به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان، در بیستونهمین نشست تخصصی معاونان حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور تأکید کرد: «اصفهان با برنامهریزی دقیق و حمایت از حملونقل پاک، بار دیگر به شهر دوچرخهها تبدیل میشود. هدف ما این است که دوچرخهسواری جزئی جداییناپذیر از زندگی روزمره مردم شود و شهری سبزتر و سالمتر بسازیم.»
وی یادآور شد که در سال ۱۳۹۸ با اجرای کمپینهای فرهنگی و آموزشی توانستند تلفات موتورسواران را تا ۳۷ درصد کاهش دهند، اما شیوع کرونا و فشارهای تحریمی مانع ادامه این روند شد و مدیریت بحرانزده جای نگاه بلندمدت را گرفت.
استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات روزافزون در حوزه سوخت بهویژه سوخت دیزل، خواستار همکاری بیشتر شهرداریها در اجرای آییننامههای سوختگیری و جلوگیری از قاچاق سوخت شد.
او با ابراز نگرانی از وضعیت تصادفات شهری افزود: «برخلاف انتظار، امسال شاهد رشد ۸.۶ درصدی تلفات در حوزه درونشهری بودهایم. این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه، کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات پیشبینی شده بود.»
جمالینژاد تأکید کرد که منابع حاصل از جرایم رانندگی باید صرف بهروزرسانی زیرساختهای نظارتی و بازسازی دوربینهای شهری شود، زیرا بسیاری از این سامانهها از کار افتادهاند یا کارایی کافی ندارند.
استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با حمایت از توسعه حملونقل برقی گفت: «نباید تمرکز بر برقیسازی ناوگان باعث توقف پروژههای نوسازی دیگر شود. وقتی حمایت کافی برای زیرساختهای برقی وجود ندارد، نمیتوان انتظار داشت رانندگان با توان مالی محدود هزینههای بالای این فناوری را بپردازند.»
به گفته وی، توقف وامهای نوسازی تاکسی به دلیل تمرکز یکجانبه بر تاکسیهای برقی، آسیب جدی به حملونقل شهری وارد کرده است.
جمالینژاد با تأکید بر لزوم بهرهگیری از هوش مصنوعی در مدیریت ترافیک و حملونقل شهری اظهار کرد: «شهرهای پیشرو دنیا مانند سئول، دوبی و دهلینو از سامانههای هوشمند برای تحلیل دادههای ترافیکی و بهینهسازی شبکه حملونقل استفاده میکنند. ما نیز باید با عزم جدی به سمت تحول دیجیتال حرکت کنیم.»
وی همچنین بر اهمیت طراحی دسترسپذیر محلات و شهرکها از مرحله آغازین تأکید کرد و گفت: «اگر خدمات شهری در شعاع کوتاه در دسترس شهروندان باشد، بسیاری از سفرهای غیرضروری کاهش خواهد یافت.»
استاندار اصفهان در پایان به اهمیت فوقموبیلیتیها از جمله اسکوترهای برقی، دوچرخههای اشتراکی و وسایل نقلیه کوچک برقی اشاره کرد و گفت: «اصفهان دوباره به هویت قدیمی خود یعنی شهر دوچرخهها بازمیگردد. توسعه حملونقل پاک علاوه بر کاهش آلودگی هوا، موجب افزایش نشاط اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی شهری خواهد شد.»
خبرنگار: رامین ابویی
انتهای پیام/
نظر شما