به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم امضای تفاهم نامه «بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران»، «طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران» و «انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو» با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی از وی قل قول کرد: «در هر بحرانی فرصتی نهفته است.» فرصتی که در این بحرانها نهفته بیشتر از تهدیدهای جاری است. پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است. قطاری شهری ملی و به موازات آن قطار بین شهری توسط مجموعهها دخیل تعقیب میشود.
شهردار تهران گفت: در بسیاری از کشورهایی که از آنان کمک گرفته میشود با همین پروژه قطار ملی، سازنده شدهاند. باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.
وی درباره معضل آلودگی هوای تهران، گفت: از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرها است. کلانشهرها اغلب برای حل این مشکل اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را انجام میدهند اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعقیب میشود. حداقلهای توسعه حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنبال میشود که این برنامه در کشور ایران هم وجود دارد.
به گفته شهردار تهران؛ هدف مدیریت شهری این است که ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با مترو صورت پذیرد و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا کرده است، افزود: اصلیترین راه تأمین منابع مالی شهرداری، اوراق مشارکت است. مدیریت شهری نگران اوراق مشارکت ۱۳۹۹ است چرا که پس از یافتن بانک عامل، مشکلات مدیریت شهری آغاز میشود.
حناچی در ادامه اعلام کرد: امروز دو ایستگاه مترو، خاتمه سال دو ایستگاه دیگر و در سال ۱۴۰۰، چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.
وی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری، گفت: در شرایط جاری که ویروس کرونا همه شهرهای جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. شهرداری لندن حدود چند میلیون یورو از دولت کمک گرفته است. هزار و ۱۰۰ مرکز ورزشی در شهر تهران وجود دارد که به علت شرایط کرونایی تعطیل شده و این درحالیاست که باید حقوق و مزایا کارمندان آن پرداخت شود. راه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم که با حمایتهای دولت باید این فشار کاهش یابد.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده میشود، افزود: اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به ۵۰ هزار نفر میرسد. به علت عجله در بهره برداری از خطوط مترو، به بسیاری از ملزومات توجه نشده است؛ تعدادی از خطوط دارای پایانه نیستند. خطوط ۴، ۶ و ۷ جزو همین خطوط هستند که پایانه خط ۴ به زودی به بهره برداری خواهد رسید و مشکل خطوط ۶ و ۷ حل خواهد شد.
حناچی ضمن تأکید بر استفاده از سیستمهای برقی و توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا در پایان بیان کرد: در بخش آلایندههای متحرک راهی جز خودروهای برقی نیست. ان شاالله همین مسیر در حوزه اتوبوسهای برقی، تاکسیها و موتور برقی تعقیب خواهد شد.
این هدف دست یافتنی است. پکن به عنوان یک تجربه جهانی مطرح میشود که ظرف ۱۲ سال به هدف رفع آلودگی هوا و توسعه سیستمهای برقی دست یافت.
انتهای پیام/
نظر شما