به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ براساس گزارش رویترز، اپنایآی به تازگی سعی دارد پایگاه کاربران خود را در بخش دانشگاهی گسترش دهد و با ابزارهای علمی شرکت آلفابت میدان رقابتی به راه بیندازد. این شرکت اواسط بهمن ماه گذشته اعلام کرد که نسخه ویژه آموزشی چتبات خود را برای حدود ۵۰۰ هزار دانشجو و استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا عرضه میکند. در این صورت این ابزار هوشمند در ۲۳ پردیس از بزرگترین سیستم دانشگاه دولتی آمریکا را پوشش میدهد و هم دانشجویان را قادر میسازد تا از طریق رباتچت به تدریس خصوصی و راهنمای مطالعه دسترسی داشته باشند و هم کارکنان از آن برای انجام کارهای اداری استفاده کنند.
OpenAI از سال ۲۰۲۳ به دنبال ادغام ChatGPT در کلاسهای درس بوده است؛ دقیقا همان زمانی که اساتید و کارشناسان آموزشی ابراز نگرانی کردند که این ابزار باعث تقلب و سرقت علمی میشود و حتی برخی از دانشگاهها و موسسات آموزشی استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند. ولی از طرف دیگر، دانشگاههایی مانند کالج وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه تگزاس در آستین در آمریکا و دانشگاه آکسفورد در بریتانیا از نسخه سازمانی «چتجیپیتی اینترپرایز» استفاده کردند و همین امر باعث شد که اپنایآی در ماه مه سال گذشته نسخه آموزشی «چتجیپیتی اجو» را راهاندازی کند.
این در حالی است که آلفابت به عنوان رقیب سالهاست که خود را در بخش آموزش وارد کرده و برای این کار نه تنها یک صندوق سرمایهگذاری ۱۲۰ میلیون دلاری برای توسعه برنامههای آموزشی هوش مصنوعی تخصیص داده است، بلکه قصد دارد رباتچت GenAI Gemini خود را به حسابهای گوگل دانشآموزان مدارس نوجوان معرفی کند.
فعالیت آلفابت یا همان گوگل سابق به اینجا ختم نمی شود. این شرکت در ماه نوامبر گذشته اولین دانشگاه هوش مصنوعی لندن را افتتاح کرد که به دانشجویان دسترسی به منابع هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و همچنین مشاوره و تخصص از شرکت هوش مصنوعی گوگل یعنی «دیپمایند» را ارائه میدهد.
همکاری با آکسفورد در چه قالبی است؟
به گزارش وبسایت رسمی آکسفورد، از طریق این همکاری پنج ساله، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه میتوانند به کمکهای مالی تحقیقاتی، امنیت در سطح سازمانی و ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی برای بهبود آموزش، یادگیری و تحقیق دسترسی پیدا کنند. این ابتکار بر سرمایهگذاری آکسفورد در تقویت قابلیتها و مهارتهای هوش مصنوعی تمام کارکنان و دانشآموزان با مرکز شایستگی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آن استوار است.
«آنه ترفتان»، معاون بخش دیجیتال دانشگاه آکسفورد، در این مورد گفت: این همکاری جدید نشان دهنده یک گام هیجانانگیز به جلو است که فرصتهای جدیدی را برای غنیسازی تحقیقات، گسترش قابلیتهای هوش مصنوعی و تقویت توسعه مهارتها ارائه میدهد. با همکاری یکدیگر، میتوانیم از یکدیگر بیاموزیم، مرزهای هوش مصنوعی را پیش ببریم، تأثیر آن بر آموزش را درک کنیم و پتانسیل گسترده آن را به نفع جامعه دانشگاهی خود و فراتر از آن باز کنیم.
دیجیتالی شدن کتابخانههای بادلین
این همکاری شامل یک پروژه تحقیقاتی آزمایشی برای دیجیتالی کردن مطالب با مالکیت عمومی است که در مجموعههای کتابخانههای بادلین دانشگاه آکسفورد نگهداری میشود. مجموعههایی که قبلاً به صورت آنلاین در دسترس نبودند، برای دانشجویان و محققان در سراسر جهان قابل جستوجو و دسترسی خواهند بود.
یکی از گنجینههایی که قرار است از این کتابخانه دیجیتالی شود، شامل سه هزار و ۵۰۰ پایاننامه از سرتاسر جهان و از رشتههای مختلف از سال ۱۴۹۸ تا ۱۸۸۴ میشود. این پروژه نشان میدهد که چگونه کتابخانه بادلین از هوش مصنوعی برای ایجاد کتابخانه آینده استفاده میکند.
