حسین هاشمی مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعداد کم پایاننامههای تقاضامحور اظهار کرد: یکی از تفاوتهای اساسی که در کشور ما در حوزه تحصیلات تکمیلی با کشورهای پیشتاز دارد، این است که تحقیقات در ایران پروژه مشخص یا فاند مشخصی ندارند. فقط استاد و دانشجو هستند که در مورد یک موضوع به تفاهم میرسند و کار را پیش میبرند. البته بسیاری از این پایاننامهها بر اساس نیازهای احصا شده از صنایع نوشته میشوند. به عبارت دیگر، خود استاد به صورت ماهرانه احصای نیاز را از قبل انجام داده است؛ اما سیستمی وجود ندارد که برای آن اعتبار درنظرگرفته باشد. در مقابل آموزش رایگان در کشور ما وجود دارد. البته آموزش رایگان هم ظرفیتهای قانونی دارد که باید دیده شود و اگر بازنگری لازم است انجام شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که در مورد موضوعات پایاننامهها بازنگری انجام شود تا تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری که تقاضامحور هستند، بیشتر شود. همچنین ضوابط آموزشی دانشگاه تا حدی تسهیل شوند تا جذب بیشتری اتفاق بیفتد. لازم است پروژههای دانشجویی نیازهای اساسی کشور را با قابلیت ارزیابی نه صرفا اعلان از طرف استاد حل کنند.
مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران گفت: به نظر من، اگر این پیشنهاد اجرایی شود، هم نیازهای کشور حل شده است، هم رتبه دانشگاهها افزایش پیدا میکند چون پروژهها همراه خودشان هزینه میآورند، هم دانشجویان دکتری حقوق مستمر خواهند داشت و همیشه حمایت خواهند شد.
وی درباره نقش سامانه نان در تقاضامحور شدن پایاننامهها تصریح کرد: سامانه نان سیستم بسیار خوبی داشت و لازم است که تقویت شود. همچنین لازم است قوانین حمایتی در حوزه آموزشی از سامانه نان حمایت کنند. در حال حاضر سامانه نان از نظر قوانین معاونت آموزشی دانشگاهها پذیرفته شده نیست. راهکار این است که تعاریف لازم در سطح وزارتخانه بازنگری شود، به طوریکه استادان در رشتههای مختلف آزادی عمل داشته باشند تا بتوانند دروس مورد نیاز برای دوره دکتری مرتبط با حل نیاز صنعت را تعیین کنند.
هاشمی تاکید کرد: هماکنون بر اساس قوانین آموزشی تعداد دروسی که باید دانشجویان دکتری بگذرانند، مشخص است. در حالی که لازم است برای حل برخی نیازها، دانشجویان درسی را از دپارتمان دیگری اخذ کنند که در فهرست آن دپارتمان نیست. باید دانشگاه این آمادگی را داشته باشد که وقتی قصد دارد مدرک تحصیلی صادر کند، حل نیاز جامعه را مقدم بر گذراندن واحدهای درسی بداند. از طرف دیگر، صنایع باید تشویق شوند که از دانشجویان دکتری مرتبط با نیاز خود حمایت کنند.
انتهای پیام/

نظر شما