ولایتی: باید طبابت را مترادف با حکمت بدانیم

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت:قریب ۱۴ هزار کتاب متن پزشکی در تاریخ تمدن اسلام به وجود آمده که بخش اعظم آن متعلق به ایرانیان است و ما نیز با تاسی از گذشتگان خود، می‌بایست طبابت را مترادف با حکمت بدانیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، متن پیام دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش بین المللی طب حکمت بنیان که هم اکنون در بیمارستان فرهیختگان در حال برگزاری است از سوی مجری همایش قرائت شد. 

سیم فروش: باید برای زنان شرایط کار نیمه وقت و حقوق مطابق مردان را ایجاد کرد

متن پیام دکتر ولایتی به شرح زیر است: 

در ابتدا لازم می‌دانم این نقل را از کلیله و دمنه ارائه نمایم که: "چنین گوید برزویه، مقدم اطبای پارس، که پدر من از لشکریان بود و مادر من از خانه علمای دین زردشت بود، و اول نعمتی که ایزد، تعالی و تقدس، بر من تازه گردانید دوستی پدر و مادر بود و شفقت ایشان بر حال من، چنان که از برادران و خواهران مستثنی شدم و به مزید تربیت و ترشح مخصوص گشت و، چون سال عمر به هفت رسید مرا بر خواندن علم طب تحریض نمودند، و چندان که اندک وقوفی افتاد و فضیلت آن بشناختم به رغبت صادق و حرص غالب در تعلم آن می‌کوشیدم، تا بدان صنعت شهرتی یافتم و در معرض معالجت بیماران آمدم. آن گاه نفس خویش را میان چهار کار که تکاپوی اهل دنیا از آن نتواند گذشت مخیر گردانیدم: وفور مال و، لذات حال و، ذکر سایر و ثواب باقی؛ و پوشیده نماند که علم طب نزدیک همه خردمندان و در تمامی دین‌ها ستوده است؛ و در کتب طب آورده‌اند که فاضلتر اطبا آن است که بر معالجت از جهت ذخیرت آخرت مواظبت نماید، که به ملازمت این سیرت نصیب دنیا هر چه کامل‌تر بیابد و رستگاری عقبی مدخر گردد. "

تاریخ پزشکی در ایران به قدمت تاریخ ملت بزرگ ایران است و در تاریخ اسطوره‌ای ایران، ذال پدر رستم با سیمرغ که یک تعبییر از آن «سیمرغ» به معنای مرغ طبیب است ارتباط داشت. در حفاری‌های شهر سوخته زابل، جمجمه‌ای یافتند که در یکی از آن‌ها چشم مصنوعی استفاده شده بود و در دیگری جمجمه بیماری بود که آبسه درون مغزی داشت و جراحان آن زمان در ایران جمجمه او را سوراخ کرده و چرک را خارج نمودند و در سوراخ ایجاد شده در جمجمه با سرب پوشانده بودند که این مهم ۵ هزار سال قبل در ایران اتفاق محقق شد.

تنوع اقلیم، انواع داروهای گیاهی که ایرانیان برای اولین بار از آنان بهره بردند، تنوع گیاهان ایرانی با حدود  ۸  هزار نوع که حدود ۱۷۰۰ مورد آن دارویی است و در هیچ جای دیگر دنیا به وسعت خاک ایران این تعداد گیاهان دارویی یافت نمی‌شود لذا بیش از هر بخش دیگر پزشکی، داروسازی در ایران توسعه یافته و مشاهده می‌کنیم در جندی شاپور اساتید داروسازی عمدتا ایرانی بودند.

تاریخ طب ایران یکی از پر افتخارترین بخش تاریخ علمی کشور است و بی تردید به لحاظ تعداد پزشکان، کیفیت کار، نو آوری، سطح علمی و ... از جمله بالاترین جایگاه در میان ملل صاحب نام عالم می‌باشد. 

قریب ۱۴ هزار کتاب متن پزشکی در تاریخ تمدن اسلام به وجود آمده که بخش اعظم آن متعلق به ایرانیان است و ما نیز با تاسی از گذشتگان خود، می‌بایست طبابت را مترادف با حکمت بدانیم و ان شا الله در تحولات آموزشی، طبیبان ما، طبابت را لباس حکمت بدانند تا وجهه طبیب ایرانی همچون علی ابن ربن طبوی، محمد ابن زکریای رازی، علی ابن عباس اهوازی، شیخ الرییس ابو علی سینا، ابوالحسن طبری، ابن ماهر شیرازی، ابن مردویه اصفهانی، سید اسماعیل جورجانی، عقیل خراسانی، زین العطار شیرازی، حکیم مومن تنکابنی و... بار دیگر زینت بخش عرصه پزشکی جهانی شود.   

امامین انقلاب اسلامی رهبرانی حکیم و فرزانه بوده و هستند و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، به دو مقوله «علم و پژوهش» و «معنویت و اخلاق» دوشادوش و در کنار یکدیگر، از حکمت آن مرد بزرگ و همچنین مسئولیت خطیر دست اندرکاران حوزه بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در تعمیق گفتمان‌های حکمت محور که بر مبانی اندیشه‌های بلند اسلامی استوار است حکایت دارد. 

اینجانب و همکارانم امروز و در این اجلاس، توفیق میزبانی از دانشمندان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان ارجمندی را داریم که با هدف بستر سازی برای احیای یک گفتمان مهم و کلیدی در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران یعنی «طب حکمت بنیان است» گرد هم آمده اند.

امیدواریم به فضل و توفیق الهی، در این نشست بتوانیم مبانی طب حکمت بنیان را معرفی و بازشناسی کنیم تا بر آن پایه و بنیان، اندیشه‌های نو مجال ظهور یابند و زمینه برای بهره مندی تمدن نوین اسلامی از این گمشده تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران فراهم آید. 

لازم می‌دانم سپاس صمیمانه خود را به همکاران سخت کوشم در وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به ویژه مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی مرحوم دکتر مسیح دانشوری که سال‌ها در این حوزه، به بستر سازی و تبیین نظریات و تهیه مقدمات گفتمان سازی طب حکمت بنیان همت گماشته اند تقدیم دارم. 

سعی و اهتمام مجدانه بانیان این همایش ارزشمند را که متبرک به زادروز ولادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرای مرضیه (س) و روز بزرگداشت مقام زن و ولادت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است ارج می‌نهم و امیدوارم شاهد تداوم و استمرار این حرکت مهم و اساسی باشیم. 

توفیق و سربلندی برادران و خواهران ارجمند را از درگاه خداوند منان و تحت سایه حضرت، ولی عصر (عج) خواستارم، همه اندیشمندان و متفکران را به حضور فعال و تداوم اندیشه ورزی در مقوله «طب حکمت بنیان» دعوت می‌نمایم و امیدوارم نتایج این نشست هم بتواند در پیشیرد اهداف و مسیر مهم پیش رو موثر واقع شود.

ان شاءالله

انتهای پیام/

کد خبر: 1167234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =