مدیریت مقطعی بلای جان صنعت گردشگری / دولت از سنگ‌اندازی جلوی بخش خصوصی دست بردارد

کارشناس گردشگری گفت: حجم زیادی از چالش‌هایی که آژانس‌ها و استارتاپ‌ها یا بسیاری از گروه‌های فعال در زمینه گردشگری دارند از سنگ‌هایی است که دولت جلوی پای بخش خصوصی می‌اندازد.

اشکان بروج کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت گردشگری در ایران اظهار کرد: ایران در چند سال اخیر در زمینه گردشگری یک سقوط آزاد اساسی داشته و همان‌طور که بارها عنوان شده، مسئولان هیچ توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

فراکسیون‌های گردشگری در مجلس تخصصی نیستند / نبود بودجه کافی برای حفظ میراث فرهنگی

بروج با بیان اینکه ما در زمینه گردشگری از وضعیت بحران نیز رد شده‌ایم، گفت: وضعیت تورهای داخلی به شدت بحران زده است، از یک طرف مردم مانند گذشته حال و حوصله گردشگری ندارند و تقاضا به شدت پایین آمده، از طرف دیگر وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور نیز اوضاع را بسیار وخیم کرده است. در  بحث سفرهای خارجی هم که بیشتر سفرها تبدیل به مهاجرت شده و می‌توان گفت که به طور متوسط از هر ده نفری که وارد فرودگاه امام می‌شوند نه نفر قصد مهاجرت دارند نه تفریح.

وی ادامه داد: ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا کنون هیچ راهکاری برای حل مشکلات موجود در گردشگری ارائه نکرده است و تنها زمانی که مشکل بسیار حاد شد دستور داد تا سایت‌های گردشگری بسته نشوند، البته چندین جلسه دیگر با ایشان برگزار شد که سایتی برای گردشگری الکترونیک تشکیل شود اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

بروج اظهار کرد: صنعت گردشگری بی‌سر و سامان پیش می‌رود و هیچ مدیریت و برنامه‌ای برای بهبود اوضاع وجود ندارد، ما چندین سال است که به مسئولان وزارت‌خانه عنوان می‌کنیم تا برنامه‌شان را برای آینده بگویند، اما هیچ برنامه‌ای ارائه نمی‌شود و همه چیز به صورت لحظه‌ای و مقطعی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر با صنعت سرطان‌زده گردشگری روبرو هستیم، گفت: همان‌طور که می‌دانیم سرطان را نمی‌توان با چسب زخم درمان کرد بلکه باید به صورت بنیادی درمان شود.

کارشناس گردشگری در ادامه با اشاره به راهکارهای موجود برای بهبود اوضاع این صنعت نیز عنوان کرد: ما دو متغیر در زمینه گردشگری داریم که یکی متغیرهای کلان است و دیگری متغیرهای خرد. متغیرهای کلان نظیر سیاست‌های وزارت امور خارجه، وضعیت فعلی و حال ناخوش جامعه در این روزگار که این مسائل در کنترل ما نیست و به‌صورت کلان درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود. اما اقدامی که در سطح خرد می‌توان انجام داد این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد.

بروج افزود: حجم زیادی از چالش‌هایی که آژانس‌ها و استارتاپ‌ها یا بسیاری از گروه‌های فعال در زمینه گردشگری دارند از سنگ‌هایی است که دولت جلوی پای بخش خصوصی می‌اندازد؛ از مجوز و بحث‌های حقوقی گرفته تا بحث‌های نظارتی.

کارشناس گردشگری در پایان تاکید کرد: ما در بحث آموزش نیروی انسانی نیز مشکلات جدی داریم، چرا که مدیرانی در راس امور قرار دارند که هیچ اطلاعی از این حرفه نداشته و صرفا به صورت تجربی کف بازار بزرگ شده‌اند و همین باعث شده تا اوضاع بسیار پیچیده شود. به همین دلیل بهتر است مسئولان هر چه سریع تر فکری به حال اوضاع کنند تا بیش از این شاهد سقوط صنعت گردشگری در کشورمان نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =