خرید خودرو آرزویی دست نیافتنی شد؟ / شکاف زیاد قیمتی میان نرخ کارخانه‌ و بازار

بازار خودرو از ابتدای سال در انتظار اعلام قیمت‌های جدید بود تا اینکه روز گذشته ( ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)، قیمت‌های جدید اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت  جدید خودرو پس از کشمکش فراوان، شب گذشته با میانگین رشد ۲۹ درصدی اعلام شد، این درحالی است که پیش از انتشار قیمت‌های جدید، بازار خودرو دچار نوسان و التهاب شد، به عبارتی در کنار نوسانات ارزی اعلام قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودرو نیز این بازار را دچار تغییراتی کرد.

لیست جدید قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا + جدول

به عنوان مثال  پراید ۱۱۱ که سال گذشته نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز با نرخ ثابت ۳۵۰ میلیون تومان عرضه شد، همچنین قیمت پژو ۲۰۷i که دیروز وارد کانال ۷۰۰ میلیون تومانی شد، امروز ۱۳ میلیون تومان افزایش یافت و به ۷۱۳ میلیون تومان رسید.

این در حالی است که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو حداکثر ۴۲ درصد و حداقل ۱۰ درصد اعلام شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های اعلام شده بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد پایین تر از قیمت‌های بازار آزاد هستند. این فاصله قیمتی زیاد بین بازار و کارخانه می‌تواند عامل موثری باشد تا بازار خودرو را دچار نوسانات و تغییرات شدیدی کند. 

وضعیت بازار خودرو بدتر خواهد شد

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: در ایام پایانی سال قیمت بازاری خودروها متاثر از نرخ ارز بین ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، بر این اساس اگر حتی به قیمت کارخانه‌ای خودروها دست نزنیم نیز قیمت بازاری خودرو افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سال جدید باتوجه به پیش بینی‌هایی که درباره تورم شده است، وضعیت بازار خودرو بدتر خواهد شد.  در حال حاضر تولید خودرو در کنار قیمت آن افزایش یافته است و ارزش پول ملی است که مانع کاهش قیمت خودرو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال اینکه با اعلام قیمت‌های جدید، بازار دستخوش رشد شدید قیمت‌ها شود وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم به سیاست‌های پوپولیستی ادامه دهیم، وضعیت بازار خودرو بدتر خواهد شد. اما اگر در اصلاح قیمت‌ها شجاعت داشته باشیم، همچنین قیمت‌ها درست و به موقع اصلاح شود و از طرفی ساختارهای تولیدی کشور به درستی توسعه یابد، شاهد کاهش تدریجی مشکلات این صنعت خواهیم بود.

کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در طرح اخیر  فروش یکپارچه خودرو حضور یافته‌اند دلال بودند و به دنبال رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری هستند و چنانچه قیمت‌های کارخانه‌ای افزایش یابد بسیاری از آنان از گود خارج می‌شوند.

وی با اشاره به راهکارهایی برای کنترل قیمت خودرو گفت: اگر قرار است قیمت خودرو در کشور کنترل شود، باید به رفع موانع تولید پرداخت که فهرست بلندی از آن از مشکلات مالیاتی و گمرکی گرفته تا تامین قطعات های‌تک، قطعی برق و گاز، عدم توازن در سایر صنایع و غیره قابل اشاره است و باید تعیین‌تکلیف شود.

کاکایی بیان کرد:  سال جدید شرایط سخت تر از گذشته می‌شود و روزهای آینده برای بازار خودرو، روزهای خوبی نخواهد بود.

حسن کریمی سنجری- کارشناس و تحلیلگر حوزه خودرو نیز در این باره  اظهار کرد: قیمت خودروها پس از رفت و برگشت‌های بسیار و بنا به تصمیم دولت، به طور میانگین به میزان ٢٩ درصد افزایش پیدا کرد؛ البته ظاهرا شورای رقابت ارقامی دیگر، بیش از میزانی که برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها،  اکنون اعمال شده است، در نظر داشت اما در مجموع و به جهت جلوگیری از افسارگسیختگی بیشتر تورم خودرو در بازار، وزارت صمت به این نتیجه رسید که میزان افزایش در همین حد باقی بماند.  

وی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت این دور از فعالیت‌های شورای رقابت، تعمیم نگرش کارشناسی در بدنه این شوراست. شورای رقابت در گذشته با عملکرد خود،  نشان داده بود بیش از آنکه کارکردی تخصصی‌محور داشته باشد، دارای رویکردی سیاسی بود؛ لذا اغلب کارشناسان به نوع رویکرد سیاسی شورای رقابت در گذشته انتقاد داشتند. اما شورای رقابت در دور جدید فعالیت خود، با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و مشورت با برخی از مراکز پژوهشی توانست تصویر متفاوتی از خود به نمایش بگذارد.  

خرید خودرو آرزوی دست نیافتنی

این فعال صنعت خودرو خاطرنشان کرد: به‌رغم آنکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه ممکن است چندان مورد پذیرش عموم مردم قرار نگیرد، اما مردم بایستی بدین توجه کنند که اتفاقاً شکاف زیاد قیمتی میان نرخ بازار و کارخانه‌ای خودروها باعث شده تا خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای تبدیل به آرزو شود؛ چرا که هر چه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش پیدا کند، دستیابی به خودرویی با قیمت کارخانه که از حاشیه سود بالایی برخوردار است، برای مردم عادی دشوارتر و برای گروه‌هایی که به رانت دسترسی بیشتری دارند سهل‌تر خواهد بود.

وی افزود: در حقیقت به دلیل تعداد بسیار ثبت‌نام‌کنندگان، سیاست‌گذار خودرویی مجبور می‌شود با تعیین شرایطی، گروه‌هایی از مصرف‌کنندگان را برای دریافت خودرو به نرخ کارخانه‌ای متمایز کند (نظیر تصمیم دولت برای واگذاری خودرو به مادران به جهت حمایت از قانون جوانی جمعیت)؛ از سوی دیگر فروش خودرو زیر قیمتِ تمام شده، باعث می‌شد، خودروسازان توان افزایش تولید خود را از دست بدهند و در نتیجه فاصله تقاضا و عرضه ی خودرو نیز بیشتر شود. همین موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار را به دنبال خواهد داشت.  

کریمی سنجری با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد به‌رغم افزایش سالانه حداقل  ۴۰ درصد در نرخ تورم،  از سال ١٣۹۸ تا ۱۴۰۱ که قیمت خودرو در کارخانه افزایش نیافته بود، رقمی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود، ناشی از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جامعه تزریق شده که اغلب آن‌ها به جیب دلال‌ها رفته است، اظهار کرد: حتی اگر با بینش دلالی هم به این موضوع نگاه نکنیم، از آنجایی که تنها ۱٣ درصدِ ثبت‌نام‌کنندگان موفق شده‌اند به خودرویی با قیمت کارخانه‌ای دست پیدا کنند، لذا فروش خودرو به نرخ کارخانه‌ای تقریبا با عدالت اجتماعی و دادن شرایط مساوی به همه مردم نیز در تناقض است.  

افزایش شدید قیمت خودروها در بازار و از طرف دیگر شانس کم متقاضیان برای دریافت خودرو از کارخانه از طریق قرعه کشی خرید خودرو را تبدیل به یک آرزو خواهد کرد، آرزویی که برای محقق شدن آن نیاز به تلاش مستمر دارد، حالا باید منتظر ماند ودید که آیا مسئولان مربوط به این امر از جمله وزارت صمت تدبیری برای کنترل این بازار اندیشیده است یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =