از مهارت تا حکمت، ضرورت بازاندیشی در مدیریت مدارس ایران

سیدعلی المدرسی، معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، همزمان با انتشار کتاب مدیریت حکمت‌بنیان، ابزارهای عملی برای پرورش حکمت در مدیران آموزشی تأکید کرد که نظام آموزشی امروز ایران فراتر از مهارت‌آموزی، به مدیرانی نیاز دارد که با نگاه حکیمانه و توان تشخیص، تدبیر و توازن تصمیم‌گیری کنند و بتوانند مدرسه ایرانی-اسلامی را بر پایه فرهنگ و عقلانیت اداره نمایند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان یزد؛ کتاب مدیریت حکمت‌بنیان، ابزارهای عملی برای پرورش حکمت در مدیران آموزشی اثر سیدمحمد نوروزیان، حکمت‌پژوه و محقق تعلیم و تربیت اسلامی، با تمرکز بر رویکرد حکمت‌بنیان در مدیریت مدرسه به تازگی منتشر شده است. این اثر، دغدغه‌ای جدی در فضای مدیریت آموزشی را نشانه گرفته و می‌کوشد حکمت را از یک مفهوم انتزاعی، به یک توان حرفه‌ای قابل پرورش و کاربردی برای مدیران آموزشی تبدیل کند.

سیدعلی المدرسی با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس امروز با مسائل پیچیده، چندلایه و غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو هستند گفت: بسیاری از آموزش‌های رایج صرفاً مدیران را به مهارت‌های فنی مجهز می‌کند، در حالی که برای شکل‌گیری مدرسه‌ای بر پایه فرهنگ، هویت و عقلانیت ایرانی-اسلامی، نیاز است مدیرانی تربیت شوند که قدرت تشخیص، تدبیر و توازن در تصمیم‌گیری داشته باشند.

وی افزود: این کتاب می‌تواند به‌عنوان «کتاب کار حرفه‌ای مدیران» در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی به کار گرفته شود و با ایجاد فضای یادگیری حکیمانه، زمینه بازنگری در تصمیم‌ها، مدیریت تعارض‌ها، و تعامل سازنده با معلمان و دانش‌آموزان را فراهم آورد.

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در توضیح تفاوت دانش تربیتی و حکمت تربیتی، گفت: دانش تربیتی حاصل نظریه‌ها و مهارت‌های آموزش رسمی است، اما حکمت تربیتی به نحوه به‌کارگیری این دانش در موقعیت‌های واقعی و پیچیده برمی‌گردد. به گفته او، حکمت زمانی شکل می‌گیرد که تجربه، تأمل و فهم موقعیت به‌طور هم‌زمان در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

المدرسی رویکرد مدیریت حکمت‌بنیان را در حوزه‌هایی همچون مدیریت بحران‌ها، مواجهه با چالش‌های اخلاقی، تصمیم‌گیری در شرایط تعارض، تعامل با معلمان و حتی مدیریت خطاهای دانش‌آموزان اثربخش دانست و افزود: نظام آموزشی کشور در شرایطی قرار دارد که آموزش صرف مهارت‌ها پاسخگوی چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و نسلی مدارس نیست؛ اکنون بیش از هر زمان، نیازمند مدیرانی هستیم که بتوانند فراتر از مهارت‌های فنی، با نگاه حکیمانه عمل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: هر تحول واقعی در آموزش و پرورش از تحول در فاعل تربیت آغاز می‌شود. این کتاب با تمرکز بر تغییر شیوه دیدن، اندیشیدن و عمل‌کردن مدیران مدارس، می‌تواند یکی از حلقه‌های مفقوده تحقق تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت را پر کند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

کد خبر: 1289630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =