به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بینالمللیسازی آموزش عالی از جمله مفاهیمی است که معمولا از سوی دانشمندان کشورهای توسعه یافته مطرح میشود. در این بین، محققان آمریکا شمالی تمرکز بیشتری بر این موضوع دارند.
بیشتر بخوانید:
اعتراض دانشگاهیان پاکستان به تاسیس ۲۶ دانشگاه جدید
محققان آمریکای شمالی معتقدند که موسسات آموزش عالی این کشور رتبه اول را در بینالمللی بودن دانشگاهها دارند. آمریکا نخستین کشور مقصد دانشجویان بینالمللی در سراسر جهان است. به تعبیری میتوان آمریکای شمالی را از نظر بینالمللی شدن و تعامل جهانی، پیشرو دانست.
نتایج آخرین نظرسنجی در مورد بینالمللیبودن دانشگاهها نشان میدهد که بر خلاف تصور رایج، دانشگاههای آمریکای شمالی بینالمللیترین دانشگاههای جهان نیستند. نتایج این نظرسنجی که از سوی انجمن بینالمللی دانشگاهها (IAU) در مورد بینالمللیسازی آموزش عالی، انجام شد نشان دهنده کاهش مشارکت بینالمللی موسسات آموزش عالی آمریکای شمالی است.
بر اساس چهارمین نظرسنجی جهانی IAU که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، موسسات آموزش عالی آمریکایی با اختصاصی ۱۹ درصد از پاسخها به خود، در رتبه دوم بینالمللی بودن جهان پس از اروپا قرار دارد. با توجه به این که در آن زمان فقط ۱۱ درصد از موسسات آموزش عالی جهان در آمریکای شمالی قرار داشتند، ۱۹ درصد سهم بزرگی به حساب میآمد.
نتایج این نظرسنجی در سالهای بعد نشان میدهد که مشارکت موسسات آموزش عالی آمریکای شمالی به شدت کاهش یافته است. به طوری که در پنجمین نظرسنجی جهانی IAU در سال ۲۰۱۸، سهم موسسات آموزش عالی آمریکای شمالی به ۶ درصد کاهش یافت.
در ششمین نظرسنجی جهانی IAU هم سهم دانشگاههای آمریکایی فقط ۶ درصد بود. بررسی جایگاه کشورهای دیگر در کنار آمریکا شرایط آمریکا را نابسامانتر نشان میدهد.
فقط یک درصد دانشگاههای آمریکا در نظرسنجی بینالمللیسازی شرکت کردند
برای مثال کانادا از ۴۰ موسسه آموزش عالی در چهارمین نظرسنجی جهانی IAU به ۱۵ موسسه در پنجمین نظرسنجی جهانی IAU کاهش یافت و در نظرسنجی ششم هم این شرایط تغییر نکرد. در حالی که تعداد موسسات آموزش عالی آمریکا در چهارمین نظرسنجی جهانی IAU از ۲۰۹ موسسه به ۴۱ موسسه در پنجمین نظرسنجی و به ۲۸ موسسه در ششمین نظرسنجی کاهش یافت. با توجه به این که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ موسسه آموزش عالی در آمریکا وجود دارد، این تعداد فقط یک درصد از این موسسات است.
کارشناسان معتقدند که مدیران دانشگاهی آمریکا، توجه کافی به ضرورت بینالمللی شدن موسسات آموزش عالی ندارند. چرا که بر اساس نظرسنجیها ۶۳ درصد رهبران دانشگاهی بینالمللیسازی را مهم میدانند؛ در حالی که میانگین جهانی ۷۷ درصد است.
همچنین جزئیات این نظرسنجی نشان میدهد که بینالمللیسازی در آمریکا با منطقی اقتصادی تعریف میشود و رقابت بر همکاری غالب است.
انتهای پیام/
نظر شما