ضرورت اصلاح معیارهای گزینش معلم‌ها/ دانشگاه فرهنگیان اصلی ترین ورودی به آموزش و پرورش باشد

معاون فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: باید عمده ورودی‌ها از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شود. راه حل ما این است که گزینش را تقویت کنیم و با به روزکردن معیارها این امر را اصلاح کنیم.

محمد جوادزاده معاون فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد گزینش معلمان اظهار کرد: نامه‌ای به مسئولین دولت، رییس جمهور، مسئول گزینش و وزیر آموزش و پرورش در رابطه با گزینش افراد در آزمون استخدامی ارسال شد تا معیارهای گزینش آزمون اصلاح و به روزرسانی شود. در دولت شهید رئیسی اتفاقاتی در این خصوص در حال انجام بود؛ اما به سرانجام نرسید. گزینش در اداره و ارگان‌های مختلف انجام می‌شود؛ اما در معلمان ملموس‌تر و اثرگذارتر است.

وی گفت: گزینش معلمان بر اساس دو قانون آموزش و پرورش یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و ماده ۲۸ آموزش و وپرورش که همان آزمون استخدامی است، انجام می‌شود. حال اگر این اصلاحات به این عنوان باشد که گزینش ضعیف‌تر شود، با مخالفت شدیدی روبرو خواهد شد. اصل این موضوع طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که می‌فرمایند؛ معلمان آینده سازان یک کشوراند و با دانش آموزانی سروکار دارند که بزرگترین نعمت و بزرگترین ثروت این کشور هستند و کسی که می‌خواهد این طیف را تربیت کند باید حداقل‌هایی را از نظر اخلاقی، انسانی داشته باشد.

جوادزاده ادامه داد: نظر ما بر این است که عمده ورودی‌ها از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شود. در گزینش معلمان باید به عقاید و اصول و سنتی که در ایران وجود دارد، توجه بیشتری کرد. راه حل ما این است که گزینش را تقویت کنیم و با به روزکردن معیارها این امر را اصلاح کنیم.

وی افزود: بهتر است ورودی آموزش و پرورش از سمت دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام شود زیرا دانشجو طی ۴ سال به صورت مداوم در حال گزینش می‌شود. در نهایت یک گزینش تراز صورت می‌گیرد که خروجی آم کعلک شایسته‌ای خواهد بود.

معاون فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی در مورد طراحی اصول اعتقادی و فرهنگی گزینش تاکید کرد: طبق اظهارات محمدجعفر قائم‌پناه مسئول ادارۀ امور گزینش کشور، اینکه ما بیایم در مصاحبه‌ها به عنوان مثال درمورد روز قدس بپرسیم، صحیح نیست؛ چرا که با ادامه این روند اعتماد مردم از بین می‌رود. مطلوب است با طراحی یک چارچوب مناسب درمسائل اعتقادی و فرهنگی و کار کارشناسی شده معیارها را جایگزین کنیم.

وی تشریح کرد: اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را افزایش دهیم، امکان‌پذیر نیست به این دلیل که اولا توسعه خوبی از لحاظ زیر ساختی ندارد. اگر هم بخواهیم آزمون استخدامی را کامل حذف کنیم؛ در این شرایط به صورت عملیاتی اجراپذیر نیست و باید فرصتی برای دیگر افراد در حوزه های مختلف صورت بگیرد تا کمبود نیروی معلم جبران شود.

جوادزاده در مورد معیارهای یک معلم خوب گفت: معتقدم معلم خوب یکسری صلاحیت‌های علمی باید داشته باشد که همان صلاحیت‌های علمی، باورهای ملی، اعتقادی و فرهنگی است. اینکه بیایم تراز نمره علمی و مصاحبه را تغییر دهیم، کار درستی نیست و باید سعی کنیم تعادل را برقرار کنیم تا گزینش مطلوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1256912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =