به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این کارنما برای پنجمین سال متوالی صورت میگیرد و حاصل بازنگری گستردهای است که منجر به کاهش تعداد شاخصهای اصلی از ۲۳ به ۱۲ شاخص شده است.
بر اساس این ابلاغ، رویکرد جدید بر افزایش «جایگاه اقطاب اثرگذار» در تخصیص امتیازات تمرکز دارد که نقش محوری در جریانسازی فرهنگی ایفا میکنند.
ساختار کلی امتیازدهی:
ویرایش جدید کارنما، ارزیابی دانشگاهها را در 12 شاخص ساماندهی کرده است. برخی از مهمترین شاخص ها که بیشترین امتیاز را به خود اختصاص می دهند عبارتند از:
شاخص مدیریت (۵۵۰ امتیاز): این بخش به عملکرد مدیریت میپردازد و شامل زیرشاخصهایی مانند «جذب اعتبارات»، «برگزاری منظم جلسات شوراهای تخصصی» و مهمتر از همه، «سلوک مدیران» با ۲۵۰ امتیاز است. ارزیابی سلوک مدیران از طریق نظرسنجی از فعالان فرهنگی و بر اساس معیارهایی مانند دلسوزی، دسترسیپذیری، حضور در محیطهای دانشجویی و تعامل مثبت با نهادهای اثرگذار انجام میشود.
شاخص جریان استادی (880 امتیاز): این بخش ببر تقویت نقش استادان در امر فرهنگی تأکید دارد. زیرشاخصهای مهم این بخش شامل «طرح اساتید و جهاد فرهنگی» (۲۵۰ امتیاز) با محوریت تألیفات و تشکیل حلقههای مباحثاتی، «دورههای توانافزایی» و «استاد مشاور فرهنگی و تربیتی» است.
شاخص نهادهای دانشجویی (۸۱۰ امتیاز): این محور به عملکرد نهادهای دانشجویی اثرگذار میپردازد. «بسیج دانشجویی» با ۲۲۰ امتیاز، تشکل های اسلامی با 210 امتیاز و «کانونهای فرهنگی و هنری» با ۲۰۰ امتیاز، سهم عمدهای از این بخش را به خود اختصاص دادهاند.
ارزیابی نهایی با ترکیبی از روش های کمی، خبرگی و میدانی انجام می شود.
به نظر میرسد این بازنگری با کاهش شاخصهای کم اثر و تمرکز بر اقطاب اثرگذار، در پی افزایش عمق و اثرگذاری فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه و هدایت منابع به سمت اقطاب اثرگذار و تاثیرگذاری بیش از پیش است .
انتهای پیام/
نظر شما