ایلان ماسک به آرزوی دیرینه‌اش رسید/ سکان توییتر در دستان غول فضایی

بعد از ماجراهای زیاد بین ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و توییتر، بالاخره این شبکه اجتماعی پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ماسک را قبول کرد. اما این اقدام سوالات زیادی را در مورد ماجراهای بعدی به وجود آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ با فروش توییتر، تا چندی دیگر سکان این شبکه اجتماعی که هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد، به دست ماسک خواهد افتاد؛ به این معنا که از این پس می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در محتوا و رویکرد این شبکه‌ اجتماعی ایفا کند؛ آن هم شبکه‌ای که رویکردش بیشتر به نفع تفکر چپ آمریکا بوده است. از همین حالا شماری از محافظه‌کاران و سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی با خرسندی «بزرگ‌ترین پیروزی آزادی بیان در قرن بیست‌ویکم» را جشن گرفته‌اند.

ایلان ماسک نیز با انتشار توییتی گفت: حتی بدترین منتقدانم در توییتر باقی بمانند، زیرا این معنی آزادی بیان است.

به باور ماسک، توییتر جهت رشد و تبدیل شدن به یک پایگاه برای آزادی بیان، باید خصوصی شود. وی دو هفته پیش با خرید بیش از ٩ درصد سهام توییتر به بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت تبدیل شد، اما از پذیرش عضویت در هیات مدیره این رسانه اجتماعی سر باز زد.

او که پیش‌تر گفته بود پول نقد ندارد و دارایی‌هایش به اشکال دیگری هستند در عرض چند هفته پیشنهادی به توییتر داد که نظر هیات مدیره‌اش را عوض کرد. ماسک چند روز پیش اعلام کرد با استفاده از برخی دارایی‌هایش و وام بانک مورگان استنلی و همکاری چند شرکت دیگر در وال‌استریت یک پیشنهاد خرید تا ارزش ۴۶/۵ میلیارد دلار را آماده کرده است، و به نظر می‌رسد همین پیشنهاد بود که نظر هیات مدیره توییتر را برای فروش تغییر داد.

استقبال مدیرعامل سابق توییتر از مدیرعامل جدید

جک دورسی، بنیانگذار توییتر، بعد از رسمی شدن خبر خرید توییتر توسط ماسک، در اظهاراتی گفت اطمینان دارد که هدف ایلان ماسک، از خرید این شبکه اجتماعی، گسترش نور آگاهی است.

دورسی گفت: مالکیت خصوصی یا مدیریت خصوصی توییتر به گمان من کار درستی نیست و توییتر باید محصولی عمومی باشد و نه یک شرکت... ایلان ماسک تنها راه‌حلی است که اطمینان دارم توییتر را به اصل خود باز می‌گرداند.

پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر، نیز در توییتی ضمن اشاره به تاثیر جهانی این رسانه اجتماعی نوشت که نسبت به اقدامات تیمش احساس افتخار می‌کند. طبق بیانیه هیات مدیره توییتر، با اجرای توافق مالکیت این شرکت خصوصی خواهد شد.

این در حالی است که با انتشار خبر خرید توییتر توسط ماسک، سهام این شرکت حدود 6 درصد افزایش یافت.

ماسک از این قدرت با چه هدفی استفاده می‌کند؟

خیلی از کارشناسان بعد از شنیدن این خبر، شروع به گمانه‌زنی در مورد تغییرات مدیریتی و اجرایی توییتر کرده‌اند. یکی از این گمانه‌زنی‌ها که خیلی هم قوی به نظر می‌رسد، تسهیل در تولید محتوا به نام آزادی بیان است. مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس خود را طرفدار آزادی بیان مطلق توصیف می‌کند و از آنچه تعدیل محتوا در پلتفرم‌های آن‌لاین خوانده می‌شود، انتقاد می‌کند. او آزادی بیان را مبنای دمکراسی می‌داند و توییتر را میدان شهر دیجیتالی توصیف می‌کند که مبانی حیاتی آینده بشریت در آن به بحث گذاشته می‌شود. او می‌گوید توییتر نباید محتوای تهاجمی اما قانونی را حذف کند.

این در حالی است که توییتر اخیرا پست‌هایی با محتوای آزارگری یا آسیب فیزیکی به دیگران را ممنوع کرده است. اکنون انتظار می‌رود ماسک این قوانین را تعدیل کند. منتقدان می‌گویند این اقدام راه را برای آزارگران مجازی و انتشار اطلاعات غلط باز می‌کند.

دکمه‌ای به نام ویرایش توییتی

یکی از پر درخواست‌ترین امکانات برای توییتر، اضافه کردن دکمه ویرایش بوده که با روی کار آمدن ماسک به نظر می‌رسد به زودی عملی شود. توییتر برخلاف اینستاگرام و فیس‌بوک امکان ویرایش را به محتوای منتشر شده کاربران نمی‌دهد. ماسک می‌گوید از اینکه کاربران بتوانند محتوایی که منتشر کرده‌اند را ویرایش کنند،‌ حمایت می‌کند. منتقدان می‌گویند این امکان نیز می‌تواند مورد سوء‌استفاده آزارگران در فضای مجازی که به «ترول» معروفند، قرار گیرد. موافقان اما می‌گویند کاربران می‌توانند به کمک دکمه ویرایش غلط‌های املایی را تصحیح کنند ضمن اینکه همچنان در سابقه توییت، نسخه ویرایش نشده موجود است.

ماسک چندی پیش از ۸۳/۳ میلیون نفری که در توییتر او را دنبال می‌کنند، پرسید آیا کاربران باید بتوانند توییت‌های خود را اصلاح و ویرایش کنند و ۷۴ درصد به دکمه ویرایش پاسخ مثبت دادند.

به نمایش درآمدن الگوریتم توییتر

ماسک از جمله طرفداران نمایش عمومی الگوریتم توییتر است.

مبارزه با ارتش بات‌ها

مبارزه با ارتش بات‌ها، تغییر دیگری است که انتظار می‌رود توییتر تحت مالکیت ماسک با آن مواجه شود. بات‌ها همان حساب‌های کاربری جعلی هستند که برای پاسخ به توییت‌ها با محتوای خاص برنامه‌ریزی شده‌اند.

ماسک چندی پیش از سازوکار تائید هویت کاربر در توییتر انتقاد و توییت کرد: اگر پیشنهاد خرید توییتر به نتیجه برسد، ما این بات‌های جعلی را شکست می‌دهیم یا در این راه می‌میریم. برای اینکه بتوانیم واقعی بودن انسان‌های واقعی را تائید کنیم.

محدودیت تبلیغات

در حال حاضر ۹۰ درصد درآمد توییتر از محل تبلیغات تامین می‌شود و تلاش این شرکت برای دریافت تبلیغات، بحث‌های سیاسی را نیز به همراه داشته است. با خصوصی شدن توییتر، فشار سهامداران برای افزایش درآمد از طریق تبلیغات کاهش می‌یابد. ضمن اینکه ماسک قبلا پیشنهاد داده بود توییتر به سمت الگوی اشتراک حرکت کند.

توییتر هم‌اکنون با گزینه‌هایی مانند توییتر آبی گام‌هایی در این مسیر برداشته است. حق اشتراک توییتر آبی 2/99 دلار در ماه است و به کاربران امکان می‌دهد مثلا توییت ارسال شده برای انتشار را بازگردانند. ماسک می‌گوید توییتر آبی باید ارزان‌تر باشد و به کاربران امکان دهد که دیگر تبلیغ‌ها را مشاهده نکنند یا بتوانند با رمزارز دوج‌کوین حق اشتراک را پرداخت کنند.

آیا ترامپ به توییتر برمی‌گردد؟

ایلان ماسک هیچگاه به طور علنی اعلام نکرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا را به توییتر بازمی‌گرداند. اما تاکید او بر آزادی بیان این انتظار را پدید آورده است که ماسک ترامپ را به توییتر بازگرداند. هرچند که ترامپ اخیرا گفت حتی اگر ماسک هم بخواهد، دیگر به توییتر بازنمی‌گردد.

گفتنی است که توییتر حساب کاربری ترامپ را برای همیشه مسدود کرده و علت این تصمیم را تشویش و ترغیب به خشونت از طرف ترامپ عنوان کرده است. این در حالی است که بیش از ۸۸ میلیون نفر ترامپ را در توییتر دنبال می‌کردند.

دونالد ترامپ به دلیل نقض مکرر قوانین توییتر از طریق توییت‌هایی با محتواهای گمراه‌کننده قبلا نیز اخطار ویژه از شرکت توییتر دریافت کرده بود و توییتر اعلام کرده بود که در صورتی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، حساب ویژه او بسته می‌شود.

کد خبر: 1138305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =