قیمت های جدید میوه اعلام شد

قیمت‌های میوه همچنان در اوج است و از ابتدای سال تاکنون نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز افزایش یافته است، 5 پیشنهاد وجود دارد که دولت سیزدهم برای به دام نیفتادن در تله گرانی میوه می‌تواند اجرا کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ علیرغم قول های مکرر برخی مسئولان برای کاهش قیمت میوه در بازار همچنان قیمت‌ها نجومی است و از توان قدرت خرید قشر متوسط جامعه خارج است، تقریبا هیچ میوه‌ای کمتر از 10 هزار تومان در بازار نیست و دوران اوج میوه تابستان هم سپری می شود اما از کاهش قیمت ها خبری نیست.

خرید میوه امروز برای خانواده ها سخت‌تر شده است. از یک سو بر اساس فرهنگ ایرانیان پذیرایی از مهمان‌ها معمولا با میوه انجام می شود و از سوی دیگر قیمت ها آنچنان بالاست که توان خریدی برای مردم نمانده است.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان  اواخر خرداد از از ارزان شدن‌میوه تا هفته آتی به دلیل فزونی محصول و نبود تقاضای خرید خبر داده بود اما این ارزانی هیچوقت به بازار نیامد که حداقل مردم بتوانند در این فصل از سال میوه کافی مصرف کنند.

وی در عین حال گفته بود که مردم به دلیل گرانی قادر به خرید نیستند و همین عاملی خواهد شد که به دلیل فزونی عرضه بر تقاضا قیمت ها کاهش یابد اما میوه فروشان ظاهر ترجیح دادند که میوه را اگر خریداری هم نباشد به قیمت پایین نفروشند.

این مسئول  نسبت به ناتوانی در خرید میوه از سوی مردم، احساس شرمندگی کرد و گفت: کرایه حمل یا سبد و طناب و کاغذ برای بسته بندی بسیار گران است که در مجموع بر قیمت تاثیر می گذارد و این گرانی ها ربطی به ارز ندارد.

همین جمله آخر رئیس اتحادیه بارفروشان که صادقانه مطرح شده نشان می دهد که دلیل گرانی میوه را در مدیریت بازار باید جستجو کرد و گرنه تفاوت 300 درصدی از سر مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده با افزایش کرایه حمل سبد و طناب و کاغذ قابل توجیه نیست. کشاورز هندوانه را سر مزرعه کیلویی 500 تومان می فروشد اما این محصول به دست مصرف کننده کیلویی 5000 تومان می رسد. دیگر میوه ها هم وضعیتی مشابه دارند. محصولی که صفر تا صد آن داخل کشور تولید می شود افزایش قیمت ارز نمی‌تواند افزایش قیمت آن را توجیه کند.

پس از آنکه میوه از استان های کشور برداشت شد یا در همان استان خودشان و یا به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران فرستاده می شود تا به مغازه های سطح شهر تهران و یا آستانه های دیگر ارسال شود.

* قیمت‌های جدید میوه

اتحادیه صنف حق العمل‌کاران بارفروشان میوه و تره بار تهران جدیدترین قیمت این بازار را که به تایید کارشناس اتحادیه بارفروشان، کارشناس فروشندگان میوه و سبزی و بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نیز رسیده به این شرح ارائه داده است. اما نباید از یاد برد که این قیمت عمده فروشی است و در مغازه های سطح شهر با مصوبه رسمی با 30 درصد و به صورت غیر رسمی تا 100 درصد به فروش می رود.

قیمت های جدید میوه اعلام شد

کد خبر: 1105846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =