سهم ۱۴ درصدی زنان از پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی کشور

زنان در بین پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی ایرانی، سهم ۱۴ درصدی دارند. به طوری که از مجموع ۳۳۳ پژوهشگر پراستناد این حوزه، ۴۷ نفر زن هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علوم انسانی و اجتماعی به عنوان نرم‌افزار اداره جامعه شناخته می‌شوند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری مالی و پژوهشی در این حوزه به غنای فرهنگی جامعه منجر خواهد شد.  

رد پای نژادپرستی در چاپ مقالات علمی

ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه با کارشناسان مانند تربیت رهبران جامعه نیازمند علوم انسانی است و فقط نباید به جنبه علمی پژوهش‌های علوم انسانی اکتفا کرد به تشریح اهمیت علوم انسانی و بهره‌گیری از آن در جامعه پرداخت. 

هم‌اکنون موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با انتشار گزارشی پژوهشگران پر استناد حوزه علوم انسانی و اجتماعی در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده­‌اند. بر اساس این گزارش، موسسه تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط را شناسایی و در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته‌بندی کرده است.

این حوزه‌های موضوعی شامل حوزه چند رشته‌­ای، حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری، علوم اجتماعی و علوم تربیتی، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری است.

در سال‌های اخیر حضور زنان در فضای علمی و آکادمیک کشور پررنگ‌تر شده است. با این حال، گزارش نشان‌ می‌دهد که هنوز هم حضور زنان در برخی زمینه‌ها چندان بالا نیست. 

جدول زیر بیانگر تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی به تفکیک جنسیت است:

پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی به تفکیک جنسیت تعداد سهم (درصد)
پژوهشگران مرد ۲۸۶ ۸۵.۸۹
پژوهشگران زن ۴۷ ۱۴.۱۱
جمع ۳۳۳ ۱۰۰

بر اساس جدول بالا، ۲۸۶ نفر از ۳۳۳ پژوهشگر پراستناد حوزه علوم انسانی و اجتماعی مرد بود و ۴۷ نفر از آن‌ها، زن هستند. این تعداد نشان‌دهنده سهم حدود ۸۶ درصدی مردان و ۱۴ درصدی زنان از پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =