واردات خودرو درمانی برای یک صنعت زیانده؟

واردات خودرو که چند سالی با ممنوعیت مواجه بود، قرار است در سال آینده آزاد شود. اما آیا این مساله می‌تواند درمانی برای مشکلات این صنعت باشد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، از سال‌های قبل که ممنوعیت واردات خودرو قطعی شد، مساله انحصار در تولیدات این صنعت بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها افتاد. بسیاری از مصرف کنندگان معتقدند بخشی از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی به دلیل انحصار خودروسازان داخلی در این صنعت و در نهایت خریدِ از سرناچاری مردم است.

بیشتر بخوانید

جلوگیری از واردات خودرو باعث ایجاد مافیا و رانت شده است

از طرفی واردکنندگان هم معتقدند که اگر فرصت واردات خودرو برایشان فراهم شود، امکان برقراری یک فضای رقابتی و انتخاب برای مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد.   

پاک کردن صورت مساله

مدیرعامل اسبق سایپا هم پیش از این گفته بود: وزرای دولت یازدهم به جای اینکه مساله را حل کنند، واردات خودرو را ممنوع کردند که باعث اوج‌گیری قیمت‌ها و ثبت قیمت‌های چند میلیارد تومانی شد. ترکیه اکنون ۷۰۰ هزار خودرو صادر و ۳۰۰ هزار خودرو وارد می‌کند که این صادرات و واردات به رقابت و تعدیل بازار کمک خواهد کرد. افزایش شدید قیمت خودروهای خارجی حتی بر روی قیمت خودروهای داخلی تاثیر گذاشت به گونه‌ای که قیمت بین کارخانه و بازار افزایش پیدا کرد.

شاید به همین دلیل بود که بالاخره سیاستگذاران تصمیم گرفتند واردات خودرو را برای سال آینده آزاد کنند. گله‌ای که در این بخش وجود دارد درست مانند وضعیت تولیدکنندگان لوازم خانگی است که با وجود ممنوعیت واردات در این بخش، نتوانستند کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند.

همین مساله در نهایت منجر به نهایی شدن مصوبه‌ای در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای واردات خودرو شد. این مصوبه شامل ۵۰ هزار خودروی سواری، دو هزار خودروی هیبریدی و برقی برای صرفه‌جویی و جلوگیری از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می‌شود و مابقی نیز ماشین‌های سنگین که نیاز به آن‌ها وجود دارد. البته گفته می‌شود که این مجوز فعلا برای سال ۱۴۰۱ است و واردات مازاد بر این میزان، قطعا نیاز به مجوز جدید خواهد داشت.

تعرفه‌ها به روال قبل

کمی بعد هم معاون وزیر صمت گفته بود که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی است. تعرفه از ۴۰ درصد آغاز و تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود.

حال باید دید که با وارد شدن رقیب برای خودروسازان داخلی، این شرکت‌ها چقدر امکان توسعه توان و کیفیت خود را دارند. اتفاق‌هایی مثل تصادف‌های زنجیره‌ای در سال گذشته باعث شد تا گله از خودروسازان به میان صحبت‌های رهبری هم واردش شود. باید دید آزاد شدن واردات می‌تواند مرهمی برای زخم صنعت خودرو باشد یا خیر.

کد خبر: 1133112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =