به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار خودرو در یک سال گذشته با تحولات متفاوتی همراه بود. از یک طرف تغییر سیاستگذاران این حوزه که به واسطه تغییرات دولت صورت گرفته بود و از طرف دیگر، تداوم رکود در بازار و ممنوعیت واردات خودرو بود.
بیشتر بخوانید
رشد تولید خودرو قیمت بازار را میشکند
شورای رقابت کنار رفت
از جمله اتفاقهای مهم یک سال گذشته بازار خودرو، حذف شورای رقابت از قیمت گذاری بود. بر این اساس، مرکز ملی رقابت در اطلاعیهای اعلام کرد که شورای رقابت رسماً از قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شده است.
در اطلاعیه این مرکز عنوان شده بود: این پس شورای رقابت در خصوص قیمتگذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمتگذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد، لذا شایسته است که شهروندان در صورتی که در این خصوص شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذیصلاحی چون وزارت صمت، دادگاههای عمومی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و … پیگیری کنند.
پیش فروش ها به تاخیر خورد
اما بازار خودرو در یک سال گذشته از طرف تحویل خودروهای پیشفروش هم با تاخیرهای پیاپی روبرو بود. به طوری که تحویل خودروهای سایپا و ایران خودرو با وعدههای ارائه شده به شدت فاصله داشت و چند ماه بعد از این وعدهها تحویل متقاضیان میشد.
بخشی از این تاخیر به واسطه تحویل نشدن برخی قطعات ضروری برای تولید خودرو بود. اما در بیشتر مواقع، دلیل روشنی برای آن ذکر نمیشد و این سرگردانیها متقاضیان را اذیت میکرد.
خودروهای ناقص کف کارخانه
اما اتفاق دیگری که در سال ۱۴۰۰ به میان اخبار آمد، مساله خودروهای ناقص کف کارخانه بود. سازمان بازرسی ابتدا هشدارهای پیاپی در این خصوص مطرح کرد و در نهایت دو شرکت ایران خودرو و سایپا را به وزارت صمت فراخواند.
در همین رابطه گفته شده بود که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان از وجود ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایرانخودرو و سایپا در این مدت دارد که تجاری نشده و جزء خودروهای ناقص کف پارکینگ است. طبق آماری که خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس دادهاند، در مجموع ۹ ماهه سال جاری، ۵۷۷ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو در ایرانخودرو و سایپا تولید شده است اما از این تعداد خودرو تولیدی ۴۳ هزار و ۳۵ دستگاه تجاریسازی نشده و ناقص باقی مانده است.
در آن زمان اینطور عنوان شد که بخشی از نواقص در تولید خودرو به دلیل تحریم و کمبود قطعات است. خودروسازان عنوان میکردند که کندی تامین قطعات و در مواردی نبود قطعه سبب شده نتوانند تمام محصولات خود را به صورت کامل تولید و روانه بازار کنند.
به گزارش ایسکانیوز، بازار خودرو هرطور که بود یک سال سخت و پر از سیاستهای متفاوت را پشت سر گذاشت. بسیاری معتقدند اگر قرار باشد اتفاق مثبتی در این بازار بیافتد، باید چشم به واردات خودرو دوخت تا قدری بتواند فضای رقابتی بیشتری را در این بازار ایجاد کند. البته ناگفته نماند که مشخص شدن وضعیت مذاکرات سیاسی هم میتواند بخشی از این بلاتکلیفی بازار خودرو را حل کند.
نظر شما