چالش‌های تغییر ساعت کاری ادارات / بیشترین آسیب برای کارکنان زن به وجود آمد

تغییر ساعت کاری باعث ایجاد چالش‌هایی از جمله تطابق نداشتن ساعت کاری مهدهای کودک و ادارت و در دسترس نبودن حمل و نقل عمومی و دشواری تردد برای خانم‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هشدارها درباره افزایش دمای هوا و نگرانی‌هایی که درخصوص افزایش مصرف انرژی وجود داشت منجر به این شد که هیات دولت تصمیم بگیرد، ساعت کاری ادارات و بانک‌ها را تغییر دهد تا در ساعت‌های ظهر که دمای هوا به اوج خود می‌رسد، سیستم‌های سرمایشی ادارات خاموش شوند.

براساس این مصوبه ساعت کاری تمام ادارات دولتی و بانک‌ها از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۳۰ شهریور به ۶ تا ۱۳ تغییر کرد. در راستای همین طرح، کولرهای ادارات باید یک ساعت قبل از پایان کار خاموش شود. در مناطق گرمسیری همزمان با پایان ساعت اداری وسائل سرمایشی خاموش می‌شود و تمامی دستگاه‌های اداری موظف هستند، مولدهای برق خود را وارد مدار کنند.

تغییر تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان به کجا رسید؟

موافقان این طرح معتقدند که با تغییر ساعت کاری و تعطیل شدن ادارات پیش از ساعت‌های پیک مصرف فشار وارد بر نیروگاه‌های تولید برق کشور کم شده و احتمال اینکه در روزهای گرم تابستان با خاموشی مواجه شویم، کم می‌شود اما این تصمیم مردم را با چالش‌های متعددی روبه رو کرده است.

مشکل امنیت در تردد کارمندان زن

قشری که بیش از همه از این تغییر آسیب دیده زنان کارمند هستند. یکی از کارمندان زن می‌گوید: من ساکن کرج هستم و در یکی از ادارات تهران کار می‌کنم، در بسیاری از مسیرهایی که تا رسیدن به سر کار طی می‌کنم، ایستگاه مترو و اتوبوسی وجود ندارد و ساعت پنج صبح هم نمی‌توانم به کسی اعتماد کنم و سوار خودروهای شخصی عبوری شوم. از طرفی هزینه تاکسی‌های اینترنتی هم زیاد است و نمی‌توانم هرروز با تاکسی اینترنتی و آژانس تا رسیدن به ایستگاه مترو یا اتوبوس بروم. کاش حداقل ادارت سرویس داشتند.

کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش ترافیک با تمایل به استفاده از خودرو شخصی

با وجود اینکه شهرداری اعلام کرده که ساعت کار مترو، خطوط بی‌آرتی و اتوبوس‌ها باید تغییر کند اما مشکل اینجاست که به واسطه کمبودهایی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد، در برخی مسیرها دسترسی کافی به حمل و نقل عمومی وجود ندارد. تعداد این وسایل هم کافی نیست و بعضا شلوغ هستند. علاوه بر این اگر افراد از خودرو شخصی هم استفاده کنند شاهد افزایش ترافیک در ساعت‌های اولیه صبح و به طبع افزایش آلودگی و مصرف انرژی خواهیم بود.

تطابق نداشتن ساعت کار مهدهای کودک و ادارات

تغییر ساعت کاری والدین دارای فرزند خردسال را هم دچار مشکل کرده است. از آن جایی که همه ادارت مهد کودک ندارند و معمولا مهدهای کودک سطح شهر هم ساعت پنج صبح شروع به کار نمی‌کنند، پدر و مادر کارمند نمی‌دانند که فرزند خردسالشان را باید به کجا بسپارند. از طرفی والدین نگران هستند که مهدهای کودک در ازای بازگشایی زودتر از زمان معمول شهریه‌های اضافی طلب کنند.

زهرا شیخی عضو فراکسیون زنان مجلس که از مخالفان این طرح است، گفت: نگاه توسعه‌ای و جلوگیری از هدررفت انرژی باید به گونه‌ای مدنظر قرار گیرد که پیشرفت و توسعه، خانواده محور باشد نه فرد محور و در کنار پیشرفت جامعه، پیشرفت خانواده هم مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در تغییر ساعت کاری، زنان و مادران شاغل بیشترین آسیب را دیده‌اند. بانوانی که از شهرهای اطراف به مراکز استان می‌آیند باید ساعت چهار صبح از خانه خارج شوند. آیا این ساعت خروج از خانه برای زنان مناسب است؟ یا در ساعت چهار و پنج صبح کدام مهد کودک برای پذیرش کودکان بانوان شاغل فعالیت دارد؟

کارمندهای خواب‌آلوده و بداخلاق

علاوه بر این موارد برخی معتقدند که این تصمیم منجر به کاهش ساعت خواب کارمندان خواهد شد که در نهایت به خواب‌آلودگی در ساعت‌های اولیه صبح و کاهش راندمان کاری می‌انجامد. از جهتی این خواب‌آلودگی تعداد تصادفات را هم افزایش می‌دهد. اگر کارمندان نتوانند ساعات خواب و بیداری خود را با ساعات کار خود منطبق کنند، احتمال افزایش نارضایتی شغلی بین برخی از آنان افزایش و نرخ ساعات مفید کاری آنان کاهش پیدا می‌کند.

شهرزاد هودین‌شاد روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: پژوهشی در این زمینه انجام نشده است اما براساس علوم اعصاب شناختی در این شرایط افراد تمایل بیشتری به زود خوابیدن پیدا می‌کنند و از آن جایی که انرژی فتوسنتز زمین هم بین ساعت پنج تا هشت است، انرژی بیشتری هم می‌گیرند اما از آن جایی که بیشتر در افراد کارمند تمایل به شب بیداری وجود دارد و عادت نکرده‌اند که زود بخوابند و این موضوع می‌تواند چالش‌هایی را برایشان ایجاد کند.

وی افزود: افرادی که سحرخیزی برای آن‌ها دشوار است، دچار مشکل در تمرکز خواهند شد. کاهش ساعت خواب در راندمان کاری فرد تاثیرگذار خواهد بود. بیشتر افراد عادت کرده‌اند که دیر به رخت خواب بروند و این موضوع به روند عادی زندگی آن‌ها تبدیل شده است. بهداشت خواب باید به افراد اطلاع‌رسانی شود و تطبیق پیدا کردن با شرایط کمی زمان‌بر است. قاعده هشت یا هفت ساعت و نیم خواب در شب باید رعایت شود وگرنه افراد آسیب می‌بینند. البته تغییر یکباره ساعت کاری هم به روان افراد آسیب می‌زند.

صدای بازاری‌ها هم درآمد

تغییر ساعت کاری بانک‌ها صدای بازاری‌ها را هم درآورده است؛ صاحبان مشاغل آزاد و مغازه‌داران می‌گویند با تغییر ساعت کار بانک‌ها دچار مشکل شده‌اند. یکی از مغازه‌داران می‌گفت: من نمی‌توانم زودتر از ساعت ۱۰ شروع به کار کنم زیرا اصلا در ساعت‌های اولیه صبح مشتری ندارم و برای انجام امور بانکی خود مجبور هستم که از ساعت ۱۰ تا ۱۳ به بانک مراجعه کنم که بسیار شلوغ است و دچار مشکل می‌شوم.

برخی هم می‌گویند که برای انجام امور اداری پیش از این مرخصی ساعتی می‌گرفتند اما با این شرایط مجبور هستند که یک روز کامل مرخصی بگیرند تا بتوانند پیش از ساعت ۱۳ کار خود را انجام دهند.

مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد، کمبود مهدهای کودک و ساعت کاری غیرمنطبق آن‌ها با ادارات، نبود سرویس برای حمل و نقل کارمندان در همه ادارت، تطبیق ساعت کار وخواب و مشکلاتی از این دست از جمله چالش‌هایی هستند که بعد از تغییر ساعت کاری در کشور ایجاد شد اما نهادهای مسئول باید شفاف اعلام کنند که آیا تغییر در ساعت کاری منجر به کاهش مصرف انرژی و فشار وارد بر نیروگاه‌ها شده یا خیر؟ آیا وزارت نیرو و نهادهای مسئول نمی‌توانستند که با اعمال تغییراتی مانند اصلاح الگوی مصرف در محیط کار، آموزش نحوه صرفه‌جویی به کارکنان و مدیران، تعمیر سیستم‌های سرمایشی برای جلوگیری از هدررفت انرژی و مواردی از این دست شدت مصرف را کاهش دهند؟ آیا این طرح با اعمال نظر کارشناسان و سنجیدن همه جوانب اجرا شده یا اساس کار آزمون و خطا است؟ این سوالات مطالبات مردمی است که تصمیمات سیاست‌گذاران مستقیما بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1186369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یکی از همین مردم ایران IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      1 0
      فقط،بیچاره کارمندا ، مخصوصا خانم های شاغل که وسیله ندارند و محل کارشون دوره ، کله صبح ساعت ۴.۵ باید با ترس و لرز از خونه بیرون بیای ، اونقدر خلوته که به زور کسی تو خیابون باشه بخای پول اسنپ بدی ، خداتومن در ماه می شه می ری تو ایستکاه اتوبوس ، ماشین نیست و دیر می یاد و همش استرس دیر رسیدن داری ، مترو از محل زندگیت دوره ...و خیلی چیزای دیگه فقط بگم ، خیلی ظلمه می گن تا ساعت یک بشه ، اخه وقتی ارباب رجوع هنوز هست که نمی شه در رو ببندی بگی خداحافظ وقتی کارت می مونه و امکان دور کاریش نیست مجبور می شی تا ساعت بیشتری بمونی پس عملا یک ساعت بیشتر به ساعت های کاری و فشار کاریت اضافه می،شه و فقط کارمتد بیجاره رو داغون می کنه اگه پیامم رو می بینن که ازشون می خوام ساعت شروع رو برگردنن به همون ۷ ، وقتی قانونی رو تصویب می کنید خودتون رو خانوادتون رو بزارید جای مردم عادی ، ببینید می تونید تحمل کنید می تونید باهاش کنار بیاید ، کارشناس احتماعی و پزشکی بیارید ، تبعاتش اجتماعی و اثرات روانی و جسمی اش رو بگه ، بعد تو رو خدا تصمیم بگیرید حق یه کارمند تحمل این حجم استرس نیست