کلاف سردرگم واردات خودرو به کشور / انتظار متقاضیان چه زمانی به پایان می‌رسد؟

اواخر سال گذشته بود که رئیس جمهور به رفع موانع واردات خودرو تاکید کرد،‌موضوعی که بعد از گذشت چند ماه هنوز خبری خوشی از آن نیامده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، این روزها بازار خودرو با مشکلات متعددی روبرو شده است و کاهش قیمت خودرو در طی هفته گذشته بعد از نوسانات زیادی که در ماه‌های اخیر تجربه کرد، بازار خودرو را به سمت رکود برد.

خرید خودرو آرزویی دست نیافتنی شد؟ / شکاف زیاد قیمتی میان نرخ کارخانه‌ و بازار

یکی از مشکلات این روزهای بازار خودرو، واردات است،‌ موضوعی که رئیس جمهور کشور در اسفندماه ۱۴۰۰ به اهمیت آن پرداخت و دستور رفع موانع واردات خودرو به کشور را صادر کرد. همچنین در سال گذشته نیز به موضوع واردات خودرو تاکید ویژه‌ای شد اما روند واردات خودرو نشان می‌دهد که هنوز بعد از گذشت مدت زمان طولانی خبری از ورود خودروهای خارجی به کشور نیست و متقاضیان همچنان در انتظار خودروهای خارجی هستند.

واردات خودروهای کارکرده بازار مورد علاقه دلالان

در کنار واردات خودروهای صفر،‌ واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز مطرح شد،‌ موضوعی که از نظر تعداد زیادی از کارشناسان روش مناسبی نبوده و سبب ایجاد اختلال در بازار خواهد شد،‌ حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ در این باره اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده روش خوبی برای تنظیم بازار نیست،‌ زیرا مشکلات زیادی دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده که این روش شاید در قیمت بازار اثر گذار باشد،‌ اما به دلایل مختلف از جمله نبود قطعات این خودروها،‌ نداشتن استانداردهای قطعات داخلی و غیره، دردسر ساز خواهد بود.

کارشناس بازار خودرو درباره معضلات واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: واردات خودروهای کارکرده به دلیل سودآوری بالایی که دارد،‌ بازار مورد علاقه مند دلالان است،‌ که همین موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به بازار خودرو وارد کند.

سنجری درباره واردات خودروهای صفر،‌ گفت: واردات خودرو می‌تواند نقش مهمی در کنترل و تاثیر قیمت خودرو در بازار داشته باشد که البته این موضوع به قیمت خودروی وارد شده نیز بستگی دارد.

وی با بیان اینکه بازار داخلی خودرو تشنه است،‌ مطرح کرد: وقتی که شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو وجود داشته باشد، طبیعی است که نتوانیم تمام نیازی های بازار را از طریق بازار داخلی پاسخ بدهیم.

کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه واردات خودرو میتواند بازار خودرو را متعادل کند،‌عنوان کرد: واردات خودرو میتواند بازار خودرو را متعادل کند و روند واردات خودرو اگر ادامه دار باشد در میان مدت می‌تواند تاثیر خوبی در بازار خودرو داشته باشد.

سنجری بیان کرد: تقاضا برای خرید خودرو و تورم باعث شده است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود،‌ حتی کسی که نیاز به خودرو ندارد احساس می‌کند که خودرو می‌تواند برایش سرمایه خوبی باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا روند واردات خودروهای کارکرده به کندی بیش می‌رود،‌ تصریح کرد:‌ واردات خودرو یک زمان مشخصی دارد؛ مجوز صادرات از شهریور ۱۴۰۰ صادر شد بالاخره مدت زمانی برای مذاکرات نیاز است بنابراین روند فعلی واردات خودرو در کشور کند نیست.

لایحه واردات خودرو کارکرده در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز درباره مشکلات واردات خودرو تصریح کرد: با وجودی که دولت قوانین مربوط به واردات خودرو را تایید و منابع لازم ارزی در این بخش را مشخص کرده است اما همچنان عملکرد دولت در این بخش با سوالات زیادی همراه است.

وی با اشاره به منابع ارزی مصوب از سوی دولت در حوزه واردات خودرو گفت: دولت در تعیین منابع لازم برای سال 1401، یک میلیارد دلار و در سال 1402، دو میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص داده بود روندی که حال با توجه به وضعیت کنونی به نظر می رسد هیچ کدام از این ارقام در بخش واردات خودرو تخصیص نیافته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در حوزه واردات خودرو تاکید کرد: با وجود اینکه از مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو مدت زیادی می گذرد اما هنوز با گذشت یک سال، یک خودرو وارداتی هم دست مردم نرسیده است.

جدی، با این حال واردات خودرو را عامل ایجاد ثبات در بازار تقاضا و جلوگیری از نوسان قیمت می داند و معتقد است: واردات خودرو از نگاه بسیاری از اعضای کمیسیون صنایع عامل ثبات بخشی در قیمت و تقاضا در بازار است در حالی که همچنان به دلیل ناهماهنگی در دولت و بانک مرکزی شاهد تاخیر در عملی شدن آن و آدرس های غلط از سوی مسئولان هستیم.

وی همچنین به لایحه دو فوریتی دولت در خصوص واردات خودروهای کارکرده پرداخت و اظهار داشت: عدم عملی شدن واردات خودرو اگر چه به دغدغه متقاضیان این بازار تبدیل شده است اماشاهدیم که دولت لایحه واردات  خودرو کارکرده را نیز به مجلس تقدیم می کند طرحی که با وجود تصویب شورای نگهبان و تایید مجلس اما کماکان با مخالفان زیادی به خصوص هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو است با این حال این لایحه در مجلس به تصویب رسید و برای تغییراتی به کمیسیون صنایع ارجاع شد و در انتظار تصویب در صحن علنی است.

نماینده شیروان در خانه ملت در پایان به برخی تغییرات اعمال شده در لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده توسط کمیسیون صنایع اشاره کرد و افزود: البته هم اکنون لایحه واردات خودرو کارکرده در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد و در صورت تصویب، دولت ملکف می شود که ظرف مدت یک ماه آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند.

به گزارش ایسکانیوز، این روزها خودرو برای افراد به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز خرید خودرو را به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرده است،‌بنابراین انتظار می‌رود دولت و مسئولان مربوطه با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع به فکر نجات بازار خودرو و ثبات قیمت‌ها باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =