رامین دهقان رئیس سابق شبکه نشر مجلات علمی کشور(سنم) در مرکز نشر دانشگاهی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ویژگیهای مدیریتی دکتر طهرانچی اظهار کرد: به نظر من برجستهترین ویژگی مدیریتی شهید طهرانچی بها دادن به نیروهای جوان بود. ایشان جوانان را تقویت میکرد و استاد بود در این زمینه که نیروهای جوان را ترغیب کند. شهید طهرانچی توانایی بسیاری در ایجاد انگیزه برای جوانان و شکوفایی استعدادهای آنان داشت. این رویکرد مهمترین نکتهای است که از ایشان در ذهن من مانده است.
وی افزود: شهید طهرانچی همیشه ایدههای ناب داشت. معمولا ایدههایی که به ذهن افراد میرسند، در ابتدا خام هستند و نیاز به پرورش دارند؛ اما ایدههای شهید طهرانچی به قدری پخته بودند که به نظر میرسید سالها مورد بررسی و امکانسنجی قرار گرفتهاند. واقعا تعجببرانگیز بود که ایدههایی که در مدت کوتاهی به ذهن شهید طهرانچی رسیده بودند، به گونهای بودند که انگار سالها تحلیل و بررسی شده بودند. من این ویژگی را به حساب نبوغ ذاتی و تجربه ایشان میگذاشتم. ایدههای شهید طهرانچی نیاز چندانی به بررسی امکانسنجی و بالا و پایین کردن نداشت. به نظر میرسید این ایدهها نیاز به فعالیت خاصی ندارند و بیشتر مسیر را رفتهاند. خلاقیت در ایدهپردازی یکی دیگر از ویژگیهای شهید طهرانچی بود. به طوری که ایدههای ایشان آماده اجرا به نظر میرسیدند. ما در آن زمان شوخی میکردیم و میگفتیم سیستم آقای دکتر طهرانچی «راه بنداز، جا بنداز» است. به معنا که وقتی شهید طهرانچی ایدهای را مطرح میکردند، میتوان اجرای آن را شروع کرد و در زمان مناسب خود آن ایده جا میافتاد. معمولا ایدههای ایشان نقص چندانی نداشت.
دهقان درباره ایده سامانه سنم مرکز نشر دانشگاهی خاطرنشان کرد: شهید طهرانچی قصد داشت جریان انتشار مقالات علمی در داخل کشور را تقویت کند و به حضور ایران در عرصه بینالمللی پشتوانه قویتری بدهد. سپس این شبکه به شبکه نشر علمی جهان بپیوندد. در نتیجه این اقدام، ایران در تبادلات علمی و دانشی جایگاه بهتری خواهد یافت. هدف شهید طهرانچی این بود که جایگاه ایران در جهان به وسیله ایجاد و تقویت شبکه نشر ملی تثبیت شود. شهید طهرانچی حساسیت زیادی بر مسیر رشد تکنولوژی و دانش داشت. ایشان میگفت برخلاف چیزی که در دنیا تبلیغ میشود، جریان انتشار دانش، یک مسیر آزاد نیست. این مسیر به اشکال مختلف توسط قدرتهای دنیا کنترل میشود. برای مثال پایش انجام میشود تا گرایشات ناخودآگاه مردم کشورها شناسایی شود. سپس بر اساس این گرایشات، به صورت محسوس و نامحسوس هدایت میشوند. کسانی که در جریان دانش از سلطه برخوردار هستند، هدایت مردم را به دست میگیرند. شهید طهرانچی معتقد بود که این تسلط و قدرت علمی به دلیل نهادینه شدن دانش در این کشورهاست. وقتی جریان قوی گردش علمی ایجاد شود، برای این کشورها بنیهای شکل میگیرد که میتوانند در عرصه تبادلات علمی بینالمللی قدرتمندتر عمل کنند.
رئیس سابق شبکه نشر مجلات علمی کشور(سنم) گفت: شهید طهرانچی بر این باور بود که جامعه علمی ایران میتوانند به جای اتصال به شبکه علمی جهان و هضم شدن در آن، در شبکه ملی دانشی عضو شوند. استادان و دانشجویان ایران در زمینههای بسیاری پژوهش میکنند و اتصالشان به شبکه علمی جهانی میتواند به جهتدهی و هدایت آنها در مسیری که در اختیار ما نیست، منجر شود. در حالی که اگر شبکه ملی دانشی بر اساس نیازها و هدفگذاریهای داخلی وجود داشته باشد، میتوانیم به جریان گردش علمی هدایت شده در کشور دست یابیم. جریانی که منافع کشور را تقویت کرده و نیازهای جامعه را برطرف کند.
وی تصریح کرد: برگزاری کنسرسیوم محتوای ملی با کتابخانهها و مراکز تحقیقاتی یکی دیگر از اقدامات جالب توجه شهید طهرانچی بود. این قبیل اقدامات شهید طهرانچی، ایدههایی بودند که سیاستگذاری علم و فناوری را جهت میدادند. به عبارت دیگر، این اقدامات نوعی نقطهزنی اهداف بودند. متاسفانه برخی از این طرحها مانند سامانه سنم پس از رفتن شهید طهرانچی دستخوش تغییراتی شدند و موفق نبودند. البته شاید جایگزینهای دیگری محقق شده باشند. طرحهایی که شهید طهرانچی اجرا میکردند، معمولا سرعت بالایی داشتند و در اولین گامها تا 70 درصد اجرایی میشدند؛ در حالی که معمولا سایر طرحها با کندی پیش میروند.
دهقان تاکید کرد: نگاهی که شهید طهرانچی به سیاستگذاری علم و فناوری داشت، در بدنه سیاستگذاران علمی وجود ندارد. به همین دلیل، طرحهای ایشان به درستی پیگیری نمیشد.
گفتنی است، رامین دهقان همکاریهای مشترکی با شهید محمدمهدی طهرانچی در مرکز نشر دانشگاهی، انجام پروژههای دانشگاهی و انتشار یک کتاب علمی داشت.
انتهای پیام/

نظر شما