«ریچارد اووندن»، کتابدار بادلین و رئیس باغها، کتابخانهها و موزههای بریتانیا میگوید: مأموریت بادلین کسب، حفظ و در دسترس قرار دادن دانش به نفع دانشجویان، محققان و عموم مردم است. در طول قرنها، دائماً به دنبال راههای جدیدی برای پیشبرد این مأموریت بودهایم و در سالهای اخیر در استفاده از فناوری همیشه پیشرو بودهایم. همکاری با اپنایآی بخشی از این سنت طولانی از ابتکار «بادلین آینده» ما میآید.
او میافزاید: کمپین بادلین آینده در نظر دارد منابع و زیرساختهای دیجیتال را برای پاسخگویی به نیازهای دانشمندان در سراسر جهان و پاسخ به ماهیت همیشه در حال تغییر نحوه ایجاد، ذخیره و دسترسی به اطلاعات گسترش دهد.
کمک هزینههای تحقیقاتی و بودجه
براساس این همکاری، محققان آکسفورد به آخرین مدلهای اپنایآی از جمله o۱ و ۴o دسترسی خواهند داشت تا کار خود را تسریع کنند. همچنین از طریق ابتکار «NextGenAI» شرکت اپنایآی یک کمک مالی تحقیقاتی برای محققان آکسفورد که روی پروژههای مشترک با این شرکت کار میکنند، در دسترس خواهد بود. این امر فرصتهایی را برای تسریع تحقیقات دانشگاهیان شاغل در حوزههای جدید از جمله سلامت و تغییرات آب و هوایی ارائه میدهد.
این کار مکمل برنامههای تحقیقاتی هوش مصنوعی آکسفورد است که در حال توسعه راهحلهای پیچیده برای چالشهای بزرگ جهانی، از تشخیص سرطان و کشف دارو گرفته تا انرژی همجوشی و روباتیک هستند.
پروفسور «پاتریک گرانت»، معاون پژوهشی دانشگاه آکسفورد میگوید: هوش مصنوعی سرعت اکتشافات علمی را تسریع میکند و به محققان امکان میدهد که با مجموعه دادههای پیچیدهتر کار کنند. هدف دانشگاه این است که با تولید مطالعات پیشگامانه برای کمک به دانش پژوهان و جامعه نه تنها با این فناوریها سازگار شوند، بلکه از آنها به طور عاقلانه با پتانسیل کامل خود استفاده کنند.
گسترش چتجیپی اجو
پس از اینکه نسخه چتجیتی اجو توسط ۵۰۰ کاربر به صورت موفقیتآمیزی مورد استفاده قرار گرفت، حال قرار است برای سه هزار دانشگاهی و کارمند عرضه شود. اعضای هیات علمی با استفاده از این ابزار به طور منظم گرد هم میآیند تا موارد استفاده جدید را با تمرکز بر حذف بار مدیریتی و استفاده از ابزارها به عنوان یک دستیار فوقالعاده برای طیف گستردهای از وظایف از جمله تحقیق، خلاصهسازی و ایدهپردازی به اشتراک بگذارند. چتجیپیتی اجو دارای دسترسی به مدلهای شاخص اپنایآی است که ابزارهای پیشرفته، امنیت و کنترلهایی را برای مؤسسات آموزشی ارائه میکند.
دانشگاه آکسفورد به NextGenAI میپیوندد
به گزارش «تکنولوژی مگزین»، این همکاری نتیجه مشارکت دانشگاه آکسفورد در NextGenAI، کنسرسیومی با اپنایآی و ۱۵ موسسه تحقیقاتی پیشرو است که به استفاده از هوش مصنوعی برای تسریع پیشرفتهای تحقیقاتی و تغییر آموزش اختصاص یافتهاند.
OpenAI با ۱۵ موسسه از جمله آکسفورد، هاروارد و MIT برای پیشبرد آموزش و پژوهش از طریق فناوریهای هوش مصنوعی همکاری میکند و با کمک آنها و با هدف تغییر آموزش و تسریع پیشرفتهای تحقیقاتی از طریق فناوریهای هوش مصنوعی کنسرسیوم NextGenAI را تاسیس کرده است.
این ابتکار، فناوری اپنایآی را با تمرکز بر پیشرفتها در مراقبتهای بهداشتی، تشخیص پزشکی، دانشگاه و دسترسی در اختیار بیش از یک میلیون دانشجو، اعضای هیات علمی و مدیران در ۱۳ دانشگاه قرار میدهد.
براساس این پروژه، ۵۰ میلیون دلار جهت کمکهای مالی تحقیقاتی، بودجه محاسباتی و دسترسی به رابط برنامهنویسی اپلیکیشن یا API برای حمایت از دانشجویان، اساتید و محققانی که مرزهای دانش را پیش میبرند، اختصاص میدهد.
«براد لایتکپ»، مدیر اجرایی اپنایآی میگوید: زمینه هوش مصنوعی بدون دههها کار در جامعه آکادمیک به جایی نمیرسید که امروز است، و ادامه این همکاری برای ساختن هوش مصنوعی که به نفع همه باشد، ضروری است. ابتکار هوش مصنوعی NextGen پیشرفت تحقیقات را تسریع خواهد کرد و نسل جدیدی از مؤسسات مجهز به مهار قدرت تحول آفرین هوش مصنوعی را به وجود خواهد آورد.
رویکرد کنسرسیوم برای تسریع پیشرفت با سرعتی سریعتر از هر مؤسسهای به تنهایی طراحی شده است و از دانشمندانی که در جستوجوی درمان هستند، دانشمندانی که بینشهای جدید را کشف میکنند و دانشجویانی که بر هوش مصنوعی برای برنامههای کاربردی آینده تسلط دارند، حمایت میکند.
کنسرسیوم شامل دانشگاهها و موسسات زیر میشود:
موسسه فناوری کالیفرنیا
سیستم دانشگاه ایالتی کالیفرنیا
دانشگاه دوک
دانشگاه جورجیا
دانشگاه هاروارد
دانشگاه هوارد
موسسه فناوری ماساچوست
دانشگاه میشیگان
دانشگاه میسیسیپی
دانشگاه ایالتی اوهایو
دانشگاه آکسفورد
علوم پو
دانشگاه A&M تگزاس
بیمارستان کودکان بوستون
کتابخانه عمومی بوستون
کلتک
NextGenAI علاوه بر تقویت اکتشافات نسل بعدی و پیشرفت تحقیقات علمی، نسل بعدی متخصصان را برای هدایت نوآوری هوش مصنوعی و شکل دادن به آینده فناوری آماده میکند و به غیر از این، مشارکت بین دانشگاه و صنعت تقویت میکند و مزایای هوش مصنوعی را به آزمایشگاهها، کتابخانهها، بیمارستانها و کلاسهای درس در سطح جهان گسترش میدهد.
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو از هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال، درمانهای پیشرفته، تولید، تحرک، انرژی و کشاورزی استفاده میکنند.
«پیتر جی. مولر»، معاون اجرایی پژوهش، نوآوری و دانش در دانشگاه ایالتی اوهایو، توضیح میدهد: ایالت اوهایو در خط مقدم رویکرد چند رشتهای به مزایای هوش مصنوعی قرار دارد و تأثیر قابلتوجهی بر پژوهش و آموزش دارد. ما برای پیوستن به هوش مصنوعی باز و این مشارکت تحقیقاتی نخبه هیجانزده هستیم، که ما را قادر میسازد تا اکتشافات و پیشرفتهای پیشرونده بیشتری را در پزشکی، تولید، محاسبات و فراتر از آن انجام دهیم.
در همین حال، محققان دانشگاه هاروارد از ابزارهای اپنایآی برای کاهش زمان تشخیص برای بیماران، بهویژه بیماران مبتلا به بیماریهای نادر استفاده میکنند؛ بیماریهایی که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند.
«جان اچ شاو»، معاون پژوهشی و پروفسور دانشگاه هاروارد، میگوید: مأموریت ما به عنوان یک دانشگاه کمک به کشف و نوآوری است که تأثیرات مثبتی بر دنیای ما دارد.
علاوه بر این، دانشگاه میسیسیپی در حال بررسی ادغام هوش مصنوعی در برنامههای آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی برای دانشجویان، اساتید و جامعه گستردهتر است.
«دکتر جان هیگینبوهام»، معاون پژوهش و توسعه اقتصادی دانشگاه میسیسیپی، میگوید: مشارکت NextGenAI گام مهمی در تلاشهای دانشگاه میسیسیپی برای ایجاد مهارتهای موجود در هوش مصنوعی و کشف راههای جدید برای ادغام هوش مصنوعی در مأموریت اصلی آموزش، تحقیق و خدمات است.
سایر پروژههای کنسرسیوم شامل دانشمندان دانشگاه دوک است که تحقیقات فراعلمی را انجام میدهند - مطالعه سیستماتیک نحوه عملکرد خود علم - و دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست که مدلهای هوش مصنوعی خود را آموزش میدهند و تنظیم دقیق میکنند.
استراتژی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا
سیستم دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (CSU) با فراهم کردن بیش از ۴۶۰ هزار دانشجو و بیش از ۶۳ هزار کارمند و استاد با دسترسی به چتجیپیتی اجو گامی تاریخی برای گسترش استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی برداشته است. این بزرگترین پیادهسازی چتجیپیتی توسط هر سازمان یا شرکتی در هر نقطه از جهان است. این دانشگاه با گسترش سیستم در ۲۳ پردیس، به اولین سیستم دانشگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی در آمریکا و به یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی و آموزش تبدیل شد.
دسترسی گسترده به چتجیپیتی به دانشجویان این دانشگاه اجازه میدهد تا هوش مصنوعی را در مطالعات خود ادغام کنند، در حالی که اساتید میتوانند از آن برای ساده کردن وظایف اداری استفاده کنند و زمان بیشتری را برای تدریس و تحقیق آزاد کنند. این ابتکار تجربه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا را بهبود میبخشد و دانشجویان را با مهارتهای ضروری هوش مصنوعی مجهز میکند تا در مشاغل مبتنی بر هوش مصنوعی موفق شوند و همچنین به واسطه موارد زیر شرایط اقتصادی آمریکا را بهبود بخشند:
- آموزش و یادگیری نسل بعدی: اعضای هیات علمی میتوانند از چتجیپیتی برای توسعه برنامه درسی وGPTهای دورهای تعاملی استفاده کنند، در حالی که دانشجویان از آموزش شخصی، راهنمای مطالعه و بازیابی اطلاعات بهره میبرند.
- دانشگاه ایالتی کالیفرنیا یک پلتفرم اختصاصی را با نام AI Coaching معرفی میکند که برنامههای آموزشی و گواهینامههای رایگان را برای همه دانشجویان، اساتید و کارکنان ارائه میدهد و آنها را با مهارتهای استفاده موثر از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی مجهز میکند. این ابتکار یک رویکرد جامع برای ایجاد مهارتهای هوش مصنوعی در سراسر سیستم دانشگاه را تضمین میکند.
- آمادگی نیروی کار هوش مصنوعی: این دانشگاه دانشجویان را با برنامههای کارآموزی در صنایع مبتنی بر هوش مصنوعی مرتبط میکند و تضمین میکند که فارغالتحصیلان با مهارتهای هوش مصنوعی مورد تقاضا وارد نیروی کار میشوند.
چتجیپیتی تنها ۲ سال پس از معرفیاش در دنیا از بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی در سراسر جهان پشتیبانی میکند. یکی از محبوبترین کاربردهای آن یادگیری است. دانشآموزان و فراگیران مادامالعمر برای تدریس خصوصی، دسترسی شخصی به اطلاعات در قالبها و زبانهای مختلف، و انعطافپذیری برای کاوش در هر موضوعی، در هر زمان، به چتجیپیتی تکیه میکنند.
تحقیقات اولیه نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند نتایج آموزشی و آمادگی شغلی را به طور قابلتوجهی افزایش دهد: محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که یک معلم خصوصی مجهز به هوش مصنوعی، که برای یک دوره فیزیک سفارشی شده است، مشارکت دانشآموزان را ۲ برابر میکند و حل مساله را بهبود میبخشد، به ویژه برای کسانی که دانش قبلی کمتری دارند. در همین حال، یک مطالعه مایکروسافت نشان داد که افراد دارای مهارتهای هوش مصنوعی بیش از ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که استخدام شوند، که بر تقاضای فزاینده برای مهارت هوش مصنوعی در نیروی کار تأکید میکند.
«دانشگاههای مجهز به هوش مصنوعی» نیز در سراسر جهان ظهور کردهاند، با مؤسساتی مانند دانشگاه ایالتی آریزونا، ESCP، دانشگاه هاروارد، مدرسه بازرگانی لندن، آکسفورد، و مدرسه وارتون اقداماتی را انجام دادهاند تا هوش مصنوعی را به اندازه استفاده از اینترنت در محوطه دانشگاه خود اساسی کنند. اما ابتکار دانشگاه ایالتی کالیفرنیا این مدل را یک گام فراتر میبرد و تضمین میکند که دانشجویان در کل سیستم مدرسه - نه فقط یک پردیس واحد - به این فناوری تحولآفرین دسترسی دارند.
بسیار مهم است که کل اکوسیستم آموزشی - موسسات، سیستمها، فناوران، مربیان و دولتها- با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که همه دانشجویان به هوش مصنوعی دسترسی دارند و مهارتهایی را برای استفاده مسئولانه از آن به دست میآورند.
انتهای پیام/
نظر شما