مهم‌ترین مطالبات تشکل‌های دانشجویی از وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال گذشته مطالبات و درخواست‌هایی از جمله حفاظت از محیط دانشگاه و رسیدگی به وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها را از وزیر علوم داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جنبش دانشجویی به عنوان مجموعه‌هایی که برآمده از جامعه دانشگاهی هستند و در واقع دیدیان جریان دانشجویی محسوب می‌شوند، در فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اثر گذاری مناسبی دارند.

آنها دارای وظایف و مسئولیت‌های مهمی هستند، البته مطالبه‌گری یکی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های دانشجویان به شمار می‌رود.

در این راستا تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۱ در قالب انتشار نامه و بیانیه یا تجمع و تحصن مطالباتی را از مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا محمد علی زلفی گل وزیر علوم داشتند که خلاصه و اهم آنها بررسی و گردآوری شده که به شرح زیر است:

مطالبه مبارزه با فساد در دانشگاه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت فاجعه بار فرهنگی دانشگاه خطاب به محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم نامه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این نامه بیان شده است:

در روزهای منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متاسفانه شاهد نوعی رهایی و یلگی در عرصه مدیریتی بوده‌ایم. جشن‌هایی در سالن‌های دانشگاه با مجوز رسمی در حال برگزاری است، که نه تنها تناسبی با فضای فرهنگی دانشگاه ندارد، بلکه فراتر از آن توهین به مقدسات را نیز درون خود داشته‌اند.

در این نامه تصریح شده است: ریاستی که حاضر نیست با فسادهای عیان و علنی در دانشگاه برخورد کند و حتی با مشاهده آنها مجدد مجوز به برگزاری این قبیل مراسمات می‌دهد، هرچه سریع تر باید برکنار شود. چراکه به استهزا گرفتن فضای مقدس دانشگاه، رفتار های هنجارشکنانه، توهین به مقام شهدا و رقص و پایکوبی امری نیست که با مماشات بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. در صورت عدم برخورد، دانشجویان انقلابی بر اساس مبانی، از آرمان های انقلاب اسلانی در دانشگاه دفاع خواهند کرد.

مطالبه تغییر ریاست دانشگاه شریف


شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل خواستار تغییر ریاست دانشگاه صنعتی شریف شد.
در این نامه عنوان شده است: همانطور که مستحضرید در اتفاقات دانشگاه‌ها، علاوه بر دانشجویان معترض با عده‌ای دانشجونما مواجه بودیم که برای وقاحت و بی‌شرمی خود هیچ حد و مرزی نمی‌شناختند. به کار بردن الفاظ رکیک، انجام اقدامات شنیع دور از شأن دانشگاه و بی حرمتی به نهاد علم از اقدامات مکرر این افراد در سطح دانشگاه بوده است. فجایع رقم خورده در این روزها، توسط عده‌ای قلیل از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آغاز گردید، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز این تراژدی هولناک، هنوز هم برخورد قاطعی با این افراد در دانشگاه شریف انجام نشده است.

در این نامه خاطرنشان شده است: توجه داشته باشید که ریاست دانشگاه شریف همان‌قدر و چه بسا بیشتر از عاملان تبهکار وضعیت کنونی دانشگاه شریف مقصر است، ناکارآمدی هیئت رئیسه و مشخصا شخص رئیس دانشگاه شریف در بروز این اتفاقات بیش از هر زمان دیگر محرض شده است. متاسفانه بعضا مشاهده شده بی‌تدبیری‌های مسئولین دانشگاه شریف اتفاقاتی را در این دانشگاه رقم میزند که فضای آرام شده و به ثبات رسیده‌ی دیگر دانشگاه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. محافظه کاری هیئت رئیسه دانشگاه شریف با چه منطقی قابل توجیه است؟ صحنه روشن است، مماشات با دانشجویی که اساسا گفت‌وگو را به رسمیت نمی‌شناسد و جز تخریب، فحاشی و اهانت منطق دیگری ندارند را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟ بس است تساهل، تمام کنید این تسامح را، با قاطعیت به شما می گوییم؛ این جماعت در دانشگاه‌ها اقلیتی بیش نیستند و عموم خانواده‌ها و دانشجویان علاقه مند به کسب علم و دانش، از فضای متشنج فعلی دلخور و ناراحت هستند.آقای زلفی‌گل به نظر می‌رسد باید در اسرع وقت برای صندلی ریاست دانشگاه صنعتی شریف تدبیر جدیدی بفرمایید.

مطالبه حفاظت از حریم دانشگاه‌ها


۵۸۰۰ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستند، از حریم فرهنگی حاکم بر فضای سالم علمی و پژوهشی دانشگاه صیانت کند.

در این نامه بیان شده است:

بی اعتنایی و عدم تمرکز بر درمان دردهای اصیل امروز جامعه ایرانی در عرصه داخلی و بین‌المللی و تنزل مطالبات برخی از جریان‌های دانشجویی به سطحی سبک و در تعارض با فرهنگ اصیل و غنی ایرانی و اسلامی و ارتباطات از هم‌گسیخته و آزادی‌های جنسی مایه نگرانی جدی اساتید دانشگاه و جامعه نخبگی شده است.

در این نامه تاکید شده است: ما جنعی از دلنشجویان درخواست داریم با صدور دستورات لازم به مسئولان آموزش عالی کشور از حریم فرهنگی حاکم بر یک فضای سالم علمی و پژوهشی صیانت کرده و با اساتیدی که بیانیه صادر وتشکل‌های صنفی دانشگاهی را تشویق به اعتصاب و اعتراض می‌نمایند و با کسانی که حرمت دانشگاه را حفظ نکرده و به دنبال به حاشیه کشاندن دانشگاه و به تعطیل کشاندن کلاس‌های درس است، طبق ضوابط و موازین قانونی حاکم بر دانشگاه قاطعانه عمل شود.

مطالبه رسیدگی‌به تخلف آموزشی در دانشگاه خواجه‌نصیر

 شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیر در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار ورود وزارت علوم به تخلف آموزشی در این دانشگاه شد.

در بخشی از این نامه آمده است:  در حال حاضر مشکلات عمده آموزشی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر وجود دارد. در این دانشگاه قوانین آموزشی به درستی رعایت واجرا نمی‌شود. در حالیکه این قوانین در سایر دانشگاه‌های تهران در نظر گرفته می‌شود. مثلا بر اساس قوانین موجود، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد اگر در چهار ترم نتواند دفاع کند، از ابتدای نیم سال پنجم به ازای هر ماه تاخیر 25 درصد نمره از معدل نمره هیئت داوران کسر خواهد شد. البته این قانون در دانشگاه اجرایی نمی‌شود.

در این نامه تاکید شده است: از وزیر علوم درخواست داریم تا بر اجرای دقیق آیین نامه‌های آموزشی مثلا حذف اثر منفی نمرات مردودی در دانشگاه خواجه نصیر یه ویژه در مقابل کارشناسی ارشد و دکتری نظارت کند.

مطالبه دانشجویان درباره کنکور

۲۲ تشکل دانشجویی از دانشگاه های مختلف علوم پزشکی طی نامه ای سرگشاده به محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطالبات خود را مطرح کردند.

در این نامه بیان شده است: در نهایت در دولت فعلی که بر خلاف دولت قبلی داعیه دار عدالت و فرهنگ سازی و حمایت از قشر مستضعف را داشته مصوبه تغییرات کنکور که پر ایراد و به گواه تمام دست اندرکاران که در مرحله عمل شکست خورده است در کمال ناباوری ابلاغ شد!

در بخش دیگر این نامه تصریح شده است: در نهایت از شما که چهره‌ای فاضل و با تجربه در انقلاب اسلامی هستید خواهشمندیم که با بررسی عمیق و عملی جلوی اجرای این طرح ضدعدالت و ضدفرهنگ را که اعتراض قاطبه دانشجویان جبهه انقلاب اسلامی را نیز در پی داشته است را گرفته و با بازنگری کارشناسی، صحیح ترین شیوه که به نفع مصالح انقلاب اسلامی است را عوامل مربوطه اجرا کنند.

مطالبه دیدار با وزیر علوم

علی اسدی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان می‌کنند که هر سال وزیر علوم با تشکل‌های دانشجویی و انجمن های علمی دیدار دارد؛ اما با فعالان نشریات دانشجویی دیداری اختصاصی ندارد.

در حالیکه فعالان این حوزه حق بیان مطالبات و درخواست‌های خود با وزیر را دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =