به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از آذربایجان غربی، حسین گروسی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه ماکو افزود: این خط ریلی «حلقه مفقوده» مسیر چین به اروپا از طریق ایران است و با راهاندازی آن، ماکو به دروازه ایران به اروپا و هاب ترانزیت منطقهای تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به حجم بیش از هزار میلیارد دلاری مبادلات سالانه چین و اروپا گفت: حتی اگر تنها ۱۰ درصد از این مبادلات از مسیر ایران عبور کند، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: بر خلاف مسیر زنگزور که ترکیبی و نیازمند حملونقل دریایی در خزر است، مسیر ایران کاملاً ریلی، یکپارچه و بدون توقف خواهد بود و همین ویژگی سرعت، امنیت و کاهش هزینهها را برای صاحبان کالا تضمین میکند.
گروسی همچنین با اشاره به طرحهای توسعهای منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: مرکز لجستیک ۱۸۲۰ هکتاری با ۷۰ درصد پیشرفت، شهرک انرژی ۱۵۰۰ مگاواتی و قطب دیتاسنتر شمالغرب در حال تکمیل است و بسترهای لازم برای استقرار صنایع و سرمایهگذاریهای بزرگ را فراهم میکند.
وی تأکید کرد: تسریع در اجرای خط ریلی تبریز – چشمه ثریا گامی اساسی برای ارتقای جایگاه جهانی ایران در عرصه تجارت و ترانزیت و تثبیت موقعیت ماکو بهعنوان یکی از قطبهای استراتژیک تبادلات شرق و غرب است.
خبرنگار: ثمین معصومی
انتهای پیام/
نظر شما