محصول در جریان است که امیدواریم جهت تجاریسازی آن محصولات به نتیجه مطلوب منجر شود.
این مسئول مرکز رشد نوشهر با ذکر نمونههای موفق در جذب سرمایهگذار و تجاریسازی محصولات اظهار کرد: در حال حاضر، شرکت "دریا پردازشگران سونین طبرستان" فعال در زمینه شبیهسازی ناوبری کشتی، موفق به تجاریسازی محصول شده و یک نمونه از شبیهساز ناوبری را به دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر عرضه کرده که این محصول در حال استفاده و بهرهبرداری است.
وی با ذکر نمونههای موفق دیگر ادامه داد: شرکت "بهپاکساز" نیز در حوزه بستهبندی موادغذایی با استقرار در شهرک صنعتی نوشهر به مرحله تجاریسازی رسیده که البته شرکتهای دیگری از جمله شرکت "پویا استیلسازه خزر" در حوزه تولید لوازم قنادی و شیرینیپزی مستقر در شهرک صنعتی نوشهر و همچنین شرکت "پیشگامان تحول تولید فردا" فعال در حوزه غذایی در زمینه تولید زرده و سفیده تخممرغ نیز به تولید انبوه رسیدند که مرکز رشد واحد نوشهر در اینباره با اعطای تسهیلاتی در قالب تبصره ۱۶ به واحدهای یادشده به راهاندازی خط تولید آنان کمک کرد.
ترابی در ادامه به دارندگان ایده و طرح توصیه کرد: مهمترین مسئله پس از طرح ایده خوب، همراه داشتن یک تیم کاری علمی، مجرب و منسجم است که بتوانند با قرارگیری در کنار هم در قالب طرح توجیهی مناسب و بیزینس پلن علمی، وارد دنیای تجاریسازی شده و ایده را به محصول قابل عرضه تبدیل کنند.
مهدی ترابی خاطرنشان کرد: کسبوکار یک مقوله پیچیده است که در کنار رعایت موضوعات فنی، لازم است از مشاورههای حقوقی، مالی و بهرهمندی از سرمایهگذاران استفاده شود تا بتوان یک محصول مناسب و بازارپسند را وارد بازار کرد. مراکز رشد با کمک و همفکری، شرایط تبدیل ایده به نمونه آزمایشگاهی را فراهم و در ادامه نیز با افزایش سطح آمادگی محصول به حدی که مشتریپسند و ایرادات اولیه محصول برطرف شود، کمک خواهد کرد تا محصول کامل و بدون نقص بستهبندی و وارد بازار مصرف شود.
گفتنی است که نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی به مناسبت هفته پژوهش از ۱۸ تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۵۰ شرکت فناور و دانشبنیان از جمله دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در محل دانشگاه ملی مهارت استان مازندران برگزار شد.
خبرنگار: نیما حسننیا
انتهای پیام/
نظر شما