به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی لاریجانی طی سخنانی در همایش الهیات عملی در ارتباطی ویدیوئی با بیان اینکه یکی از پدیدههای که در سطح جهان اسلام با آن مواجهیم کاهش تاثیر نفوذ روحانیت در میان مردم است، اظهار کرد: در بررسی چرایی آن باید توجه داشت که پس از جنگ جهانی دوم دو مسئله ظهور پیدا کرد یکی با تقسیمات مرزی جدید کشورهای تازهای در منطقه غرب آسیا ایجاد کردند و در این تقسیمبندی مسائلی از لحاظ تعارض قومی، دینی و مذهبی را بنا کردند تا درگیریهای این ملتها فرصتهای استعماری برای آنان فراهم کند.
بیشتر بخوانید:
4 ویژگی انتخاب فرد صالح برای حکومت
وی یادآور شد: چند سال پیش که سفری به نیویورک داشتم به درخواست هنری کسینجر ملاقاتی با وی داشتم که میگفت کشورهای منطقه شما را ما خودمان روی نقشه خط کشیدیم و درست کردیم به جز دو کشور که یکی ایران و دیگری مصر بود که از سابقه تمدنی برخوردارند.
لاریجانی ادامه داد: نکته دوم این است که بیشتر حکومتهایی که باقی گذاشتهاند خصلتهای دیکتاتوری و وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرتهای بزرگ دارند و بیعدالتی در وجوه مختلف حکومتشان وجود دارد. بهویژه منصرفکردن مسلمانان از روحیه همبستگی و توجه به مسائل مهم و سرنوشتساز اسلامی جزء وظایف این حکومتهاست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از علل این وضعیت را باید در ساختار روحانیت در جوامع اسلام جستوجو کرد، تصریح کرد: مردم در بیشتر این کشورها از روحانیت این مناطق برای پیشبرد امور دینی و دنیوی بهره میگیرند اما این سازمان مهم در بیشتر موارد نه تنها به مسائل اصلی مسلمانان توجه نداشتهاند و ندارد بلکه در منصرفکردن اذهان آنان از مسائل اصلی و سوقدادن آنان به درگیریهای فرعی مذهبی نقش داشتند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایجاد خصومت میان طرفداران دو مذهب شیعه و سنی گرچه غالباً با هدایت کشورهای بزرگ و سرویسهای آنان پایهگذاری شد، اما برخی عالمان دینی توجیهگر و ساماندهنده فکری این بحران اهریمنی بودند؛ چه در تشکیل داعش و چه در تشکیل طالبان.
وی افزود: اینگونه جریانهای تندروانه جز با توجیه عالمان دینی صورت عملی پیدا نمیکند. البته این وضع عمومی نامطلوب روحانیت کشورهای اسلامی چه در گذشته و چه امروز استثنائاتی هم دارد.
لاریجانی با بیان اینکه علت اصلی این اعوجاج در سازمان روحانیت وابستگی آنها به حکومتهاست، تصریح کرد: تقریباً در تمامی کشورهای منطقه سازمان روحانیت زیرمجموعه حکومت و تحت اشراف آن است اما به تعبیر شهید مطهری روحانیت اهل سنت سخنان اصلاحی زیادی داشتهاند ولی در مقام حرف بود و نتوانست حرکتی عملی به همراه داشته باشد ولی روحانیت شیعه همیشه با قدرتهای حاکمه در تضاد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: راز بسیاری از نابسامانیهای فکری دهههای اخیر در همین وابستگی سازمان روحانیت به دولتها نهفته است. در عالم تشیع روحانیت از اساس یک نهاد مستقل از قدرتهای حاکم و اقتصادی بود.
منبع:ایسنا
نظر شما