مهدویت در دانشگاه ضرورت مقابله علمی با شبهات نوین می باشد

مدرس دانشگاه: دانشگاه باید گفتمان مهدویت را از حوزه صرفاً اعتقادی خارج کرده و به یک مطالعه میان‌رشته‌ای عمیق تبدیل کند.

فاطمه اسدی مدرس دانشگاه و دکترا علوم قرانی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درمورد نقش مهدویت در دانشگاه افزود: فضای کنونی دانشگاه‌ ها، به دلیل مواجهه مستقیم دانشجویان با جریان‌های فکری متنوع و انتقادی در سطح جهانی، نیازمند یک باز تعریف بنیادین در نحوه ارائه و دفاع از گفتمان مهدویت است که دیگر پاسخ‌ های سنتی و صرفاً متکی بر نقل، پاسخگوی نیاز های نسل فعلی نیست.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان موتور محرکه فکری جامعه، باید در مورد گفتمان مهدویت، نقش پیشرو و نقادانه‌ تری ایفا کنند. جشنواره‌های مهدویت که در پردیس‌ های دانشگاهی برگزار می‌ شوند، پتانسیل عظیمی دارند، اما نباید صرفاً به برنامه‌های مناسبتی محدود شوند. مأموریت اصلی ما باید سوق دادن بحث مهدویت به حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای باشد.

وی گفت: اگر مهدویت صرفاً در قالب‌ های وعظی و احساسی باقی بماند، در برابر تحلیل‌ های پیچیده مدرن و پسا مدرن آسیب‌ پذیر خواهد بود. دانشگاه محلی است که منطق و برهان حکم فرما است، و لذا گفتمان مهدوی باید با زبان برهان و تحلیل آراسته شود.

اسدی در مورد تقویت تفکر انتقادی و رویارویی با شبهات نوین افزود: دوران کنونی را می‌توان دوران «بحران روایت» دانست. دانشجویان از منابع متعددی تغذیه فکری می‌کنند و هر روز با فرمول‌ بندی‌ های جدیدی از شک و تردید مواجه می‌شوند.

ایشان گفت: بسیاری از دانشجویان امروز، در معرض اطلاعات گوناگون و شبهات پیچیده‌ای قرار دارند که با مدل‌های فکری کلاسیک قابل پاسخگویی نیستند. این شبهات اغلب ریشه در بحران‌های معرفت‌شناسی، عدم پاسخگویی نظام‌های فعلی به عدالت، یا تفسیر های تحریف‌ شده تاریخی دارند.

اسدی گفت: دانشگاه باید محلی برای تبیین عقلانی و مستند مهدویت باشد، جایی که دانشجو بتواند به صورت روش‌ مند، با شبهات نوین (از منظر فلسفی، تاریخی و جامعه‌شناختی) مواجه شده و تفکر انتقادی او تقویت شود. به عنوان مثال، در مواجهه با شبهات تاریخی پیرامون غیبت، باید از متدولوژی‌ های نقد منابع تاریخی بهره برد، نه صرفاً تکرار روایات. در مواجهه با نقد فلسفی، باید مدل‌های مفهومی ظهور را در چارچوب‌های فلسفه سیاسی و الهیأت تحلیلی بررسی کرد.

وی گفت: محوریت مهدویت را نه تنها در حوزه نجات فردی، بلکه در شکل‌ دهی به ساختار های کلان اجتماعی و حکومتی می‌بیند. او نگران است که اگر مفاهیم مهدوی به حوزه فردی تقلیل یابند، در برنامه‌ ریزی‌ های ملی و ساختار های مدیریتی آینده کارایی نخواهند داشت.

اسدی اشاره کرد: ما در تلاش برای تربیت مدیران آینده می باشیم. مدیرانی که قرار است در فردای این کشور مسئولیت‌ هایی بزرگ را بر عهده بگیرند. اگر این مدیران فاقد نگاه تمدنی و اهداف عدالت‌ محور مبتنی بر آرمان‌های مهدوی باشند، پروژه‌ های کلان توسعه کشور دچار خسران خواهند شد.

در پایان گفت: در نهایت، مهدویت نباید به یک بحث حاشیه‌ای تبدیل شود؛ بلکه باید به مثابه یک گفتمان محوری در تمامی رشته‌های علوم انسانی و حتی فنی، مورد توجه قرار گیرد. این تحول در نگرش، کلید موفقیت این جشنواره‌ها در بلندمدت خواهد بود. ما نیاز داریم که دانشجویان ما، مهدویت را نه به عنوان یک امر صرفاً‌ ایمانی، بلکه به عنوان یک چارچوب نظری قدرتمند برای تحلیل جهان و مهندسی آینده ببینند. دانشگاه باید بستر این نوع از تولید دانش باشد. »

خبرنگار: فائزه صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1289248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =