به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زنگ خطر سالمندی جمعیت در ایران هم به صدا در آمده است، معضلی که ریشه در برنامهریزیهای گذشته دارد و اکنون به اوج خود رسیده است.
برای عبور از این معضل چند مدتی میشود که سیاستهایی برای جوان شدن جمعیت در سطوح عالی کشور تصمیمگیری شده است، سیاستهایی که قریب به اتفاق نهادهای کشور را درگیر کرده است و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نیست.
کمال شهابلو معاون تولید و انتشارات مجلات رشد آموزش و پرورش در همین باره به خبرنگار تسنیم گفت: مجلات رشد جزئی از بستههای یادگیری است و در واقع این مجله به عنوان پشتیبان کتاب درسی در قالب 34 عنوان تولید میشود که بخشی از آن به طور کاغذی و بخشی هم الکترونیک است.
وی ادامه داد: به طور کلی در طول یک سال تحصیلی 177 شماره مجله تولید میشود که برخی در قالب فصلنامه و برخی در قالب ماهنامه است.
شهابلو با اشاره به اینکه در نگارش مجلات رشد سیاستهای مختلف در نظر گرفته شده در حوزه برنامه درسی مانند اجرای بندهای مختلف سند تحول بنیادین، سیاستهای کلی نظام تعلیم و تربیت کشور همچنین مواردی چون سیاست جوانی جمعیت مورد توجه است، گفت: بر این اساس با توجه به اینکه چند ماه پیش بخشنامه سیاستهای جمعیتی را داشتیم، طبق برنامهریزی انجام شده دو دسته کار داریم به این ترتیب که یا محتوا به طور متن وارد مجلات رشد شود که تقویت کننده سیاست ابلاغی باشد یا آنکه در تمام مجلات از تصاویر مرتبط استفاده شود.
معاون تولید و انتشارات مجلات رشد اضافه کرد: به عنوان مثال در بخش تصویر، از تصاویری استفاده میشود که خانوادهها پر جمعیت و حداقل بیش از 2 فرزند داشته باشند همچنین در مجلات رشد به ویژه بخش دانشآموزی و دوره ابتدایی تصویرگران توجیه شدند تا از محیط خانواده در تصویرگریها استفاده کنند؛ علاوه بر این در مورد پارک رفتن شعری سروده شده است که در آن خانواده کم جمعیت نیست بنابراین با این روشها وقتی محیط خانواده امن و گرم نمایش داده شود، بخشی از سیاستهای تشویقی را تامین میکند.
به گفته وی مجلات رشد در همه دورهها به ویژه دوره ابتدایی به پدر و مادرها و دانشآموزان کمک میکند تا با این سیاست جمعیتی آشنا شوند همچنین در مجلات بزرگسال این روند را دنبال میکنیم و در این دوره مطلب به طور مستقیم میآید و صرفا از طریق تصویرسازی نیست.
شهابلو اظهار کرد: طی یک و نیم سال گذشته مجله رشد خانواده را داریم که موارد مربوط به خانواده در آن گنجانده میشود و سیاستهای تشویقی و ترغیبی را دنبال میکنیم و این موضوع همان تفاوتی است که مجلات رشد با سایر مجلات دارند، در واقع در مجلات رشد همیشه راس هرم تولید محتوا برای توجه به سند تحول بنیادین است.
وی تصریح کرد: در مجله رشد سیاستها به گونهای است که برخی مفاهیم را مستقیم منتقل نمیکنیم و شاید مناسب نباشد هر نوع سیاستی که ابلاغ شود به طور مستقیم دنبال شود.
معاون تولید و انتشارات مجلات رشد در پاسخ به این پرسش که برای سال آینده به طور اختصاصی برنامهای برای تولید محتوای متناسب با سیاستهای جمعیتی در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: صرفا مطلبی ویژه جمعیت در برنامه نیست اما یکی از معیارها، انتخاب محتوا و انتخاب نویسنده هایی فعال در این عرصه است و در مجله رشد مشاور هم مطالبی متناسب گنجانده میشود تا در مدرسه اطلاعاتی افزودن بر گذشته به مشاورها و به دنبال آن والدین منتقل شود.
انتهای پیام/
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که برنامه هفتم توسعه آماده نشده است ما برنامه پنج ساله تا سال 1405 را تدوین کردیم، بیان کرد: تمام سیاستهای مختلف مورد تایید کشور از جمله توجه به جوانی جمعیت همچنین فرهنگ عفاف و حجاب که در زیر نظام برنامه درسی است، گنجانده شده که این مورد هم بدون ارتباط با موضوع خانواده نیست.
شهابلو بیان کرد: این طور موارد مانند سیاست جمعیتی نمی تواند به طور تجویزی و اجباری به مرحله اجرا برسد بلکه باید هر سیاستی ابتدا به فرهنگ تبدیل شود و وقتی این مورد در فرهنگ غالب نخبگان جای گیرد در عامه هم مصداق اجرایی پیدا میکند؛ و آنچه اهمیت بسیاری دارد این است که تولید محتوا باید با سیاست غیرمستقیم باشد و با صبر پیش رویم.
معاون تولید و انتشارات مجلات رشد افزود: همانطور که سیاست تک فرزندی در برههای از زمان به عنوان سیاستی درست در خانوادهها شکل گرفت، در شرایط کنونی هم سیاست چند فرزندی باید به تدریج به عنوان فرهنگ غالب شناخته شود که در این مسیر صرفا نمیتوان یک یا دو ارگان را دخیل دانست بلکه تمام ارگانهای کشور به نحوی در این سیاست نقش خواهد داشت؛ به عنوان مثال دانش آموزان از معلمان برخی دروس مانند دروس علوم پایه حرف شنوی بیشتری دارند و ارتباط کلامی این معلمان در خلال مباحث درسی متناسب با سیاست جمعیتی اثرات مطلوبی خواهد داشت.
نظر شما