بازی‌های ویدیویی کلید اقتصاد پایدار فرهنگ و هنر ایران است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری در بازی‌های ویدیویی هم ابزار آموزش، هم فرهنگ‌ساز و هم موتور اقتصاد پایدار فرهنگ و هنر کشور است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حسین انتظامی، صبح امروز جمعه ۲۸ شهریور در رویداد ملی سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های رایانه‌ای حوزه مقاومت که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد فرهنگ و هنر اظهار کرد: ما در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، مخصوصاً موسیقی، با مشکل ادواری طولانی مواجه هستیم. درست است که کار فرهنگی نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری دولت است و دولت باید منابع عمومی اختصاص دهد، اما نحوه هزینه‌کرد معمولاً مصرفی است؛ بازی می‌سازیم، فیلم می‌سازیم، کتاب منتشر می‌کنیم و توضیح می‌دهیم، اما کی اقتصاد فرهنگ و هنر به وضعیت پایدار می‌رسد و حیات طبیعی خود را تجربه می‌کند؟

وی افزود: زمانی می‌توانیم به اقتصاد فرهنگ و هنر به معنای واقعی برسیم که هم‌افزایی ایجاد کنیم و پای سرمایه‌گذار را به میان بیاوریم تا بتواند فعالیت‌ها را توسعه دهد. از این منظر، از همکارانم در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که برگزاری این رویداد را به عهده داشتند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تفاوت این رویدادها با جشنواره‌ها ادامه داد: ما جشنواره‌های متعددی در وزارت فرهنگ و ارشاد داریم که در استعدادیابی و معرفی حوزه‌ها مؤثر هستند، اما جای چنین رویدادهایی خالی بود که سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه را به هم متصل کند. از استاندار اصفهان نیز به دلیل توجه ویژه به حوزه فرهنگی سپاسگزارم؛ وقتی یک مسئول ارشد وقت خود را در این حوزه می‌گذارد، نشان‌دهنده اهمیت و اولویت این بخش است.

انتظامی ادامه داد: چند روز دیگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد. همه برنامه‌های وزارتخانه به این استان متمرکز شده است و این تمرکز، نشان‌دهنده اهمیت منطقه‌ای است. رویداد حاضر نیز از لحاظ مفهومی و محتوایی دارای اولویت است، به ویژه توجه به بازی‌های حوزه مقاومت. بازی، روندی جهانی دارد؛ هم از نظر اقتصاد و هم متوسط سنی کاربران، به شکل چشمگیری در حال گسترش است و ما باید به این روند توجه داشته باشیم.

وی افزود: یکی از آسیب‌های حکمرانی فرهنگی ما این است که ساختارها به حوزه‌های سنتی‌تر توجه بیشتری دارند؛ هم از نظر اعتبارات، هم زمان و اولویت‌دهی مدیریت و سیاست‌گذاری. من اهمیت کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر و موسیقی را انکار نمی‌کنم. این‌ها پیشران‌های فرهنگی هستند و اهمیت خود را دارند، اما در سیاست‌گذاری فرهنگی، باید به حوزه‌های نوظهور مانند بازی‌های ویدیویی نیز توجه کرد، به ویژه اگر روند جهانی آن رو به افزایش است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ظرفیت اقتصادی و فرهنگی بازی‌های ویدیویی تأکید کرد: بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی در حوزه بازی‌های ویدیویی شکل می‌گیرد. اگر به دنبال ارزآوری هستیم و می‌خواهیم از خروج منابع ارزی جلوگیری کنیم، باید به این حوزه توجه کنیم. بازی نه تنها ابزار آموزشی مؤثر است، بلکه فرهنگ‌ساز بوده و می‌تواند بخشی از قدرت نرم کشور را تولید کند، بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه چندوجهی است و زمینه تولید اقتصادی با توجیه منطقی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1280985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =