مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی و فرهنگی کاهش یافته است/ اقتصاد بی‌برنامه، حاصل تصمیم‌گیری‌های پراکنده و متناقض

دبیر انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی و فرهنگی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور، نبود ایده مرکزی در سیاست‌گذاری اقتصادی است که باعث سردرگمی نخبگان و کاهش انگیزه اثرگذاری در میان دانشجویان شده است.

سید علی‌اصغر باختر، دبیر انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی و فرهنگی اظهار کرد: هرچه زمان جلوتر می‌رود، متوجه می‌شویم رغبت دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی خارج از چارچوب درسی به‌طور محسوسی کاهش یافته است. انگار دانشجوها علاقه خود را به فعالیت‌های غیردرسی از دست داده‌اند و حتی نگاهشان به جامعه، فرهنگ و اخبار روز نیز کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: اگر به سال‌های گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که دغدغه دانشجویان نسبت به مسائل مهم کشور، اعم از موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بسیار پررنگ‌تر از امروز بود. دانشجویان تمایل داشتند این مسائل را به‌صورت مستمر پیگیری کنند، در آن‌ها دخیل باشند و برای خروج از بحران‌ها راهکار ارائه دهند؛ اما امروز هم میزان اثرگذاری کمتر شده و هم علاقه به مشارکت کاهش یافته است.

دبیر انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف ادامه داد: در انجمن خودمان می‌بینیم که گاهی حتی بدون رقابت، افراد ثبت‌نام می‌کنند؛ در حالی که در گذشته تعداد داوطلبان برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و حتی سیاسی بسیار زیاد بود. امروز تعداد محدودی ثبت‌نام می‌کنند و در بسیاری از موارد، همان افراد هم صرفاً برای به حدنصاب رسیدن داوطلبان حضور دارند و پس از تشکیل شورا یا رأی‌آوردن، فعالیت مؤثری انجام نمی‌دهند.

باختر با اشاره به روند افول فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی گفت: وقتی تاریخچه انجمن‌های علمی، سیاسی و کانون‌های فرهنگی را مرور می‌کنیم، احساس می‌کنیم فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داوطلبانه در دانشگاه‌ها به‌تدریج در حال افول است.

وی درباره دلایل کاهش انگیزه دانشجویان تصریح کرد: این موضوع برای خود من هم یک سؤال جدی است. چرا میان نسل‌ها این‌همه تفاوت ایجاد شده؟ چرا نسلی که پیش‌تر توجه جدی به مسائل روز جامعه، فرهنگ و سیاست داشت، امروز کمتر دیده می‌شود؟ به نظر من یکی از دلایل اصلی، ناامیدی ناشی از شرایط موجود است. این ناامیدی باعث شده ذهنیت‌ها به سمت مسائل کوتاه‌مدت حرکت کند و افق دید بلندمدت که در گذشته وجود داشت، کمرنگ شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از سوی دیگر، دغدغه‌های معیشتی و شغلی دانشجویان افزایش یافته و به نظر می‌رسد سرانه مطالعه نیز روندی نزولی دارد. تغییرات فرهنگی و نسلی نیز در این مسئله بی‌تأثیر نیست؛ نسل جدید بیشتر به سمت فعالیت‌های کوتاه‌مدت یا کم‌اثر حرکت می‌کند.

باختر در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون از دانشجویان برای فعالیت در انجمن دعوت کرده و با پاسخ‌های ناامیدکننده مواجه شده است، گفت: بله، موارد متعددی وجود داشته که حتی خود من را هم متعجب کرده است. دانشجویانی بودند که در ابتدا با شوق و انگیزه بالا، ایده‌ها و طرح‌های زیادی داشتند، اما پس از ورود به انجمن و فراهم‌شدن امکان اثرگذاری، ناگهان کاملاً منفعل شدند؛ نه در جلسات شرکت می‌کردند، نه ایده‌پردازی داشتند و نه حتی طرح‌هایی را که خودشان پیشنهاد داده بودند، پیگیری می‌کردند.

وی افزود: وقتی از آن‌ها دلیل این موضوع را پرسیدم، معمولاً بهانه‌هایی مانند زیادبودن درس‌ها یا نداشتن وقت مطرح می‌کردند و کارها به تعویق می‌افتاد؛ تعویقی که در نهایت بازگشتی برای آن متصور نبود.

دبیر انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با تأکید بر ظرفیت بالای برخی دانشجویان اظهار کرد: در مقابل، دانشجویانی هم هستند که به فعالیت‌های انجمنی وفادار مانده‌اند و ایده‌ها و راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که گاهی حتی از پیشنهادهای بسیاری از مدیران و سیاست‌گذاران کشور دقیق‌تر و عمیق‌تر است.

اقتصاد بدون «ایده مرکزی»

باختر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: به‌عنوان یک دانشجوی اقتصاد و نه در جایگاه یک مقام رسمی، باید بگویم که یکی از مشکلات اساسی کشور، فقدان «ایده مرکزی» در بدنه دولت است. مسئله این نیست که راه‌حل وجود ندارد؛ بلکه دولت ایده منسجمی ندارد و همین موضوع باعث سردرگمی نخبگان، اساتید و دانشجویان می‌شود.

وی افزود: چندصدایی در تیم اقتصادی کشور، بی‌برنامگی و عقب‌نشینی‌های مکرر در تصمیم‌گیری‌ها، مانند موضوع بنزین یا سیاست‌های ارزی، موجب تشدید سرخوردگی در شبکه نخبگانی شده است. وقتی چندین نهاد تصمیم‌گیر وجود دارد و هرکدام مسیر متفاوتی را دنبال می‌کنند، طبیعی است که نتیجه مطلوب حاصل نشود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از سوی دیگر، بسیاری از نخبگان و دانشجویان توانمند وقتی وارد نهادهای دولتی می‌شوند، با کارهای سطحی و غیرمتناسب با توانایی‌هایشان مواجه می‌شوند که این موضوع منجر به هدررفت سرمایه انسانی کشور می‌شود.

باختر با تأکید بر اهمیت داده‌محوری در سیاست‌گذاری تصریح کرد: برای ارائه راه‌حل‌های واقعی، نیازمند داده‌های شفاف و در دسترس هستیم. در حالی که بسیاری از داده‌ها یا محرمانه‌اند یا اساساً در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌گیرند. بدون داده، امکان انجام پژوهش علمی دقیق وجود ندارد و اظهارنظرها یا غیرعلمی می‌شوند یا صرفاً در حد حدس باقی می‌مانند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت و نهادهای پژوهشی بستر دسترسی به داده‌ها را فراهم کنند و مراکز پژوهشی داده‌محور شکل بگیرند، امکان ارائه پیشنهادهای سیاستی دقیق و قابل اجرا فراهم می‌شود و این به تصمیم‌گیری بهتر دولت نیز کمک خواهد کرد.

دبیر انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف در پایان با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: ما در انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شریف به‌صورت داوطلبانه و با منابع محدود، طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله اقتصاد ایران، بازار کار، ساختار مالکیت شرکت‌ها، توسعه‌یافتگی، نهادهای سیاسی، FATF، محیط‌زیست و اقتصاد سلامت را بررسی کرده‌ایم. هدف ما این است که دانشجویان، حتی دانشجویان رشته‌های فنی، به مسائل اجتماعی و اقتصادی علاقه‌مند شوند و با پژوهش علمی، در آینده بتوانند پیشنهادهای مؤثری برای حل مشکلات کشور ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1290916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =