به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از تهرانغرب، در راستای تأکیدات مکرر بر ارتقاء کیفیت فرهنگی و اخلاق حرفهای در محیطهای دانشگاهی، نشست تخصصی «آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری» با استقبال چشمگیر اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد. این گردهمایی مهم، با نگاهی عمیق به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، بر این اصل استوار بود که دانشگاه به عنوان یک نهاد پیشرو، نیازمند یکپارچگی میان دانش نظری و کیفیت رفتاری کارکنان و بهویژه اعضای هیئت علمی است.
این جلسه تخصصی در سالن شیخ بهایی مجتمع پیامبر اعظم (ص) با یک همکاری سهجانبه میان معاونت فرهنگی و دانشجویی به عنوان متولی اصلی فرهنگ، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به عنوان بخش ناظر بر کیفیت تدریس و معاونت باشگاه پژوهشگران جوان به عنوان حامی نسل آینده اساتید و پژوهشگران، برگزار گردید که نشان از اهمیت فرابخشی موضوع آراستگی داشت.
هدف اصلی این برنامه، ارتقاء شناخت و آگاهیبخشی نسبت به مفهوم و ابعاد آییننامه «آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری» در محیط علمی بود. در ابتدای نشست، تعاریف بنیادین و روشنی از مفهوم آراستگی ظاهری و باطنی ارائه گردید و تأکید شد که آراستگی تنها به پوشش یا نظافت محدود نمیشود، بلکه یک ویژگی جامع است که شامل حفظ شأن و متانت لباس و ظاهر متناسب با محیط علمی و همچنین اخلاق حرفهای، سعه صدر، متانت گفتار و توانایی مدیریت تعاملات دانشجویی است.
سخنرانان نشست با تأکید بر همبستگی این دو بعد اظهار داشتند که برای تأثیرگذاری حداکثری در فضای آموزشی، آراستگی ظاهری و باطنی باید در وجود استاد به تجسد عینی برسد تا پیام تربیت و اخلاق، به صورت ناخودآگاه به دانشجو منتقل شود.
بخش مهمی از نشست به بررسی نقش الگوسازی فرهنگی توسط اساتید در فضای دانشگاهی و کلاسهای درس اختصاص یافت. در این بخش، بر نقش بیبدیل استاد به عنوان مرجع علمی، اخلاقی و رفتاری در جامعه دانشجویی تأکید شد. اشاره گردید که استاد، تنها انتقالدهنده دانش نیست، بلکه اصلیترین عامل انتقال ارزشها و فرهنگ سازمانی به نسل جدید است.
در این راستا، تأکید شد که رفتار استاد در کلاس درس، در جلسات دفاع و در فضای تعاملات روزمره دانشگاه، خود یک درس عملی است که تأثیر آن بر شخصیت و آیندهسازی دانشجو، به مراتب عمیقتر از محتوای سرفصلهاست. لذا حفظ و ارتقاء شئون فرهنگی و رفتاری، نه فقط یک الزام اداری، بلکه یک وظیفه تربیتی و اخلاقی است.
در ادامه نشست، مصادیق و جزئیات دقیق شئون فرهنگی در حوزههای گوناگون مورد بررسی قرار گرفت. این مصادیق شامل چهار محور اصلی پوشش و ظاهر متناسب با شأن علمی، گفتار و بیان متین و احترامآمیز، تعاملات اجتماعی و سازمانی با دانشجویان و همکاران، و رفتار حرفهای در محیطهای آموزشی و پژوهشی بود. همچنین، بخش مهمی به آسیبشناسی فرهنگی در محیطهای آموزشی و پژوهشی اختصاص یافت که در آن چالشهایی نظیر تأثیر فضای مجازی بر تعاملات حرفهای و مشکلات ناشی از مرزبندی نامشخص میان فضای خصوصی و عمومی در دانشگاه مورد بحث قرار گرفت.
در مقابل این آسیبها، راهکارهایی عملیاتی و سازنده برای تقویت فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای پیشنهاد گردید که شامل تقویت کارگاههای اخلاق حرفهای، ایجاد کانالهای ارتباطی شفاف برای نقد سازنده و بهبود مستمر آییننامهها بود.
در بخش پایانی نشست، فرصتی ارزشمند برای اساتید حاضر فراهم شد تا نقطه نظرات، تجربیات عملی و حتی مشکلات بوجود آمده در اجرای این آییننامهها را مطرح کنند. فضای باز و تعاملی حاکم بر جلسه، به اساتید امکان داد تا بدون محدودیت، دیدگاههای خود را بیان کرده و از طرف متولیان امر، پاسخهای شفاف و کاربردی دریافت نمایند. این بخش نشان داد که اساتید، عمق و اهمیت این موضوع را درک کرده و با استقبال از آن، خواستار استمرار چنین برنامههای تبیینی و آموزشی شدند و تأکید کردند که این نوع نشستهای تخصصی، یک فرایند مستمر است که باید در طول سال تحصیلی تداوم یابد.
نشست «آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری» با ایجاد یک فضای گفتوگوی سازنده و تعهد به ارتقاء استانداردهای فرهنگی، با موفقیت به پایان رسید و افقهای جدیدی را برای تقویت هویت و اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ترسیم نمود.
خبرنگار: محمدعلی ایروانیان
انتهای پیام/
نظر شما