به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محسن حاجی میرزایی در ارتباط مجازی با مدیران مدارس استان کرمان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام گفت: طبق فرمایش امام صادق علیه السلام آن چه که در اختیار دارید گوهر است، اگر دیگران هم نمیدانند گوهر باقی میماند و از ارزش آن کم نمیشود اما اگر یک سنگ بیارزش داشته باشید و دیگران فکر کنند گوهر است، به ارزش آن افزوده نمیشود.
وی گفت: باارزشترین مسئولیتها بر عهده فرهنگیان گذاشته شده و در مقایسه با سایر مشاغل شریف که همه ارزشمند هستند کار معلمان متفاوت است چون با انسانها و تربیت آنها مواجه هستند و از این بابت همه ما باید شکرگزار این فرصت طلایی باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با نقل خاطرهای از دکتر آرام مترجم مطرح کشورمان که زمانی در آموزش و پرورش خدمت میکرده اند، گفت: وی زمانی که برای انجام مأموریت کاری به استان کرمان و شهرستان رابر آمده بوده در دفتر یکی از مدارس نوشته بود: «اینجا استعدادهایی دیدم که میتوانند درخشش فوق العادهای داشته باشند».
حاجی میرزایی اظهار کرد: شهید سلیمانی یکی از افرادی است که تحت تعلیم و آموزش معلمان بوده، دانش آموزان ما ظرفیت فوق العادهای دارند و میتوانند برای رشد کشور نقش آفرین باشند اما گاهی شاید ما متوجه این ظرفیت نباشیم و شاید حضورشان برای ما عادی شده باشد، اما فرصت در اختیار ما فرصتی برای ساختن و پرورش انسانها است که باید شاکر خداوند باشیم و قدر آن را بدانیم به این معنی که حداکثر استفاده را ببریم.
وی «موقعیت یادگیری» را یکی از مفاد مهم سند تحول بنیادین دانست و گفت: همه ما در موقعیتهای مختلف یادگیری هستیم، از بدو تولد از آغوش مادر و تا سالهای بعد در موقعیتهای مختلفی قرار میگیریم و در معرض آموزش هستیم، یکی از فراگیرترین موقعیتهای زندگی ما موقعیت یادگیری است، همه ما در پرتو این موقعیتها میآموزیم که هر موقعیت هم عناصری برای یادگرفتن دارد و خوشبخت کسانی هستند که از موقعیتها بیشترین بهره را میبرند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امسال در نظام تعلیم و تربیت با یک وضعیت کاملاً متفاوت مواجه هستیم، گفت: همه ما در نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شده ایم، روابط معلم و دانش آموز و رابطه مدیر با دانش آموزان و نحوه فرایند یاددهی – یادگیری، آزمون گرفتن، اطمینان از حضور دانش آموزان در کلاس درس و…با مشکل مواجه شده اما همه اینها ما را در یک موقعیت جدید قرار داده که باید هم خوب یاد بگیریم و هم از محدوده مسئولیتهای خود حفاظت کنیم.
حاجی میرزایی گفت: وظیفه مدیر مدرسه این است که بر کل فرایندها نظارت داشته باشد، سایر همکاران هم باید تمهید مقدمات کنند، نقطه هدف در مدرسه است اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقشها هم درست انجام میشود، مدیر مدرسه از مجموعه کار حوزه ستادی نتیجه میگیرد و هیچ نقشی در آموزش و پرورش کلیدی تر، کاربردیتر و تعیین کنندهتر از نقش مدیر مدرسه نیست، مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است بلکه بار مسئولیت همه ما هم بر عهده آنها است، شبیه یک نمایش که چندین نفر نقش دارند اما یک نفر نقش اصلی و محوری دارد و دیگران در سایه آن نقش، دیده میشوند، در آموزش و پرورش، اصلیترین نقش به مدیر مدرسه داده شده و همه موجودی ما در مدرسه سنجیده و ارزشیابی میشود.
وی در خصوص محتوای نقش مدیر مدرسه گفت: اولین وظیفه مدیر، ثبت نام دانش آموزان است که باید تلاش کنیم امسال آمار ثبت نامی کمتر نباشد، اولین دغدغه مدیر باید این باشد که آیا همه دانش آموزان ثبت نام شدهاند یا خیر؟ کلاس بندی، تعیین معلمان، توزیع دانش آموزان و اطمینان از این که بین دانش آموزان و معلمان ارتباط درست و مؤثری وجود دارد یا خیر؟ مدیر مدرسه باید ارزیابی درستی از همه معلمانش داشته باشد، اگر کار معلمی با کاستی مواجه است باید تذکر دهد که امسال همه این مسئولیتها و وظایف در شبکه شاد پیگیری میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تلویزیون، بستههای یادگیری و شبکه شاد ابزار کار معلم هستند و برای تکمیل یادگیری مورد استفاده قرار میگیرند، گفت: مدیر مدرسه باید ارتباط با خانوادهها را جدی بگیرد، با آنها گفتگو کند، پاسخگوی دغدغههای والدین باشد و به آنها اطمینان خاطر بدهد، قطعاً اقدامات مؤثر مدیران تا همیشه در اذهان دانش آموزان و والدین ماندگار میشود.
حاجی میرزایی به باز بودن مدارس در شرایط فعلی به عنوان یکی از مهمترین نکات کلیدی تاکید کرد و گفت: مدرسه نباید تعطیل شود و افرادی باید حتماً در مدرسه باشند و حلقه اتصال دانش آموزان، معلمان و والدین باشند، امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است.
وی گفت: قدردان همه مدیران هستیم، این سال کرونایی در تاریخ باقی میماند، این بیماری همه شئون زندگی را متأثر کرده باید تلاش کنیم از کنار این بحران روشهای خود را بهبود ببخشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم، بعد از پایان این سال باید شرایط به گونهای باشد که با سرافرازی از عملکردمان راضی باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که محبوبیت شهید سلیمانی از مسئولیت پذیری، خداترسی و دلسوزی وی برای مردم بود، افزود: همه ما وارد زیست بومی شدهایم که قبلاً تجربه نکردهایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیست بوم، باید از تک تک دانش آموزان حمایت و مراقبت شود و مطمئن شویم همه کارها به درستی انجام میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای منظم شدن وضعیت پرداختها و ترمیم حقوق هم، لحظهای از خدمت دریغ نمیکنیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین وزیر آموزش و پرورش در نشست اعضای شورای معاونان اداره کل و ارتباط مجازی با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان با اشاره به ویژگیهای یک مدیر موفق گفت: یکی از مهمترین شاخصهای یک مدیر موفق «تحقق هدف» است، ما گاهی در مواجهه با هدف دچار یک خطای راهبردی میشویم هرچند برای اهدافمان در نظام تعلیم و تربیت فرایندهایی تعریف کردهایم اما همه مدیران باید مراقب باشند راه به درستی انتخاب شود، اگر راه، درست انتخاب نشود هر چقدر هم خوب حرکت کنیم به مقصد نمیرسیم، بنابراین دغدغه اول دغدغه «پایش اهداف» است.
وی گفت: شاخص دوم ما این است که به عنوان مدیر باید «توانایی حل مساله» را داشته باشیم ما به عنوان مدیر یک مجموعه در تاریخی منصوب میشویم و زمانی مسئولیت را ترک میکنیم، باید ببینیم آیا در این دوره توانستهایم مسألهای را حل کنیم یا خیر؟ اگر مهارت حل مساله نداشته باشیم معلوم نیست که مدیریت ما مؤثر بوده یا خیر؟ هر مدیری که مسئولیتی را میپذیرد باید بتواند مسألهای را به صورت پایدار و نه موقت، حل کند.
وزیر آموزش و پرورش سومین شاخص یک مدیر موفق را «توانایی مدیریت بحران» دانست و افزود: ما برای شرایط متعارف همیشه آمادهایم اما در زمان بحران مهم است که مدیریت چگونه باشد، در شرایط بحران است که توانایی مدیران مشخص میشود، در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانش آموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همه دانش آموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.
حاجی میرزایی با بیان این که خلاقیت به معنی توانایی پیدا کردن راههای متفاوت است، گفت: اگر گوشهای خوبی برای شنیدن و چشمهای خوبی برای دیدن داشته باشیم دنیایی از آموزش و تجربه در همین دوره کرونا میتوانیم داشته باشیم.
وی اظهارکرد: نابترین دانش، دانش ناشی از تجربیات است، برای همه پزشکان رویارویی با کرونا یک تجربه جدید مبتنی بر یادگیری بود، در کنار همه مسائل تلخ کرونا این فرصت در اختیار ما هست که بیشتر فکر کنیم و از این فرصت طلایی بیاموزیم، این دوره باید دوره یادگیری سرشار از آموزههای ناب باشد، این فرصت طلایی را برای ارائه خدمت باکیفیت مغتنم بدانیم، اگر برداشتهای ما از این دوره عمیق و دقیق نباشد همه ما خسارت دیده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هیچ عرصهای از عرصههای دانش بشری عمق و پیچیدگی آموزش و پرورش را ندارد، گفت: همه دانشها در برابر دانشهایی که در حوزه تعاملات انسانی شکل میگیرند ساده هستند، قواعد همه علوم به مراتب سادهتر از قواعد ارتباط با انسانها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر هر هفته مدیران با معلمان ارتباط نداشته باشند یا دانش آموزان با معلمان در پیوند نباشند، باید در انتخاب مدیر، تجدید نظر کرد.
وی با اشاره به این که به روشهای متعارف قبلی نباید اعتماد کنیم، گفت: روشهای قبلی برای امروز ما کارساز نیستند، در خصوص سامانه سناد و حل مشکلاتش کارهای زیادی انجام شده و در حال یکپارچهسازی سامانهها هستیم که برنامه ریزی کردهایم تا دهه فجر امسال عملی شود، در زمینه نیروی انسانی هم با یک آشفتگی و نابسامانی مواجهیم که باید ساماندهی شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان به آموزش و پرورش داده شده، هر چند ۸۴ درصد این کودکان در خانهها تربیت میشوند و در آغوش مادرانشان هستند اما ما باید چهارچوب تربیتی ارائه کنیم.
حاجی میرزایی درخصوص طرح رتبهبندی معلمان گفت: لایحه این طرح تنظیم و تقدیم دولت شده و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بودجهاش را هم پیش بینی کرده ایم، به امید خدا سال آینده شرایط فرهنگیان بهتر از امسال است.
وی ارزشیابی از آموزشها را بسیار مهم دانست و گفت: ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرحهای زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همه ما باید بر اساس این ارزشیابیها راهنمای عمل داشته باشیم، اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کرده ایم.
انتهای پیام/
نظر شما