به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انگلستان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ دانشگاهها را با استفاده از عبارات طلا، نقره و برنز رتبهبندی کرد. این رتبهبندی چارچوب تعالی تدریس انگلستان (TEF) نام گرفت.
این اقدام در ابتدا با استقال گسترده دانشگاههای انگلستان همراه شد؛ اما نتایج یک نظرسنجی که اخیرا منتشر شده است، نشان میدهد که دانشجویان آنطور که انتظار میرفت به رتبهبندیها اهمیت نمیدهند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، فقط ۴۲ درصد از داوطلبان ورود به دانشگاه از رتبهبندی TEF دانشگاه مورد علاقه خود باخبر بودند و فقط ۵۵ درصد از دانشجویان رتبه دانشگاه خود را می دانستند.
همچنین نظرسنجی نشان داد که در بین کسانی که رتبهبندیها را میدانستند، ۷۳ درصد گفتند که در تصمیمگیریهایشان حداقل «کمی مهم» هستند. از این تعداد، ۸۸ درصد گفتند که رتبهبندی طلا باعث میشود که تمایل بیشتری به درخواست برای یک مؤسسه داشته باشند و ۳۴ درصد نیز گفتند که رتبه برنز انگیزه آنها را کم میکند.
یکی دیگر از نکات اشاره شده در نظرسنجی این بود که رتبهبندیهای تک کلمهای نمیتوانند شرایط یک دانشگاه را به طور کامل توصیف کنند و نیازمند گزارش مفصلی هستند. بسیاری از دانشجویان به دنبال گزارش مفصل توضیح آن رتبه نمیروند، به طوری که از بین افرادی که رتبه بندی تک کلمهای TEF را دیدند، فقط ۳۲ درصد به وب سایت OfS برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رتبهبندی TEF دانشگاه مراجعه کردهاند، فقط ۲۷ درصد موارد ارسالی TEF دانشگاه و ۲۲ درصد موارد ارسالی دانشجویان را مطالعه کردند.
علاوه بر این، روند تخصیص نمرات تک کلمهای، مبهم و گیج کننده هستند. چرا که برخی از مؤسسات با وجود رزومه یکسان، نمرات متفاوتی را به دست آورند. چنین تفاوتهایی باعث سردرگمی و اعتراض دانشگاهها میشود.
کارشناسان معتقدند که دانشجویان نباید به رتبهبندی TEF اکتفا کنند، چرا که ممکن است بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم بگیرند. یکی از دلایل آن تغییر شرایط کشور و دانشگاهها در دورههای 4 ساله این رتبهبندی است. برای مثال فشارهای هزینهای دانشگاههای انگلستان را مجبور کرده است که هزینههای خود را برای تمام جنبههای تجربه دانشجویی کاهش دهند، از تهیه کتابخانه گرفته تا منابع برای خدمات پشتیبانی دانشجو.
منتقدان این رتبهبندی پیشنهاد میکنند که به جای تعیین طلا، نقره یا برنز برای دانشگاههای انگلستان، باید درک عمیقتر کیفیت تدریس را ارتقا دهد.
انتهای پیام/
نظر شما