اعلایی: به ۶ کشور جهان محصولات فرهنگی صادر می‌کنیم/ برای رسیدن به موفقیت شکست‌های زیادی را تجربه کردیم

ما در کسب و کار همواره در حال تجربه شکست و پیروزی هستیم و برآیند این پیروزی و شکست ها رشد است و کنار این تجربیات نیز شکست‌های سنگین دیدیم مثلا محصولی که برای مجموعه‌ای تولید کردیم و لغو شد و روی دستمان ماند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، تجارت و موفقیت در کسب و کار مستلزم داشتن دانش و تجربه و شناخت دقیق از بازار و جامعه هدف است و اگر این کار به درستی صورت نپذیرد احتمال شکست در تجارت را افزایش می دهد حالا اگر این تجارت و کسب و کار در حوزه تولید محصولات فرهنگی باشد مستلزم دقت و تلاش بیشتری است زیرا حوزه فرهنگ به خودی خود همیشه مظلوم واقع شده و اگر مجموعه ای در این حوزه موفق ظاهر شود یقینا ظرافت، نوآوری و تجربه دو چندانی را صرف کرده است.

در حوزه فرهنگ، تولید محصولات فرهنگی که جامعه هدف آن قشر دینی و مصرف کننده آن به عقاید افراد جامعه برمی گردد از قبیل مایحتاج برپایی مجالس اهل بیت و همچنین تولید محصولات دینی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد زیرا کج سلیقی در این حوزه نه تنها موجب شکست کسب و کار خواهد شد بلکه در مواردی دین زدگی را همراه خواهد داشت.

در همین راستا خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز به سراغ مرتضی اعلایی موسس و مدیرعامل شرکت ماهد که یکی از شرکت های تولید کننده محصولات فرهنگی و سبک زندگی از قبیل پرچم و کتیبه و در کل تولید کننده نیازهای فرهنگی جهان تشیع است رفته که در ذیل به این گفت و گو می پردازیم.

ایسکانیوز- ریشه و شروع اولیه شکل گیری مجموعه شما از کجا بود؟

من یک دفتر تبلیغاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم در حوزه تبلیغات افراد زیادی هستند اما در حوزه تولید محصولات فرهنگی کاری جدی صورت نگرفته لذا به این نتیجه رسیدم تمام انرژی، توان و تخصص خود را در حوزه فرهنگ به کار ببرم و دفتر تبلیغاتی خود را واگذار کردم و بر روی حوزه جدید یعنی مجموعه ماهد که از اسما الهی است تمرکز کردم که معنای آن گسترش دهنده و پهن کننده است. کار را در سال ۹۰ در تهران شروع کردیم و از سال ۹۱ در پارک علم و فناوری قم مستقر شدیم.

ایسکانیوز- آیا با اولین اقدام موفق شدین یا شکست هایی رو پشت سر گذاشتین تا به اینجا برسین؟

مجموعه‌ای که راه اندازی کردیم مملو از شکست و پیروزی است اصلا کسب و کار طوری نیست که مداوم سیر رشد را طی کند. طبق آیه «ان مع العسر یسرا» یعنی در کنار آسانی سختی هم هست در پیروزی نیز شکست است و در شکست نیز پیروزی. ما در کسب و کار همواره در حال تجربه شکست و پیروزی هستیم و برآیند این پیروزی و شکست ها رشد است و کنار این تجربیات نیز شکست‌های سنگین دیدیم مثلا محصولی که برای مجموعه‌ای تولید کردیم و لغو شد و روی دستمان ماند و حتی پروژه‌های میلیاردی را شروع کردیم و آنطور که توقع داشتیم پیش نرفت؛ و همه اینها قابل قبول است وقتی یک آرمان داشته باشیم.

ایسکانیوز- چه عواملی در موفقیت شما نقش داشتند؟

در موفقیت ما از مهمترین عواملی که نقش داشتند یکی آرمان بلند است که آدم هیچگاه خسته نمی شود و دوم تیم دلسوز و هم آرمان هست.

ایسکانیوز- به عنوان یک مجموعه کارآفرین فرهنگی چند نفر پرسنل دارین؟

ما در مجموعه خود حدود ۳۰ نفر نیروی ثابت داریم و چند شرکت داریم که ما سهم دار آنان هستیم و حدود ۴۰ نفر نیز آنان هستند و همچنین حدود ۵۰۰ نفر نیروی کارگاه هایی هستند که با ما کار می کنند.

ایسکانیوز- آیا وابستگی سازمانی دارید و از جایی بودجه میگیرید یا کاملا خصوصی و شخصی اداره میشه؟

مجموعه ما تا به امروز ۷میلیون تومان پول بلاعوض گرفته و مابقی منابع مالی آن یا تسهیلات است یا درآمدی که در ازای خدماتی که دادیم گرفته شده است. پلن مالی مجموعه ما تولید و عرضه محصول برای بازار است و اگر هم تامین مالی صورت گرفته مثل هر شرکت خصوصی سهام واگذار کرده که الان مجموعه ما ۱۰ سهامدار دارد که یک صندوق فناوری و پژوهش و یک شرکت سرمایه گذاری در آن است و الباقی افراد حقیقی هستند که این نشان دهنده خصوصی بودن و سلامت مالی و شفافیت مجموعه ما است.

ایسکانیوز- شما صادرات به فرای مرزها هم دارید یا فقط بازار داخل رو تامین میکنید؟

ما به بحرین، عراق، لبنان، کانادا، کویت و آذربایجان صادرات داریم

ایسکانیوز- چه ترسیمی از آینده و توسعه مجموعه خود دارید؟

امروز روزی است که هیچ ترسیمی از آینده مجموعه در ذهن ندارم زیرا سرعت تحولات بسیار بالا رفته است. اما آنچه به آن فکر میکنم بزرگترین برند محصولات جهان تشیع امیدوارم در جهان اسلام باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =