ناصری: ۲کتاب کودکانه با موضوع مبارزه با فساد نوشته‌ام/ از کودکی برای عروسک‌هایم داستان تعریف می‌کردم

نویسنده کتاب حوزه کودک و نوجوان گفت: ۲کتاب کودکانه با موضوع مبارزه با فساد نوشتم تا کودکان و نوجوانان از سنین پایین با مفهوم‌های مبارزه با فساد و سلامت اداری آشنا شوند.

شیما ناصری نویسنده کتاب حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص تعداد آثاری که برای کودکان نوشته است گفت: تاکنون ۵ اثر به نام‌های «ماشین گلی بابا»، «پناهگاه سیمانی»، «به موقع سوت بزن!»، «اتاق شیشه‌ای» و «عقیق ارغوانی» دارم و ۲ تای دیگر در دست اقدام برای نمایشگاه کتاب است.

ناصری با اشاره به موضوع کتاب «ماشین گلی بابا» افزود: این کتاب خاطرات پسر کوچک سردار شهید علیرضا نوری از فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول الله است که از زبان وی آخرین دیدار خانواده با پدر را قلم زدم.

وی کتاب «عقیق ارغوانی» را یک روایت مستند داستانی کوتاه از زندگی شهید امنیت آرمان علی‌وردی دانست و اظهار کرد: این داستان از زبان انگشتر آرمان و از دید یک شی بی‌جان که در این داستان جان گرفته و موضوع شکل‌گیری دوستی خودش با آرمان از لحظه خرید انگشتر تا لحظه آخر زندگی آرمان را بیان می‌کند.

نویسنده کتاب کودکان در خصوص کتاب «پناهگاه سیمانی» تصریح کرد: این کتاب براساس خاطره‌ای از زندگی شهید علیرضا نوری است که از زبان دختر ایشان بیان شده است و اتفاقاتی که در خانه‌های سازمان اندیمشک و بمباران اندیمشک رخ داده را را از دید دختر شهید به زبان خیلی ساده و روان بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سه کتاب فوق الذکر در حوزه ادبیات پایداری نوشته شده اما کتاب‌های «به موقع سوت بزن» و «اتاق شیشه‌ای» موضوعاتی مربوط به حوزه مبارزه با فساد و سلامت اداری دارد گفت: «به موقع سوت بزن» روایتی نوجوانانه است که قضیه سوت‌زنی را در حوزه مبارزه با فساد برای نوجوانان به زبان ساده روایت می‌کند و برای اینکه این مفهوم برای نوجوانان ملموس‌ باشد و در ذهن آنان جا بگیرد جامعه‌ کوچکی که هرروز نصف بیشتر روزشان را آنجا هستند مثال زدم یعنی اتفاقی که درون مدرسه رخ میدهد را به مفهوم سوت‌زنی برای نوجوانان توضیح دادم.

ناصری بیان کرد: «اتاق شیشه‌ای» نیز روایتی نوجوانانه است که بحث نظارت، ناظر و بازرس را به زبان ساده در یک جامعه کوچک مثل مدرسه به تصویر می‌کشد و بحث امتحاناتی که درون مدرسه صورت می‌گیرد با یک ظرافت خاصی به موضوع نظارت، ناظر و بازرس ربط داده شده تا این مفهوم برای کودکان جا بیفتد.

وی هدف از نگارش این دو کتاب را آشنایی کودکان و نوجوانان از سنین پایین با مفهوم‌های مبارزه با فساد و سلامت اداری دانست و خاطرنشان کرد: زیرا این رده سنی آینده‌سازان مملکت هستند و هرطور تربیت شوند و هر رفتار نادرستی که در این سنین انجام دهند مسلما پیامد و آثارش را در بزرگسالی و جامعه بزرگتر خواهند داشت و مفهوم‌های مبارزه با فساد و سلامت اداری را به زبان ساده برای این رده سنی کار کردم که ان‌شاالله بتوانیم در آینده جامعه سالمی‌ را رقم بزنیم.

نویسنده کتاب کودکان و نوجوانان بیان کرد: این دو کتاب جزو اولین آثاری هستند که در این حوزه نوشته شده و توسط انتشارات سازمان بازرسی کل کشور چاپ و در نمایشگاه بین المللی کتاب ۱۴۰۳ با حضور رییس کمیسیون حقوق کودک در غرفه سازمان بازرسی رونمایی شده است.

وی در خصوص نحوه شروع نویسندگی‌اش گفت: شاید این موضوع به سال‌های خیلی قبل زمانی که کودک بودم برمی‌گردد. زمانی که سواد نوشتن نداشتم اما هنگام بازی کلی داستان برای عروسک‌ها می‌گفتم و حتی گاهی با همان زبان بچگانه شعر نیز میگفتم و این روند ادامه داشت تا اینکه من نوشتن را یاد گرفتم و هرچه به ذهنم می‌آمد را برای خودم یادداشت می‌کردم تا اینکه سال ۹۹ وارد حوزه کتاب و نشر شدم.

ناصری خاطرنشان کرد: در کنار کارم حروف‌نگاری چند اثر از آقای گلعلی بابایی را انجام دادم و چیزی که باعث شد من اولین کتابم را بنویسم کتاب «صبح روز نهم» بود که حروف‌نگاری‌اش بر عهده من بود. منکه استعداد نوشتن داشتم و چندسالی هم به عنوان مربی مهد و پیش دبستانی کار کودک انجام داده بودم، همیشه این دغدغه را داشتم که چرا کتاب‌های این رده سنی کم است و بیشتر ترجمه آثار کشورهای دیگر است که با فرهنگ و دین ما متفاوت است و همین باعث شد یکی دو روایت از روایت‌های کتاب «صبح روز نهم» که برایم جالب بود و میدانستم بچه‌ها خوششان می‌آید را شروع به نوشتن کنم.

وی در پایان با بیان اینکه اولین کتابم را بدون اغراق نزدیک به ۳۰ بار بازنویسی کردم و هر بار نظر کارشناسی اساتید را می‌پرسیدم بیان کرد: نکته جالبی که شاید کمتر نویسنده‌ای انجام میدهد راستی‌آزمایی یا یک فرد پای‌کار توی کتاب‌هایم بود و آنهم کسی نبود جز برادرزاده‌ام محیا که هربار می‌نوشتم برایش می‌خواندم یا می‌دادم خودش بخواند که بهم میگفت این مورد را کودکانه‌تر بنویس یا خودش دور کلمه را خط می‌کشید و می‌نوشت این کلمه باید اینجوری بشود تا برای امثال من مفهومش بهتر جا بیافتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1261685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =