ماجرای اینترنت طبقاتی چیست؟ از ایجاد «ناعدالتی» تا افزایش «شکاف آگاهی»

تفنگچی با انتقاد از ایده اینترت طبقاتی تصریح کرد: اگر مصوبه شورای عالی فضای مجازی را در راستای طبقاتی شدن اینترنت در نظر بگیریم، طبیعتاً باز خوردهای منفی زیادی را به علت ناعدالتی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ طرحی که عصر روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر ۱۴۰۴، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید از آن به‌عنوان مصوبه‌ای برای ارائه اینترنت طبقاتی به کسب‌وکارهای حوزه اقتصال دیجیتال تعبیر شد و نگرانی‌های را برای مردم بوجود آورد. این آیین‌نامه که نامش «آیین‌نامه تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای اقتصاد رقومی (دیجیتال)» است در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شده است.

بیشتر بخوانید؛

طرح صیانت یکی از مصادیق زردسالاری در فضای قانون‌گزاری است/ طبقاتی کردن اینترنت اجرا شدنی نیست

در راستای رفع این نگرانی‌ها رئیس‌جمهور در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دسترسی به اطلاعات آزاد حق همه مردم است، نه یک طبقه خاص. دولت موظف و مصمم است اینترنت آزاد، باکیفیت و فراگیر فراهم کند.» مسعود پزشکیان همچنین تاکید کرد: «مصوبه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی برای حمایت از اقتصاد دیجیتال بود، نه محدودسازی. با هر تصمیم و اقدامی که فیلترشکن‌بازی و ناامنی دیجیتال را گسترش دهد، مخالف هستم.»

با وجود توئیت پزشکیان؛ سخنگوی دولت پیشتر گفته بود: «در شرایطی که بنا به ملاحظات امنیتی لازم است اینترنت خودمان را محدود کنیم، اقشاری هستند که کارشان، کار کلیدی است؛ مثل خبرنگاران. تاکید می‌کنم دولت نگاهش بر اینترنت آزاد است اما در شرایط بحران باید به کسانی که نیاز ویژه دارند، امکانات ویژه داد. تاکید می‌کنم بحث اینترنت طبقاتی نبوده و نخواهد بود.»

مهاجرانی هرچند وجود اینترنت طبقاتی را تکذیب کرد اما همین اظهارات وی به قدری در اذهان مردم پرسش به ‌وجود آورد که حتی با وجود توئیت رئیس‌جمهور نیز این پرسش‌ها همچنان ادامه دارد.

در ادامه گفت‌وگوی ایسکانیوز با سینا تفنگچی پژوهشگر فناوری‌های ‌نوین‌ ‌رسانه و هوش مصنوعی را می‌خوانید:

مصوبه شورای عالی فضای مجازی به معنای اینترنت طبقاتی نیست

تفنگچی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی به معنای طبقاتی شدن اینترنت است؟ گفت: این مصوبه مربوط به اینترنت طبقاتی نیست و همانطورکه سخنگوی دولت هم به آن اشاره کرده مربوط به حمایت از کسب و کارهای دیجیتال است.

این پژوهشگر فناوری‌های ‌نوین‌ ‌رسانه و هوش مصنوعی با بیان این‌که نباید در حال حاضر بحث اینترنت طبقاتی را به میان کشید، گفت: زیرا این مصوبه بیشتر بحث حمایتی دارد. اما همانطور که سابق بر این بارها گفته شده است، شبکه ملی ارتباطات چیزی جز اینترنت ملی شده نیست که آقایان عارف و آذری جهرمی نیز به کرات به آن اشاره کرده‌اند.

اینترنت طبقاتی «شکاف آگاهی» را افزایش می‌دهد

وی درباره تفاوت اینترنت ملی و طبقاتی توضیح داد: اینترنت طبقاتی مربوط به دسترسی اینترنت بین‌المللی است و «شکاف آگاهی» را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال استاد دانشگاه می‌تواند به یوتیوب دسترسی داشته و آموزش ببینید اما سایر افراد این امکان را ندارند و برای اینکه دسترسی پیدا کند باید حتما استاد دانشگاه شوند یا موارد مشابه پس اینترنت طبقاتی یک محدودسازی اشتباه است.

این پژوهشگر هوش مصنوعی و فناوری‌های ‌نوین‌ رسانه در انتقاد به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اختصاص اینترنت طبقاتی به صاحبان کسب و کار در مواقع بحرانی تصریح کرد: اگر چنین باشد؛ سوال این است که درحالی که اینترنت برای دیگران قطع است، صاحبان کسب و کار اینترنتی محصول خود را به چه کسانی خواهند فروخت؟ بنابراین برای آن خریدار هم باید دسترسی آزاد باشد که در شرایط امنیتی، این امکان را نداریم.

وی در ادامه افزود: مسئولین باید این موضوع را در نظر داشته باشند ‌که صاحب کسب و کار تنها صادرات انجام نمی‌دهد که دسترسی داشتن یا نداشتن عموم مردم به اینترنت در فروش محصول آن‌ها بی‌اثر باشد.

پیام‌رسان‌های داخلی برای کسب وکارهای اینترنتی ناکارآمد هستند

تفنگچی با اشاره به برخی از حمایت‌ها از ۶ پیام‌رسان داخلی در سال ۹۷ عنوان کرد: اگر بخواهیم منصفانه با قضیه برخورد کنیم؛ حمایت از پیام رسان‌های داخلی خروجی نداشت. در حال حاضرپیام‌رسان‌های گپ و آی گپ کجای منظومه شبکه اجتماعی قرار دارند؟ واقعاً تمایل مخاطب به روبیکا چقدر است؟ آیا تمام محصولات صاحبان کسب وکار در این بستر به فروش می‌رود؟!

وی در ادامه با بیان این‌که برخی محدودیت‌های پیام‌رسان‌های داخلی برای صاحبان مشاغل اینترنتی اظهار کرد: همانطور که شاهد بودیم پیام‌رسان ایتا برخی کسب و کارها را منحل می‌کند یا قوانینی در این پیام رسان هست که صاحبان کسب و کار را محدود می‌کند به عنوان مثال استفاده از مانکن و مدل را مجاز نمی‌داند. بنابراین با این شرایط‌ و محدودیت‌های پیام‌رسان ایتا، فروشندگان پوشاک چگونه محصولات خود را بفروشند؟

این کارشناس هوش مصنوعی و فناوری‌های ‌نوین‌ رسانه در بیان مقایسه تفاوت پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی برای صاحبان مشاغل گفت: در حال حاضر باید در نظر گرفته شود که صاحب کسب و کار اینترنتی در بستر اینستاگرام محصولاتش‌ را بسیار بهتر به فروش می‌رساند. حال که فروش بهتری دارد و هدف تسهیل در کسب و کار دیجیتال ‌است، پس باید دسترسی عموم مردم به این بستر آزاد شود.

اینترت طبقانی باعث ناعدالتی می‌شود

تفنگچی در پاسخ به پرسش که آیا ایده اینترت طبقانی با عدالت اجتماعی سازگار است یا خیر؟ تصریح کرد: اگر این مصوبه را با توجه شرایط کنونی جامعه، در راستای طبقاتی شدن اینترنت در نظر بگیریم، طبیعتاً باز خوردهای منفی زیادی را به علت ناعدالتی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به تدوام فیلترینگ برخی پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام گفت: مردم اخبار را بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و تلگرام دنبال می‌کنند تا از طریق سایت و رسانه‌های دیگر.

این کارشناس هوش مصنوعی و فناوری‌های ‌نوین‌ رسانه با بیان این‌که ابتدا باید منطق فیلترینگ مشخص و سازوکار فیلترینگ تبیین شود، گفت: به عنوان مثال تلگرام را بازپرس دوم دادسرا رسانه فیلتر کرد، چه کسی گفته است وی چنین اختیاری دارد؟ و اساسا چرا در این دستور بازنگری نمی‌شود؟

تفنگچی با انتقاد از عدم تداوم گام‌های بعدی «رفع فیلترینگ گام به گام» گفت: در حالی‌که جامعه در انتظارگام دوم رفع فیلترینگ بود اما شاهد یک مصوبه جدید از سوی شورای عالی فضای مجازی هستیم! دولت وعده خود درباره گام دوم را عملی نمی‌کند چون جامعه را در نظر نمی‌گیرد و خواهان ایجاد وفاق بین کسانی که اتفاقاً مخالف رفع فیلترینگ هستند و نفع آن‌ها در تداوم فیلترینگ است.

انتهای پیام/

خبرنگار: علیرضا جانی

کد خبر: 1274907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =