به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، در روزگاری که تصویر و ویدئو بیشتر از هر رسانهای ذهن نوجوانان را تسخیر کرده، اهمیت ادبیاتِ مکتوب نهتنها کم نشده، بلکه نقشی حیاتیتر یافته است. نسل امروز در جهانی پر از سرعت، هیجان و اطلاعات پراکنده بزرگ میشود؛ جهانی که در آن مفاهیم عمیقی مانند ایثار، مقاومت و وطندوستی اگر بهدرستی روایت نشوند، ممکن است در میان انبوهی از سرگرمیهای لحظهای گم شوند. اینجاست که کتاب و رمان، با قدرت بیهمتای روایتگری، میتوانند بیشترین تأثیر را بر ذهن و قلب نوجوانان بگذارند.
نوشتن از دلاوریها و شجاعتهای رزمندگان دفاع مقدس تنها بازگویی چند واقعه تاریخی نیست؛ آفرینش پلی میان نسلهای امروز و دیروز است. نسلی که جنگ را ندیده و درد آن را لمس نکرده، برای درک ارزشهای بزرگی که ایرانِ امروز بر آن استوار است، نیازمند روایتهایی زنده است. ادبیات میتواند این کار را بهتر از هر رسانهای انجام دهد. وقتی نوجوانی داستانی را میخواند، همراه شخصیتها نفس میکشد، میترسد، امیدوار میشود و در نهایت از مسیر رشد آنها الهام میگیرد.
نوشتن برای نوجوانان درباره دفاع مقدس البته مسئولیت بزرگی نیز هست. نویسنده باید میان واقعیتهای تلخ جنگ و روح حساس نوجوان توازن برقرار کند. او باید حقیقت را بگوید، اما نه آنچنان دور از واقعیت که نوجوان را پس بزند. چنین کتابهایی میتوانند الگوسازی کنند بیآنکه به دام شعار بیفتند؛ میتوانند مفاهیم بزرگی مثل وفاداری، دوستی، مسئولیتپذیری و عشق به وطن را در قالب داستانهایی جذاب و پرکشش منتقل کنند.
در سالهای اخیر آثار ارزشمندی در حوزه ادبیات نوجوان درباره دفاع مقدس نوشته شده، اما هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب وجود دارد. نیاز به آثار خلاقانه، خوشخوان، شخصیتمحور و مبتنی بر پژوهش تاریخی همچنان بالاست. در این میان، برخی نویسندگان توانستهاند نمونههایی خلق کنند. یکی از این نمونهها کتاب «بزرگ شدن در آتش» نوشته یوسف قوجق اثری که نشر ۲۷ بعثت آن را منتشر کرده است.
یوسف قوجق نویسنده کتاب «بزرگ شدن در آتش» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: دوستان نشر ۲۷بعثت یکسری کار به ما دادند و در جلسهای که با نویسندگان برگزار شد از خاطرات رزمندهها و کتاب های که در آن انتشارات چاپ شده بود اما به صورت داستان برای کودکان و نوجوانان وجود نداشت و در بین نویسندگانی که در آن جلسه بودیم تعدادی از این کتابها توزیع شد و براساس همان خاطرات نشستیم و داستانی برای مخاطب نوجوان نوشتیم.
وی خاطرنشان کرد: یک طرحی در ذهن من بود اینکه چون مخاطب کتاب نوجوان است پس در کتابم باید نوجوانی را در نظر بگیرم که اتفاقی برایش بیفتد و اتفاق قهرمان داستان این کتاب در یک مرغداری شکل میگیرد و ایده اولیه من همین بود که یک کودک و نوجوان از همان سنین با خوردن بمب و موشک در مرغداری و کشته شدن مرغها بتواند همذات پنداری بکند و سپس وارد ماجرای مهاجرت به تهران و غربت بشود و در کنار آن شخصیتی مانند «یاسر» در کنار شخصیت اصلی یعنی «علی اکبر» قرار بگیرد و سپس با لشکر ۲۷ محمدرسول الله گره بخورد.
نویسنده کتاب «بزرگ شدن در آتش» تصریح کرد: ایده اولیه من بر اساس همان کتاب خاطراتی که دوستان انتشارات در اختیارمان قرار دادند شکل گرفت و سپس که طرح را نوشتم این کتاب از دل کار برآمد.
وی در پاسخ به این سوال که شروع داستان که در داخل یک مرغداری شکل میگیرد از خودتان بود یا واقعاً همچین موضوعی وجود داشته است؟ پاسخ داد: تقریبا از فصل اول تا جایی که داستان میرسد به آمدن علی اکبر به تهران و همه اتفاقاتی که افتاده درست است و واقعیت دارد اما آشنایی با یاسر و دوستی با محمود و رفتن به جبهه و... بر اساس ذهن نویسنده نوشته شده است.
قوجق خاطرنشان کرد: اگر دقت کرده باشید در فصلهای بعدی تلاش کردم که اطلاعات را به صورت لقمه لقمه برای نوجوانان تعریف کنم. یعنی آموزش و سپس آمدنشان به جبه و آزادسازی خرمشهر و اینها خیلی سریع اتفاق میافتد و باید یک روندی را باید برای مخاطب تعریف میکردم که یک شخصیتی از نوجوانی به پختگی میرسد به همین خاطر سعی کردم که فصلها را به صورت لقمه لقمه به مخاطب اراده دهم که سریع بگذرد و این اتفاقات را برای مخاطب بزرگسال ننوشتم و سعی کردم طوری برنامه ریزی بکنم که سریع به پایان برسم و به همین خاطر خیلی وارد جزئیات نشدم.
وی بیان کرد: آن لحظات بامزهای که برای شخصیت ها اتفاق میافتد لحظات طنزی است زیرا برای مخاطب نوجوانی که در لحظات بحرانی جبهه و جنگ قرار میگیرد لحظات طنزی را احساس کردم و آن را نوشتم و فکر میکنم که مخاطب نیاز به طولانی نوشتن نداشت و کتاب را متناسب به مخاطبم که نوجوان است نوشتم.

انتهای پیام/
نظر شما