چابهار آسان‌ترین راه اتصال هند به اروپا، آسیای غربی و مرکزی

بندر چابهار ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه جایگاه ایران در حوزه ترانزیتی دارد و آسان‌ترین مسیر دسترسی هند به آسیای مرکزی و غرب آسیا محسوب می‌شود و همکاری دو تهران-دهلی در این زمینه می‌تواند چابهار را به یکی از بنادر مهم جهان تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در ماه‌های اخیر بندر چابهار به یکی از موضوعات مهم در رابطه با همکاری میان ایران و هند تبدیل شده است. بازدید مجدد سفیران ایران در کشورهای هند و افغانستان از بندر شهید بهشتی چابهار در آبان ماه سال جاری و بررسی زیرساخت‌های توسعه بندری و روند تخلیه و بارگیری در این راستا قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

رفع موانع داخلی تجارت بین الملل مهمترین راهکار مقابله با تحریم‌ها / تنوع بخشی به مبادی و مقاصد تجاری امنیت اقتصادی را افزایش می‌دهد

علیرضا بیگدلی -سفیر ایران در افغانستان- با اشاره به ظرفیت 8 و نیم میلیون تنی بندر چابهار اعلام کرد: سالانه عملیات تخلیه و بارگیری 4 و نیم میلیون تن کالاهای مصرف عمومی و فله و همچنین 2 میلیون تن کانتینر در این بندر انجام می‌گیرد. وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی بندر چابهار و نیز نقش راهبردی آن برای کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان افزود: امید است با توسعه این بندر همکاری میان ایران و افغانستان تقویت گردد. برای کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی مانند ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان، چابهار یکی از معدود راه‌های مستقیم به دریای آزاد است.

جایگاه چابهار برای توسعه تجارت هند

بندر چابهار کوتاه‌ترین مسیر اتصال هند به آسیای مرکزی و آب‌های آزاد به واسطه کریدور شمال به جنوب -موسوم به نستراک- است. در این صورت این بندر ظرفیت تبدیل به یکی از بنادر مهم جهان را خواهد داشت که از طریق آن، تجارت هند با سایر کشورها رونق خواهد گرفت. هند از آغاز مشارکت خود در سال 2018 با منعقد کردن قرارداد 10 ساله توسعه بندر چابهار نقش مهمی در سرمایه‌گذاری و توسعه این بندر داشته است.

بندر چابهار یک پروژه بسیار مهم برای هند است زیرا از طریق این کریدور شمال به جنوب دروازه‌ای به سوی آسیای میانه و روسیه برای هند گشوده خواهد شد. همچنین بندر چابهار موجب تسهیل مسیر صادرات غیرنفتی ایران و امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی خواهد شد که در نهایت باعث ارتقای نقش ایران در تجارت آسیا و غرب آسیا می‌شود. در همین راستا، تکمیل 90 درصدی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان و اتصال سواحل عمان به شبکه ریلی کشور نقش ایران را از یک مسیر ترانزیتی به یک قدرت لجستیک منطقه‌ای تغییر می‌دهد.

این خط آهن که حدود 90 درصد آن تکمیل شده است، تا پایان سال ۲۰۲۵ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و چابهار به سیستم راه‌آهن ملی ایران متصل خواهد شد. بنابراین در نتیجه مسیر تجاری بین اقیانوس هند و آسیای مرکزی کوتاه‌تر خواهد شد.

آمادگی هند برای افزایش سرمایه‌گذاری در چابهار

بنابر خبرگزاری منطقه آزاد چابهار، سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده که موارد اصلی اختلافات میان هند و ایران در رابطه با پروژه توسعه چابهار حل و فصل شده است و با رسیدگی به موارد جزئی مورد اختلاف، قرار داد بلند مدت میان ایران و هند در خصوص این بندر به امضا خواهد رسید.

همچنین به گزارش خبرگزاری تجارت دریایی هند، دهلی برنامه‌ریزی‌ قابل توجهی جهت گسترش حضور خود در بندر چابهار ایران کرده است. دولت هند تصمیم گرفته است که حدود ۴۰۰۰ کرور روپیه برای بهبود ظرفیت بندر و نوسازی آن سرمایه‌گذاری نماید. مبلغ فوق برای تجهیزات و توسعه بخش‌های گوناگون بندر هزینه خواهد شد و تلاش‌هایی جهت جذب شرکت‌های کشتیرانی هندی برای استفاده از بندر در حال انجام است.

در مجموع به نظر می‌رسد، توسعه چابهار نه تنها به عنوان یک پروژه زیرساختی بلکه به عنوان عاملی جهت احیای اقتصاد جنوب شرقی ایران بسیار قابل اهمیت است. همچنین ارتقای نقش ایران در منطقه به عنوان یک قدرت لجستیک به واسطه اتصال این بندر به خطوط ریلی ملی، در کنار سایر مسائل تجاری و اقتصادی قابل توجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1288304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =