اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌ها به زودی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان این‌که برای توسعه آزادراه‌ها چاره‌ای جز افزایش نرخ آزادراه‌ها نداریم،‌گفت: بانک‌ها چند سال است که حاضر به سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه نیستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،‌ خیرالله خادمی در نشست خبری با یادآوری این‌که سال گذشته در بخش‌های ریلی،‌جاده‌ای و آزادراهی فعالیت‌های خوبی صورت گرفت،‌ اظهار کرد: در بخش ریلی 142 کیلومتر ریل جدید ساخته شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده بخش اول راه‌آهن زاهدان-چابهار (زاهدان-خاش) به طول 154 کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم.

چطور عوارض آزادراهی را الکترونیکی پرداخت کنیم؟

وی ادامه داد: در مدت یاد شده 129 کیلومتر آزادراه ساخته شده است. در بخش بزرگراهی حدود 500 کیلومتر در کشور ساخته شده است.

وی با اشاره به این‌که 220 هزار میلیارد تومان قرارداد جاری در بخش توسعه ریل، راه اصلی و آزادراه‌ها با پیمانکاران داریم، گفت: برای یکسال آینده می‌توان با اقدامات بودجه‌ای نه‌چندان با مبالغ بالا را به بهره‌بردای برسانیم. 5 پروژه 561 کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت داریم  پیشرفت فیزیکی آنها بالای 75 درصد است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل راه‌آهن‌های میانه-تبریز، زاهدان-خاش، همدان-سنندج، رشت-کاسپین و میانه- اردبیل است که حدود 4400 میلیارد تومان برای بهره‌برداری این مسیرهای ریلی مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: 5 پروژه آزادراهی شیراز-اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه 2 آزادراه تهران-شمال (پیشرفت فیزیکی 80 درصد)، مراغه-هشتگرد (پیشرفت 79 درصد) و تبریز-صوفیان (73  درصد پیشرفت فیزیکی) در برنامه یکسال آینده است که برای تکمیل این آزادراه‌ها 5900 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خادمی گفت: همچنین در برنامه داریم طی یکسال آینده 730 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را به بهره‌برداری برسانیم که برای این کار حدود 10 هزار میلیارد  تومان اعتبار نیاز است. در زمان حاضر 14 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم و 3300 کیلومتر قرارداد ریل جدید امضا شده است.

وی با اشاره به این‌که 6300 کیلومتر راه‌آهن را در دست مطالعه داریم، گفت: هم‌اکنون  2762 کیلومتر آزادراه در کشور داریم و  1038 کیلومتر آزادراه به صورت اشتراکی با سرمایه‌گذاران در حال پیگیری است. 1882 کیلومتر آزادراه هم در حال مطالعه داریم که به مرور به مناقصه می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که در برنامه داریم که بزرگراه‌های کشور را به 35 هزار کیلومتر افزایش دهیم به افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: همه آزادراه های کشور مشارکتی هستند و اگر بخش خصوصی نیاید نمی‌توانیم آزادراه بسازیم. هم‌اکنون 36 طرح آزادراهی در کشور داریم که در خیلی از آنها کاری انجام نداده‌ایم.

ایران ارزان‌ترین نرخ عوارض آزادراهی را دارد

وی بیان کرد: متوسط افزایش عوارض آزادراه‌ها 28 درصد در نظر گرفته بودیم که به برخی نرخ‌ها اعتراض شد. در آینده نزدیک بررسی‌های به پایان می‌رسد و نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌ها اعلام می‌شود. ضرر عدم افزایش نرخ عوارض متوجه توسعه زیرساخت‌های آزادراه‌ها می شود.

وی  با یادآوری این‌که بانک‌ها چندین سال است که حاضر به سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه نیستند، افزود: کمترین نرخ عوارض آزادراهی دنیا مربوط به ایران است. در زمان حاضر عوارض تردد آزادراه‌ها در ترکیه 10 برابر ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =