فرجالله براتی معین دانشگاه آزاد در استان خوزستان و ایلام در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توانایی علمی و عملکرد مدیریتی شهید طهرانچی اظهار کرد: به جرات میتوانم بگویم که در زندگیم، فردی مانند دکتر طهرانچی از نظر خصوصیات علمی ندیدم. ایشان نه فقط دانشمند هستهای، بلکه یک عالم به تمام معنا در حوزههای مختلف حتی در حوزههای علوم انسانی شامل فلسفه و حکمت بود. من ایشان را در حوزه خودم یعنی علوم قرآن صاحب نظر میدانستم.
وی افزود: مهمترین مشخصه شهید طهرانچی این بود که علم و دین را به هم گره میزد. به عبارت دیگر، ارتباط علم و دین در وجود آقای دکتر طهرانچی عملیاتی شده بود. ایشان با استفاده از دین، به علم جهت میداد. شهید طهرانچی با استفاده از آموزههای دینی و قرآنی، موارد علمی و اجتماعی را تحلیل میکرد. ایشان یک مدیر مدبر بود، یعنی مدیریت را با تدبیر انجام میداد. برنامهریزی، خلاقیت و خستگیناپذیری از دیگر ویژگیهای شهید طهرانچی بود. چراغ دفتر دکتر اغلب تا ساعت ۱۱ شب روشن بود و ایشان مشغول کار بودند. خصوصیت دیگر دکتر طهرانچی این بود که در عین حال که در راس دانشگاه مدیریت میکرد؛ یک مراجعه عادی را هم پاسخ میداد.
براتی خاطرنشان کرد: تحولگرایی برجستهترین ویژگی شهید طهرانچی بود. ایشان شخصیتی پویا داشت و هیچ وقت ثابت نمیماند. هر روز به دنبال این بود که نسبت به روز قبل تحول بیشتری ایجاد کند. به نظر من، دانشگاه آزاد و سند تحول آن الگویی برای مدیریت تمام جامعه است. شهید طهرانچی فراتر از مدیریت دانشگاه بود و لازم بود از ایشان در مدیریت کل کشور استفاده شود. وی دارای ویژگیهای خاص اخلاقی مانند تواضع و فروتنی در کنار جدیت بود. افراد کمی هستند که جمع این ویژگیها را با هم داشته باشند. برخی افراد متواضع هستند؛ اما جدیت ندارند. شهید طهرانچی در کنار تواضع، تحکم داشت.
معین دانشگاه آزاد در استان خوزستان و ایلام درباره اقدامات شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد گفت: سامانههایی که شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد تاسیس کرد، در سازمانهای دیگر مشابه ندارد. این سامانهها نظم بسیار خوبی در دانشگاه برقرار کردند. اگر هماکنون فردی مرخصی بگیرد یا به ماموریت برود، از طریق پیامک به او اطلاعرسانی میشود. سامانههای ساجد و همیار از این دست هستند. از طرف دیگر، آموزشیار و پژوهشیار امور دانشجویان را ساماندهی میکنند. این سامانهها رسیدگی به امور دانشگاهیان را بسیار تسهیل کرد.
طرح حامی، بزرگترین طرح فرهنگی دانشگاه آزاد است
وی تصریح کرد: طرح حامی یکی از طرحهای بینظیر شهید طهرانچی است. این طرح دانشجویان را از سرگردانی نجات داد. به نظر من، طرح حامی، بزرگترین طرح هدایت فرهنگی دانشگاه است که با همت شهید طهرانچی شکل گرفت. در این طرح دستیار حامی با دانشجویان ارتباط برقرار میکند، به دانشجویان احترام گذاشته میشود و مسائل آنها پاسخ داده میشود.
براتی تاکید کرد: زیاندهی دانشگاه آزاد در زمان شهید طهرانچی برطرف شد. چرا که موضوع درآمدهای غیرشهریهای و دانشبنیان مطرح شد. پیش از ریاست شهید طهرانچی درآمد دانشگاه فقط از طریق شهریههای دانشجویی بود؛ اما با آغاز ریاست ایشان شرایط مالی دانشگاه تغییر کرد. شهید طهرانچی میفرمود که هر کسی میتواند پول در بانک سرمایهگذاری کند و درآمد داشته باشد، دانشگاه باید درآمد دانشبنیان به دست بیاورد. ایشان معتقد بود که اجاره دادن ساختمان، درآمدزایی برای دانشگاه نیست. باید اعضای هیئت علمی را به کار گرفت و دانش را به محصول تبدیل کرد. به عبارت دیگر، از طریق توسعه علمی باید به درآمد رسید. لازمه درآمدزایی غیرشهریهای این است که توسعه علم و فناوری در آن نقش داشته باشد. با اجرای این رویکرد، هماکنون وضعیت اغلب استانها در درآمدهای غیرشهریهای مطلوب است. منظور از درآمدهای غیرشهریهای، درآمدی است که از بومیسازی صنعت و برآمده از فناوری و نوآوری باشد.
