مصطفی احمدی در گفتوگو با ایسکانیوز، در خصوص وضعیت بازار شب عید آجیل و خشکبار گفت: در حوزه آجیل و خشکبار افزایش قیمتی نسبت به شب یلدا نداشتیم. اما خشکبار در مجموع قدری گران است که دلیل آن، کمبود تولیدی است که در ماههای ۵، ۶ و ۷ روی داد. محصول ما در این تاریخ به دست میآید که مشخص شد نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افت تولید داریم. همه این عوامل دست به دست هم داد که آجیل گرانتر شود.
بیشتر بخوانید
وی تاکید کرد: ما ۷۰ تا ۸۰ قلم کالایی که در آجیل فروشی عرضه میکنیم، حدود ۷۰ درصد نسبت به سال قبل گرانتر شده است. البته برخی اقلام ۳۰ و برخی ۱۰۰ درصد گران شدهاند. به طور میانگین، ۷۰ درصد نسبت به سال قبل گرانتر شده است.
احمدی گفت: این گرانی صد درصد در قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است. فروش ما نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد کمتر شده است. البته خانوارها معمولا آخرین قلم سراغ آجیل و خشکبار میروند. یعنی از ۲۵ اسفند مشخص میشود خانوار ایرانی چقدر قدرت خریدش تغییر کرده است. اما شب یلدا نشان داد که این قدرت خرید کم شده است. شب یلدای امسال نسبت به سال قبل، یک افت فروش ۷۰ درصدی را شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که حجم خرید مردم در سالهای اخیر چقدر تغییر کرده، گفت: الان هر مشتری که وارد مغازه آجیل فروشی میشود، تنها اکتفا به خرید ۳۰۰ گرم آجیل و خشکبار میکند. در حالی که قبل تر حداقل یک کیلو می خریدند. خرید خانوار در یک آجیل فروشی نسبت به گذشته حدود ۵۰ درصد کم شده است.
نظر شما