به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، پویا باهمت، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به جزئیات قراردادی که در حاشیه رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما که در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده بود، منعقد شد، گفت: پس از شناسایی نیازمندیهای یک شرکت هواپیمایی که با توانمندیهای شرکت ما منطبق بود، نمونههای اولیه از آن نیازمندیها با صرف سرمایهای قابل توجه از جانب شرکت و در قالب یک فرایند تحقیق و توسعه منسجم، طراحی و ساخته شد و به منظور ارزیابی توسط تسترهای مربوطه در اختیار این شرکت هواپیمایی قرار گرفت.
وی افزود: این شرکت هواپیمایی پس از بررسی نمونههای اولیه قطعات ساخته شده و انجام ارزیابیها مطابق با دستورالعملهای مرجع و با تایید صحت کارکرد محصولات، تولید انبوه این قطعات را با رعایت الزامات سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت ما سپرد.
باهمت در ادامه درباره زمینه فعالیت این شرکت و محصولات دانش بنیانی که در آن تولید میشود، گفت: زمینه عملکرد شرکت ما در حدود ۶۰ درصد در بخش صنعت هواپیمایی و ۴۰ درصد در بخش صنایع بالادستی نفت متمرکز بوده و این شرکت در هر دو صنعت مذکور دارای رتبه دانشبنیان نوع یک از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. همچنین، دو حوزه فنی اصلی فعالیت شرکت، شامل تجهیزات سامانههای هیدرولیکی و تجهیزات انتقالدهنده نیرو است.
وی درباره نوع تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید محصولات دانش بنیان خود اظهار کرد: تسهیلات دریافتی ما از صندوق تاکنون غالبا متمرکز بر صدور ضمانتنامه در قراردادها بوده است که خدمات مناسبی در این خصوص توسط صندوق ارائه میشود.
باهمت درباره بازار هدف و استفاده کنندگان نهایی محصول تصریح کرد: بازار هدف ما در ایران در حال حاضر ایرلاینهای داخل کشور هستند. از آنجایی که هواپیمایی کشوری ایران، عضو (CAO) سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی است در صورت تایید هواپیمایی کشوری با گذراندن مراحل و قوانینی، امکان صادرات محصول برای شرکتهای ایرانی فعال در زمینه طراحی و ساخت قطعات هواپیمایی میتواند فراهم باشد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره میزان رقابتپذیری و برابری محصول تولیدی این شرکت با مشابه خارجی آن گفت: محصول تولیدی ما در حوزههای مختلف عملکرد یکسانی با نمونههای خارجی دارد؛ اما بالطبع شرکتهای بزرگ بین المللی سازنده قطعات هواپیمایی که دهههاست در این صنعت با صرف هزینههای بالای تحقیق و توسعه فعال هستند دارای بلوغ فناوری بالاتری نسبت به شرکتهایی هستند که چند سالی است به این حیطه ورود کردهاند و رشد و توسعه در این صنعت نیازمند بهرهگیری هرچه بیشتر از نخبگان کشور و استحکام بخشی زیر ساختهای تحقیق و توسعه توسط شرکتهای فناور داخلی است.
انتهای پیام/