به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، بیش از یک روز از اعلام خبر راه اندازی کلینیک ترک بی حجابی توسط مهری طالبی دارستانی رئیس اداره زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگذشته که موج حواشی زیادی در فضای مجازی در خصوص این طرح مطرح شد.
بیشتر بخوانید
«کلینیک ترک بیحجابی» در راستای اقناع مخاطب یا تکرار گشت ارشاد؟
نام «کلینیک ترک بیحجابی» برای همه مردم یادآور کلینیکهای ترک اعتیاد است؛ گویی که دختران را به تخت خواهند بست تا به درمان بی حجابی بپردازند و یا با استفاده از داروهایی مانند متادون دختران را به ترک بی حجابی وادار کنند.
اینکه چطور در جلسات اداری ستاد امر به معروف چنین طرحهایی به تصویب میرسد، جای تعجب دارد! آیا هیچکس در این جلسات تردید نمیکند که چنین تصمیماتی، بهجز خنده و تمسخر حجاب و مملکت، دستاوردی برای جامعه نخواهند داشت؟ چنین تصمیماتی نشان میدهد که برخی مسئولان هنوز به درک کاملی از مسئله حجاب و مطالبات نسل جوان نرسیدهاند.
اما برخی چنین بیان کردند که این طرح که توسط ستاد امیر به معروف و نهی از منکر مدتی است در اجراست در اصل نوعی مشاوره تلفنی به افراد خواهان حوزه حجاب است. یعنی یک مشاوره تلفنی به افرادی که می خواهند حجاب داشته باشند اما به دلیل شرایط کاری یا خانوادگی نمی توانند حجاب مناسب خود را حفظ کنند و یا خانواده هایی که با معضل بی حجابی اعضای خود مواجه هستند و دنبال راهکاری میگردند.
به گواه بسیاری از واکنش هایی که این خبر به دنبال داشت، استفاده از نام «کلینیک ترک بی حجابی» در توییت طالبی دارستانی اوج بد سلقگی بود و دارستانی به عنوان یک فعال مجازی باید از حداقل سواد رسانه ای برای انتشار همچین مطالب حاشیه سازی بهره میبرد و بهتر بود این موضوع با یک پیوست رسانه ای و کمی ملایم تر و با نام بی حاشیهتری به جامعه اطلاع رسانی میشد چنانکه سمانه وافی یکی از کاربران ایکس در صفحه خود نوشت:
یه وقتایی یه چیزایی میشنویم که برامون قابل نیست آخه کلینیک درمان بی حجابی یعنی چی؟
میشه دقیقا توضیح بدین؟
بعد از این همه مدت مثلا اومدین راهکار دادین؟ خواهش میکنم مقوله حجابو مایه طنز قرار ندین
هنوز اطلاعات کمی در مورد این طرح وجود دارد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر موضع رسمیای اتخاذ نکرده و هیچ مقام مسئولی در این ستاد در صدد ارائه توضیحات تکمیلی و رفع التهاب جامعه نیست و همین کوتاهی در ارائه توضیحات تکمیلی و به گواه شبکه های اجتماعی، بدسلیقگی در انعکاس چنین طرحی باعث شده تا عمده افراد واکنش هایی داشته باشند که تعدادی از این واکنش ها در شبکه ایکس را مرور میکنیم.
احسان عبادی از کاربران فعال در شبکه ایکس نوشت:
سرکار خانم دارستانی
ای کاش به اندازه مایکل کوک انگلیسی غیرمسلمان که ۱۷۰۰ منبع را دید و قوی ترین کتاب در بحث امر به معروف را نوشت که کتاب سال کشور هم شد، در این موضوع خروجی علمی میداشتید، بعدا مدعی ایجاد کلینیک میشدید!
خروجی کارهای گذشته شما چیست؟
حسین صارمی از دیگر کاربران شبکه ایکس چنین نوشت:
اطراف دفتر ستاد امر به معروف (واقع در احتشامیه، گرانترین محله تهران که حداقل هزار میلیارد تومان ارزش دارد) بی حجاب زیاد است.
دفتر ستاد را به خلازیر منتقل کنید، هم بیحجاب نمی بینید هم با آن هزار میلیارد فروش دفتر میتوانید کلینیک فقر زدایی احداث کنید
کاربر آقاجون نیز در صفحه خود چنین واکنشی داشت:
آخرش برای تبلیغ این کلینیک ترک بی حجابی باید یکی از محجبه ها رو به دروغ بگن بی حجاب شدهبعد بیارنش بگن متنبه شده بعد بگن کلینیک رفته جواب گرفته دوباره محجبه شده
دفاع غلط بدتر از حمله دشمن همینه ها
کاربر نگار انسان چنین توییتی را به شوخی نوشت:
مثلا اینطوری، من نگار دو ماهه که پاکم.
حضار میگن: سلام نگار
کلینیک ترک بی حجابی
فاطمه بردبار از دیگر فعالین شبکه ایکس نوشت:
بخدا منی که از دو سه سالگی حجاب چادر داشتم شماهارو نمیفهمم...
این حجم از ضربه شدن به قشر محجبه با این حرکات رو نمیفهمم
لی لی حمیدی از فعالین ایکس در صفحه خود با انتشار عکسی به شوخی در مورد این موضوع پرداخت:
رضایت مشتری عزیزمون از کلینیک تازه افتتاح شده ترک بی حجابی
محدث تک فلاح فعال حوزه زنان و خانواده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به نظریه خانم مهری طالبی دادستانی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم جایگاه حقوقی دارند گفت: این نظریه از ابعاد گوناگون مورد نقد است و یکی از مهمترین ابعاد مورد نقد آن بعد رسانهای است و ما در کشورمان مسائل کمی را نداریم که پیوست رسانهای را برای آن در نظر گرفته نشده و نداشتن پیوست رسانهای باعث می شود حتی اگر طرح خوبی هم باشد با مشکلاتی مواجه میشود.
وی ادامه داد: در مورد طرح «کلینیک ترک بیحجابی» و مدل مطرح کردن آن بدین صورت در رسانه مطالبه جدیای داریم اما جدی تر از آن این است که چگونه به جامعه زنان در این طرح نگاه میشود و این موضوع مهمی است.
تک فلاح با بیان اینکه در مورد اتفاقاتی که در جامعه زنان رخ میدهد باید کمی احتیاط به خرج داد و محتاط بودن را جدی گرفت تصریح کرد: مخصوصاً در مورد لایحه عفاف و حجاب که موافق و مخالفان زیادی دارد و هر کدام برای موافقت و مخالفت خود ادلهای دارند، هیچ نهادی این موضوع را گردن نگرفته است تا به طور جدی فکری به حال این مسئله کند و ما الان از هر زاویهای نگاه کنیم موضوع حجاب قابل بررسی است.
فعال حوزه زنان و خانواده با توجه به این موضوع که مساله حجاب مورد توجه قرار نگرفته است و به صورت «کلینیک ترک حجاب» طرح مساله شده است گفت: اگر در جامعه زنان بحثی به عنوان بیحجابی داریم و این موضوع را مطرح میکنیم مسئله این است که باید موضوع بیحجابی یا کم حجابی را کنار بگذاریم و تلخی ماجرا آنجایی پررنگتر میشود که ما تعریف مشخصی از حجاب نداریم.
وی خاطرنشان کرد: شاید اگر زمانی یک خانمی شلوار و مانتو و پوششی که در بازار موجود بود میپوشید و آن را میدیدیم و حتی مقداری از موی آن مشخص بیرون بود این فرد را بیحجاب میدانستیم اما امروزه بیحجابی تغییر کرده و بسیار فراتر رفته است و تعریفی که از بیحجابی که باعث میشود کلید واژه بیحجابی تعریف شود با قدیم بسیار متفاوت است لذا اول باید حجاب را تعریف کنیم که بتوانیم در کنار آن بیحجابی یا کم حجابی را معنا کنیم.
تک فلاح بیان داشت: ما در مورد ترک هر چیز بدی، خوب است که یک کلینیک داشته باشیم که بتوانیم بنشینیم صحبت کنیم و کاری را انجام دهیم اما قبل از آن خوب است که ابتدا ریشههای آن مساله را بررسی کنیم. مثلاً بیحجابی ریشههای متعددی دارد که روی کار آوردن چیزی به نام «کلینیک ترک بیحجابی»، معضل بیحجابی حل نمیشود.
وی با بیان اینکه برخی به صورت ناخواسته درگیر موضوع بیحجابی شدند که ریشههای آن میتواند فرهنگی یا اقتصادی باشد افزود: باید این موضوع ریشهای بررسی شود و اگر مردم ببینند که چنین چیزی ریشهای بررسی میشود راحتتر حرف را میپذیرند تا اینکه رفتارهای سلبی را ببینند.
فعال حوزه زنان و خانواده خاطرنشان کرد: مانتو در نقاط مختلف تهران تعریفهای متفاوتی دارد برای مثال یک لباسی که آستین کوتاه و ارتفاع کوتاهی دارد و دکمه ندارد را میتوان مانتو در نظر گرفت و در کنار آن یک لباس بلند تا پایین زانو که آستین بلندی دارد و دارای دکمه است را هم میتوان مانتو در نظر گرفت و این موضوع را میتوان در کل جامعه بسط داد.
وی با بیان اینکه مسئله این است آنچه که در بازار موجود است جوابگوی پوشش بانوان جامعه است یا خیر؟ افزود: از نظر فرهنگی لباسهای سنتی ایرانی اینگونه بوده است که حجم بدن باید پوشیده باشد تا حجاب اتفاق میافتد اما امروزه مساله حجاب به پوشش سر تقلیل یافته است.
تک فلاح در پایان گفت: طرح خانم طالبی دادستانی به هیچ عنوان در جامعه ما قابل اجرا نیست و طرح ایشان قابل نقد است.
انتهای پیام/
نظر شما