تلفیق آموزش با صنعت، یکی از راه‌های بالا بردن کیفیت آموزش عالی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شیوه تلفیقی آموزش با صنعت یا موضوعات تجاری می‌تواند کیفیت آموزش عالی را بالا ببرد.

حیدر موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بالابردن کیفیت آموزش عالی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده‌اند که کیفیت آموزش در موسسات آموزش عالی بسیار حیاتی است و تأثیر گذار بر توسعه دانشجویان و پیشرفت آن‌ها در مسیر حرفه‌ای است. اموزش عالی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ارجاع داده می‌شود که در آنجا دانش و مهارت‌های علمی و عملی به دانشجویان ارائه می‌شود. این کیفیت باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان بتوانند به بهترین شکل ممکن از منابع و فرصت‌های آموزشی استفاده کنند و توانایی‌های خود را به حداکثر برسانند. از اهمیت ارتقای کیفیت آموزش در اموزش عالی می‌توان به افزایش سطح دانش و توانمندی‌های دانشجویان، ارتقای سطح تحصیلات کشور و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: در دنیای امروز، آموزش عالی به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه فردی و اجتماعی شناخته می‌شود. با توجه به تغییرات سریع در بازار کار و نیازهای جامعه، انتخاب رشته تحصیلی مناسب و کسب مهارت‌های لازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای موفقیت در این زمینه، نخستین گام انتخاب یک رشته تحصیلی است که با علایق و توانایی‌های فردی شما همخوانی داشته باشد. این انتخاب نه تنها بر مسیر تحصیلی شما تأثیر می‌گذارد، بلکه بر آینده شغلی و رضایت شما از زندگی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

موسوی گفت: شیوه تلفیقی آموزش با صنعت یا موضوعات تجاری می‌تواند کیفیت آموزش عالی را بالا ببرد. یک مثال بارز از این رویکرد، علوم پزشکی است. در مراکز آموزشی علوم پزشکی، بیماران به عنوان کیس‌های آزمایشگاهی مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند. اساتید، بیماران را به اینترن‌ها و در مراحل تخصصی‌تر به رزیدنت‌ها می‌سپارند. با این حال، در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که اگر متخصص به موقع در محل حاضر می‌شد، ممکن بود جان بیمار نجات پیدا کند، اما به دلیل عدم حضور به موقع، رزیدنت در شرایط بلاتکلیف قرار می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده برخی از چالش‌ها و ایرادات موجود در این سیستم است که نیاز به بهبود و اصلاح دارد. به طور کلی، اگرچه این شیوه تلفیقی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما لازم است که در کنار آن، به بهبود فرآیندها و ارتباطات نیز توجه ویژه‌ای شود تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: آموزش تا زمانی که با مسائل و شغل‌های حرفه‌ای مرتبط نباشد، ممکن است به نوعی صرفه‌جویی و یک‌طرفه باشد. بنابراین، برقراری ارتباط مستقیم دانشجو با بخش‌های مرتبط با آموزش خود، می‌تواند بهبود واقعی در فرایند آموزش و یادگیری ایجاد کند و تأثیر مثبتی بر کیفیت آموزش داشته باشد. برای مثال، در رشته روانشناسی، روانشناسان می‌توانند دانشجویان روانشناسی را به عنوان همکاران خود داشته باشند تا از تجربیات و دیدگاه‌های آنان بهره‌مند شوند. در حوزه کشاورزی نیز، ایجاد یک قانون که امکان انجام آموزش‌ها در محیط‌های عملی فصلی مانند زمین‌های کشاورزی را فراهم کند، بسیار مفید خواهد بود. آموزش‌های مرتبط با رشته کشاورزی می‌توانند در فصل‌های خاصی از سال مانند پاییز، زمستان و بخشی از بهار که به عنوان فصل‌های خشک و غیرفعال شناخته می‌شوند، انجام شود. برای بهبود کیفیت آموزش در این حوزه، تدریس باید به سمت مزرعه و زمین‌های کشاورزی هدایت شود و ارتباط با مراکز کشاورزی برقرار شود. به عنوان مثال، برای دانشجویان خانمی که در رشته کشاورزی فعالیت می‌کنند، ممکن است لازم باشد به ادارات کشاورزی مراجعه کنند تا ارتباط خود را با مراکز خصوصی تقویت کنند.

وی افزود: یکی از بحران‌های موجود در سیستم آموزش عالی، افزایش چشمگیر تقاضا برای دوره‌های آموزشی است. بحران دوم، مربوط به کمبود افراد با سواد و توانایی‌های بالا است. در رشته‌های فنی و مهندسی، اهمیت دارد که دانشجویان به نظام مهندسی مرتبط پیش بروند و در اقدامات و پروژه‌های مختلف ناظر باشند تا با مسائل عملی بهتری آشنا شوند. اگر دانشجویی وارد نظام مهندسی شود و متوجه شود که مهندسان در حال محاسبه و کار با اعداد هستند و بر روی حساب و کتاب تمرکز دارند، ممکن است احساس کند که اینجا حساب کار دستش می‌آید. اما پشتکار و تلاش در این زمینه‌ها می‌تواند به دانشجو کمک کند تا به موفقیت برسد. همانطور که می‌گویند "آنکس که نداند و بداند که نداند، آخرکار خویش به مقصد برساند". این نگرش و پشتکار می‌تواند فرد را به موفقیت و پیشرفت برساند. در حوزه‌ای که فرد عینی و قابل مشاهده است، اندیشه‌ای لازم است که آموزش‌ها و دانشجویان نه تنها از آموزش تئوری محور دانشگاه بهره‌مند شوند، بلکه این آموزش‌ها باید به صورت کاربردی و عملی در داخل و خارج از دانشگاه تبدیل شوند.

موسوی در پایان گفت: توسعه مهارت‌های عملی از طریق کارآموزی و پروژه‌های عملی نیز از دیگر نکات مهم است. این تجربیات به شما اجازه می‌دهد تا در دنیای واقعی، آنچه را که آموخته‌اید به کار ببرید و با چالش‌های واقعی مواجه شوید. همچنین، ایجاد شبکه‌ای از ارتباطات با اساتید، دانشجویان و حرفه‌ای‌های حوزه مورد نظر، می‌تواند به شما در پیدا کردن فرصت‌های شغلی و یادگیری از تجربیات دیگران کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1260045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =