به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمان؛ وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور به ویژه در ابعاد نیروی انسانی، تأمین مالی و چالشهای مزمن اجتماعی نظیر بازماندگی از تحصیل همواره در کانون توجه مسئولان قرار داشته است. در همین راستا عبدالرضا فولادوند معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گردهمایی مسئولان سوادآموزی استان کرمان ضمن تشریح اقدامات دولت در پرداخت کامل مطالبات فرهنگیان تأکید کرد که باوجود این پیشرفتها، بازماندگی از تحصیل همچنان به عنوان یک چالش ملی و بزرگ پیش روی کشور است و حل آن نیازمند رویکردی فراتر از فضای صرفاً مدرسهای است.
فولادوند با اشاره به تکالیف برنامه هفتم توسعه تصریح کرد که بازنگری ساختار نهضت سوادآموزی و تقویت هرچه بیشتر عدالت آموزشی از برنامههای محوری وزارت آموزش و پرورش به شمار میرود. این بازنگری عمیق به منظور تطبیق ساختار سوادآموزی با نیازهای روز جامعه و تغییرات فناورانه انجام میشود. وی با بیان اینکه رویکرد نهضت سوادآموزی از حالت عرضهمحوری به تقاضامحوری تغییر یافته، تأکید کرد که اکنون تمرکز برنامهها بر پوشش کمسوادان قرار گرفته است. در صورت تصویب اساسنامه جدید این سازمان در مجلس شورای اسلامی، آموزش ۱۲ مهارت اساسی زندگی محور اصلی برنامههای سوادآموزی خواهد بود که این خود یک تحول کیفی و محتوایی بزرگ محسوب میشود.
معاون وزیر در حوزه نیروی انسانی از بهبود چشمگیر وضعیت معیشتی و پرداختهای فرهنگیان خبر داد. وی گامهای مؤثر دولت در این زمینه را ستود و اظهار کرد که مطالبات معوق فرهنگیان بهطور کامل پرداخت شده و حقالتدریسها از ابتدای دولت بهصورت ماهانه تسویه میشود. این اقدامات عامل مهمی در بهبود رضایتمندی و افزایش بهرهوری نیروی انسانی در آموزش و پرورش است. به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور حوزه نیروی انسانی روزهای بهتری را تجربه میکند و کمبود نیرو در حال کاهش است. او همچنین افزود همگرایی دستگاههای همکار و برنامهریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی موجب شد سال تحصیلی جاری با حداقل چالش آغاز شود و با وجود گستردگی ساختار آموزش و پرورش امسال به دلیل کاهش تدریجی جمعیت دانشآموزی و مدیریت مناسب منابع انسانی روند آغاز سال تحصیلی آرامتر از سالهای گذشته بود.
فولادوند افزایش اعتبارات آموزشی در دولت سیزدهم را اقدامی بیسابقه برشمرد و تأکید کرد که حضور رئیسجمهور در حدود ۶۰ جلسه آموزشی و تربیتی نشاندهنده توجه ویژه دولت به عدالت آموزشی توسعه فضاهای تعلیم و تربیت و تقویت توانمندیهای نیروی انسانی است. این حمایت عالیترین سطح مدیریتی کشور نشانگر درک صحیح از اهمیت زیربنایی آموزش و پرورش در توسعه ملی است.
با وجود پیشرفتها در بخشهای مالی و ساختاری، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بر دو چالش کلیدی تأکید کرد: اول نیاز فوری نظام آموزشی به بازنگری محتوایی و دوم مشکل مزمن بازماندگی از تحصیل.
وی تأکید کرد مهارتهایی همچون سواد رسانهای، سواد مالی، مصرف بهینه انرژی، مهارتهای زندگی و خودمراقبتی هنوز به شکل جدی وارد ساختار آموزشی نشده و همین مسأله امروز در جامعه آثار خود را نشان داده است. بازنگری محتوای آموزشی و اصلاح اساسنامه نهضت سوادآموزی طبق برنامه هفتم در حال اجراست تا این خلاءها جبران شوند.
فولادوند با اشاره به سابقه ۴۵ ساله نهضت سوادآموزی گفت باوجود پیشرفتها کشور همچنان با مسئله بیسوادی و کمسوادی مواجه است و عواملی نظیر مهاجرت، طلاق، بدسرپرستی و آسیبهای اجتماعی موجب بازماندگی از تحصیل میشوند. وی خاطرنشان کرد که بخشی از این مشکلات خارج از فضای مدرسه شکل میگیرد و حل آنها نیازمند عزم فرابخشی و ملی است.
معاون وزیر از تدوین و اجرای دستورالعملهای جدید در حوزه سوادآموزی خبر داد و گفت نظارتها به صورت دقیق و الکترونیکی انجام میشود تا کیفیت کلاسهای سوادآموزی ارتقا یابد. در مورد تعیین تکلیف نیروهای طرح خرید خدمات، آموزشدهندگان نهضت، و کارکنان مشمول قانون ۸۸ و ماده ۱۰۶ نیز وی اعلام کرد پیگیریهای لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش، سازمان امور اداری و استخدامی و کمیسیون آموزش مجلس در حال انجام است و دولت با هدف ایجاد ثبات شغلی برای نیروهای توانمند این حوزه برنامهریزیهای لازم را آغاز کرده است.
خبرنگار: زهرا اسکندری
انتهای پیام/
نظر شما