حامد افشاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به نقش متمایز دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی کشور گفت: یکی از مزیتهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی مردمی بودن آن است. در اوایل انقلاب، تحصیل در دانشگاه برای بسیاری از مردم آرزو بود و اگر قرار بود فقط با ظرفیت دانشگاههای دولتی پیش برویم، تعداد زیادی از مردم امکان تحصیلات عالیه را پیدا نمیکردند و ناچار بودند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی ثمره انقلاب است و فرصت تحصیل را برای همه مردم در سراسر کشور و با عدالت آموزشی فراهم کرده است؛ بهگونهای که هر فرد در هر نقطه از کشور و با هر سطح استعدادی، میتواند با کمترین هزینه در حوزه مورد علاقه خود تحصیل کند. امروز نیز بسیاری از داوطلبان صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه میشوند و این فرصت در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. بسیاری از مدیران عالی کشور و مدیران شرکتهای بزرگ از فارغالتحصیلان همین دانشگاه هستند که این خود، نشاندهنده تأثیر اجتماعی و ملی دانشگاه آزاد اسلامی است.
افشاری در ادامه با اشاره به دوران مدیریت شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: یکی از نقاط عطف دانشگاه در این سالها، اعتمادسازی عمومی بود که در دوره مدیریت شهید طهرانچی ایجاد شد. ایشان با ایجاد تحول و نوآوری در نظام آموزش عالی توانستند اعتماد مردم را به دانشگاه آزاد افزایش دهند و مسیر توسعه را هموارتر کنند. ما قدردان زحمات این شهید بزرگوار هستیم و وظیفه خود میدانیم با ارتقای کیفی خدمات آموزشی و پژوهشی، پاسخگوی اعتماد دانشجویان و خانوادهها باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد واحد شهر قدس در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش در مراکز دانشگاهی گفت: با توجه به نظام تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و سند تحول، توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان به طور جدی دنبال میشود. یکی از اقدامات مهم، برنامهریزی برای جذب اساتید هیأت علمی وابسته و فراهمکردن بستر تبدیل آنها به اعضای هیأت علمی تماموقت است. این اقدام به کاهش نسبت دانشجو به استاد و ارتقای کیفیت آموزش کمک میکند.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز ارتقای آزمایشگاهها، ایجاد آزمایشگاههای مرجع و تعریف پایاننامهها بر اساس نیاز صنعت از جمله اقدامات مهم است. وقتی پایاننامهها بر اساس نظام موضوعات و نیازهای واقعی جامعه تعریف شوند، صنعت و جامعه نیز در کنار دانشگاه قرار میگیرند و این تعامل منجر به تولید پژوهشهای کاربردی خواهد شد. پیشبینی ما این است که در میانمدت و بلندمدت، بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه توسط همین دانشجویان تحصیلات تکمیلی پاسخ داده شود و این امر کیفیت آموزش و پژوهش را بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
افشاری با اشاره به ویژگیهای شخصیتی شهید طهرانچی اظهار کرد: مهمترین ویژگی ایشان شجاعت، جسارت و تحولگرایی بود. شهید طهرانچی در همه حوزهها نگاه جامع داشت؛ مسائل آموزشی، وضعیت دانشجویان، دغدغههای اساتید و چشمانداز آموزش عالی را با دیدی کلان و تحولگرایانه دنبال میکرد. او به آموزش به عنوان بخشی از یک نظام بزرگ توسعه علمی کشور نگاه میکرد و تحولی عمیق در این عرصه ایجاد کرد.
انتهای پیام/
نظر شما