معین دانشگاه آزاد در استان خوزستان و ایلام افزود: پیش از ریاست دکتر طهرانچی با وجود این که جامعه در شرایط تورم قرار داشت، بیشتر درآمد دانشگاه صرف حقوق کارمندان و استادان میشد. اصلا پولی باقی نمیماند که بتوانیم سرمایهگذاری کنیم. امیدوارم ریلگذاری که شهید طهرانچی ایجاد کرد، استمرار پیدا کند. چرا که این مسیر خدمات بزرگی به توسعه علم، فناوری و مهارتآموزی ارائه داد. تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان برای شهید طهرانچی اهمیت بسیاری داشت. ایشان برای این مباحث از قرآن الهام میگرفتند. برنامهریزیهای دقیق شهید طهرانچی از متون دینی استخراج میشد.
شهید طهرانچی فراتر از یک رئیس دانشگاه عمل میکرد/ دانشگاه آزاد اهواز را به قرارگاه جهادی برای کمک به سیلزدگان تبدیل کرد
وی با بیان این که کسانی که شهید طهرانچی را میشناسند، میدانند که چه مسیر باارزشی در زمان ایشان در دانشگاه آزاد شکل گرفت، اظهار کرد: ایشان بسیار خوشحال میشد وقتی میدید که مدیری دینی کار میکند و به تربیت دانشجویان احترام میگذارد. ایشان از متعهدترین افراد به عنوان معاونان خود بهره میگرفت. شهید طهرانچی به مسائلی اهمیت میداد که فراتر از دانشگاه آزاد بود. برای مثال، ایشان در مسئله سیل خوزستان مرتبا با من تماس میگرفت و میپرسید آیا شرایط به گونهای است که نیاز به فعال شدن قرارگاه جهادی باشد. این موضوعات از جمله وظایف رئیس دانشگاه نیست؛ ولی شهید طهرانچی همیشه در مسائل اجتماعی وارد میشد و پیگیر مسائلی از این دست بود. دانشگاه آزاد به حدی در مسائل استان وارد شده بود که جلسات استانداری خوزستان برای پیگیری کارها و کمکهای مردمی در دانشگاه آزاد اهواز تشکیل میشد.
براتی یادآور شد: شهید طهرانچی اهمیت بسیاری برای صحبتهای رهبر معظم انقلاب قائل بود. اعتقاد ایشان به ولایت فقیه، شخص امام و مقام معظم رهبری فوقالعاده بود. شهید طهرانچی صحبتهای رهبر انقلاب را گوش کرده و در نخستین جلسهای که تشکیل میشد، برنامهریزی دانشگاه را بر اساس تحلیل سخنان رهبری انجام میداد. بومیسازی یکی از مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری است. رهبری میفرماید برای رسیدن به استقلال، باید بتوانیم علم را به محصول تبدیل کنیم تا نیازی به خارج نداشته باشیم. به عبارت دیگر،در فناوری و نوآوری باید به درجهای از رشد برسیم که بتوانیم استقلال داشته باشیم. برای مثال در صنایع تسلیحاتی و نظامی مانند تولید موشک یا انرژی هستهای نه تنها باید نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم، بلکه باید بتوانیم صادرکننده باشیم. به همین دلیل، بومیسازی سرلوحه برنامهریزیهای شهید طهرانچی بود. شهید طهرانچی اهمیت بسیاری برای رضایت مقام معظم رهبری قائل بودند. وقتی رهبری از دانشگاه اعلام رضایت کردند؛ شهید طهرانچی با انرژی بیشتری به فعالیت خود ادامه داد.
معین دانشگاه آزاد در استان خوزستان و ایلام گفت: دانشگاه آزاد استان خوزستان در سالهای اخیر توانست محصولاتی صنعتی تولید کند. این محصولات شامل یک دستگاه صنعتی برای حفاری به نام استرینگ بود. کابرد این دستگاه در حفر چاه بود و توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز ساخته شد. شرکت ملی حفاری از این دستگاه برای حفر چاه استفاده میکند. همچنین یک برد الکترونیکی در دانشگاه ساخته شد که در صنایع فولاد به کار میرفت. این دستگاه قبلا از خارج به کشور وارد میشد؛ اما به دلیل تحریمها امکان ورود آن از بین رفت. برخی واحدهای دیگر دانشگاه آزاد مانند دانشگاه استان اصفهان دستاوردهای بسیار فوقالعادهای در این سالها داشتند که با مدیریت شهید طهرانچی علم را به محصول، فناوری و نوآوری تبدیل کردند.
وی تصریح کرد: درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه آزاد در ابتدای مسئولیت شهید طهرانچی در این دانشگاه صفر بود؛ اما تا جاییکه من اطلاع دارد در استان خوزستان این درآمدها به ۲۵ درصد و به نظر میرسد هماکنون به حدود ۴۰ درصد رسیده باشد.
انتهای پیام/

نظر شما