به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشتههای علوم پایه و فنی (STEM) در مقایسه با رشتههای علوم انسانی طرفداران بیشتری دارند. اغلب افراد گمان میکنند که آمادگی فنی جامعه یکی از مولفههای ضروری برای کشورهایی است که به دنبال رشد اقتصادی هستند. در این شرایط، علوم انسانی برای بقا مبارزه میکند. در این راستا، کارشناسان معتقدند که فقدان حضور علوم انسانی در آموزش عالی میتواند تاثیر معکوس در پیشرفت علمی داشته باشد. قطع ارتباط علوم انسانی با سایر علوم یک انحراف به حساب میآید.
بررسیهای تاریخ علم نشان میدهد که علوم پایه و فنی همیشه با علوم انسانی آمیخته بودهاند. برای مثال گالیله متون علمی خود را با رعایت آرایههای ادبی مینوشت یا چارلز داروین تخیل شاعرانه داشت. همچنین آلبرت انیشتین میگفت که من زندگی خود را در قالب موسیقی میبینم. لئوناردو داوینچی در عین حال که ساز طراحی میکرد، آهنگ میساخت و مینواخت.
بسیاری از دانشمندان معاصر معتقدند که دیدگاههای علوم انسانی، روشهای علمی را تقویت میکنند. نکات کلیدی که در فلسفه، تاریخ، ادبیات، زبانها، اخلاق، موسیقی و هنر وجود دارد، میتواند به اکتتشافات STEM و پیشرفت تکنولوژی کمک کند. با این حال، وقتی موضوعاتی بینرشتهای مانند علوم انسانی پزشکی مطرح میشود، محققان علوم انسانی دارای شرایط لازم به عنوان محقق اصلی در جهان نیستند.
بزرگترین آژانسهای STEM در انگلستان (شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی)، آمریکا (بنیاد ملی علوم و مؤسسه ملی سلامت) و اتحادیه اروپا (شورای تحقیقات اروپا) میلیاردها پوند، یورو و دلار در طیف گستردهای از ابتکارات تحقیقاتی، در بسیاری از کشورها و سطوح آموزشی اعطا میکنند. با این حال هیچکدام دیدگاههای علوم انسانی به عنوان بخشی از معیارهای کاربردی فرهنگی نیاز ندارند.
ادغام تخصص علوم انسانی منجر به تمرکز گستردهتر بر پیامدهای اخلاقی، تاثیرات زیباییشناختی و فرهنگی در مورد اهداف تحقیقاتی و دادههای فیزیکی میشود که فراتر از یک آزمایشگاه، ایستگاه تحقیقاتی، کلاس درس یا محوطه دانشگاه است.
برای مثال، یکی از کاربردهای علوم انسانی، تجاریسازی تحقیقات علمی از طریق درنظرگرفتن فرهنگ و نمایش گستردهتر محتوا به عموم مردم است. همچنین استفاده از علوم انسانی در سایر علوم، تاثیر اجتماعی علوم را افزایش میدهد و مفاهیم پیچیده علمی را دسترسپذیرتر میکند. ترکیب دیدگاه ها همچنین به محققان کمک می کند تا هر گونه پیامدهای ناخواسته را پیش بینی کنند و در عین حال درک دقیق تری از مسائل پیچیده را توسعه دهند.
یک بعد مهم اما اغلب نادیده گرفته شده از رشد علمی در طول تاریخ شامل علوم انسانی می شود: شعر، رمان، طنز، فلسفه، مجسمه سازی، هنر و موسیقی به عنوان ابعاد علم، به عنوان ابزار تحقیق - و به عنوان بسط تخیل عمل کرده اند.
انتهای پیام/
نظر شما