دیجیتال مارکتینگ بر پایه تولید محتوای مفید استوار است/ تغییر رویکرد محصول‌محور به مشتری‌محور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنیان دیجیتال مارکتینگ بر روی تولید محتوا مفید و موثر استوار است به طوری که افراد بتوانند از خدمات بهره مند شوند

بهروز بیات عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز بیان کرد: امروزه مهم ترین حوزه در فضای مجازی، بحث دیجیتال مارکتینگ است. عوامل زیادی باعث ارتقاء این حوزه شده که به عنوان نمونه شیوع بیماری کرونا در جهان یکی از این عوامل است.

وی افزود: مارکتینگ به معنای بازاریابی است. در بازار قدیم، نظرها به گونهای بوده است که فروش محصول خوب و با کیفیت نیازی به بازاریابی نداشت، امّا امروزه شرایط به گونه ای تغییر کرده که اگر برای محصولات یا خدمات بازاریابی صورت نگیرد، عرصه برای افراد دیگری باز خواد شد تا محصولات بی کیفیت خود را با مبالغ بالاتر به فروش رسانند. در نتیجه محصول باکیفیت که برای آن بازاریابی صورت نگرفته است به دست مشتریان نخواهد رسید و در اینجا هم فروشنده و هم خریدار زیان خواهد کرد.

عصو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان بیان کرد: رویکرد دیگری به نام رویکرد محصول محور وجود دارد که با این پرسش بیان می‌شود که ما چه محصولی را به چه شخصی بفروش رسانیم. به عنوان نمونه در گذشته فروش یک یخچال به یک اسکیمو که نیازی به آن وسیله نداشت، هنر تجارت محسوب میشد در صورتی که امروزه اینگونه نیست. در حال حاضر رویکرد محصول محور به رویکرد مشتری محور تغییر یافته است.

بیات تصریح کرد: رویکرد مشتری محور به گونهای است که متخصصین در این حوزه در حال بررسی نیاز افراد براساس موقعیت جغرافیایی جامعه و راه های ارائه محصول به بهترین شکل ممکن به افراد جامعه است، تا نیاز افراد برطرف شود. دیجیتال مارکتینگ دارای یک بحث کلی است با عنوان "افراد باید در فضای مجازی دیده شوند." 

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که افراد در گذشته برای خرید یک کالا صرفاً به خرید حضوری و مراجعه به بازار فکر می‌کردند در صورتی که اکنون بازارهای مجازی هم مورد توجه قرار می‌گیرند. نکته حائز اهمیت در دیجیتال مارکتینگ این است که این حوزه فقط شامل کالا نیست و به طورکلی شامل خدمات نیز است. خدمات شامل موضوعات متنوعی از جمله آموزش زبان‌های گوناگون، خدمات بهداشتی و حتی امور شهروندی را پوشش می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: امروزه در بین افراد، فضای مجازی بسیار مهم شمرده شده به عنوان نمونه معروف ترین موتور جستجو که در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود، گوگل است. موضوع مهم حال حاضر دنیا، بحث بهینه سازی موتورهای جستجوگر می‌باشد. بنیان دیجیتال مارکتینگ بر روی تولید محتوا مفید و موثر استوار است به طوری که افراد بتوانند از خدمات بهره مند شوند.در این صورت به راحتی نیاز فروشنده و خریدار برطرف خواهد شد به گونه ای که هر دو طرف به منافع خود می‌رسند.

وی بیان کرد: در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار شخصی به نام تیم برنرزلی شبکه جهانی وب را ایجاد کرد به گونه ای که حوزه های کاری جدیدی به وجود آمد. منبع اصلی این پایگاه ها دادههای سیستمی بودند. فعالیت های مجازی در کشور ایران از سال ۱۳۸۰ به بعد شروع شد. امروزه ما شاهد انواع مختلفی برنامه از این حوزه هستیم. بعد از شکل گیری کسب و کارهای مجازی به مرور زمان دیجیتال مارکتینگ به صورت گسترده ایجاد شد.

بهروز بیات به نقل از بیل گیتس بیان کرد: کسب و کار های آینده به دو صورت اینترنتی و کسب و کارهای از بین رفته خواهد بود. 

خبرنگار: محمدحسین میرزائی/ مبینا رستگاری

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1192376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =