پاییز و زمستان پر باران پیش روست / خشکسالی تمام نشده است

انتظار بالایی داریم که در پاییز و اوایل زمستان بارندگی‌های بیش از نرمال داشته باشیم اما حتی اگر بارش‌ها امسال نرمال و بالاتر باشد کمبودهایی را که در گذشته ایجاد شده را جبران نمی‌کند.ما همچنان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی خواهیم بود.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران در گفت‌وگو خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره پیش‌بینی‌ها از میزان بارش در پاییز امسال گفت: پدیده ال نینو اصطلاحا یک دورپیوند است به این معنا که اتفاقی در جایی رخ می‌دهد و منجر به تغییراتی در مناطق مجاور یا دوردست می‌شود. پدیده‌های بسیاری وجود دارند که در مناطق مختلف کره زمین رخ می‌دهند و منجر به تغییرات آب و هوایی می‌شوند و ان نینو هم یکی از این موارد است.

بیشتر بخوانید

افزایش مهاجرت‌های اقلیمی در اثر خشکسالی / ۸۰۰ هزار نفر در ۲ سال اخیر به ساکنان مازندان افزوده شده است

وی افزود: ال نینو ولانینو دو فاز پدیده نوسان جنوبی هستند که در اقیانوس آرام در بخش حاره‌ای رخ می‌دهد. این منطقه شامل سواحل شمالی استرالیا، فیلیپین، اندونزی تا سواحل غربی آمریکا، شمال کوبا، جنوب کالیفرنیا و سواحل مکزیک است. دمای این منطقه در سه فاز سردتر، خنثی و گرمتر قرار می‌گیرد. در حالت ال نینو دمای اقیانوس از سطح آب تا حدودا عمق ۲۰۰ متری از حالت عادی گرمتر می‌شود. در چنین حالتی چرخه آب در اقیانوس و چرخه هوا در اتمسفر تغییر می‌کند.

وظیفه توضیح داد: مهم‌ترین تغییری که در شرایط ال نینو و لانینو رخ می‌دهد تغییر محل صعود  و نزول توده هوا است طوری که در شرایط لانینو یکی از مهم‌ترین مناطق صعود هوا جنوب شرق آسیا، شمال استرالیا، فیلیپین و اندونزی است. با صعود هوا ابر شکل گرفته و بارندگی‌ها فراوان می‌شوند. در نتیجه شاهد ترسالی در این مناطق خواهیم بود.

وی ادامه داد: در ال نینو فشار هوا افزایش پیدا کرده و روزهای آفتابی افزایش و بارندگی کاهش پیدا می‌کند و در جنوب شرق آسیا و شمال استرالیا خشکسالی رخ می‌دهد. این تغییرات با شدت بسیار کمتر بر روی کشور ما هم اثرگذار است. براساس بررسی‌ها در سال‌های ال نینو به طور نسبی بارندگی‌ها در ایران به خصوص عرض‌های جنوبی از نرمال بیشتر است اما این مطلق نیست. یا در سال‌های لانینو در پاییز به طور نسبی بارندگی‌ها در ایران کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی توضیح داد: در جنوب شرق آسیا و استرالیا و سواحل غربی آمریکا اثرات ال نینو و لانینو واضح است و می‌توان از ماه‌ها قبل پیش بینی کرد اما در مناطقی مثل خاورمیانه که فاصله زیادی تا محل وقوع ال نینو دارند، اثرات جزئی‌تری دارد و پدیده‌هایی در این منطقه وجود دارد که می‌توانند اثر ال نینو یا لانینو را تقویت یا خنثی کنند. بنابراین اینطور نیست که در همه سال‌های ال نینو ترسالی داشته باشیم.

وی افزود: سه سال گذشته شرایط لانینو حاکم بود و در همه مناطق با خشکسالی مواجه بودیم به جز سال پیش که علی رغم شرایط لانینو جنوب غرب کشور شرایط خوبی داشت.

وظیفه درباره پیش بینی‌ها از وضعیت پاییز آینده گفت: ما ناگزیر هستیم که اثرات پدیده‌های دورپیوند مانند دوقطبی اقیانوس هند، پدیده پرفشار سیبری، نوسان اطلس شمالی و ال نینو را مورد بررسی قرار دهیم. بسیاری از این پدیده‌ها در مدت یک ماه قابل شناسایی نیستند و پیش بینی‌های دقیق‌تر باید در زمان مناسب انجام شود.

وی افزود: غالب مدل‌های پیش بینی فصلی بیانگر بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در غالب مناطق ایران در فصل پاییز و زمستان است. قطعا پاییز و زمستان امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود چون پاییز سال گذشته بسیار کم بارش است. انتظار بالایی داریم که در پاییز و اوایل زمستان بارندگی‌های بیش از نرمال داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم هواشناسی در پاسخ به این سوال که آیا قرار گرفتن در ترسالی به معنای پایان خشکسالی است، گفت: بحث خشکسالی بسیار پیچیده است و از جوانب مختلف کشاورزی، هیدرولوژی و هواشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به احتمال زیاد ما امسال خشکسالی هواشناسی نداشته باشیم و بارندگی‌ها نرمال باشد. در کشاورزی دیم هم احتمال خشکسالی کم است اما از نظر هیدرولوژی شرایط متفاوت است.

وی ادامه داد: ما در سه سال گذشته در شرایط خشک قرار داشتیم و در برخی مناطق به اندازه یک سال باران کم داشتیم. خراسان رضوی در سال آبی قبلی ۵۲ درصد کمتر از نرمال باران دریافت کرد. بنابراین حتی اگر بارش‌ها امسال نرمال و بالاتر باشد کمبودهایی را که در گذشته ایجاد شده را جبران نمی‌کند.

وظیفه بیان کرد: خشکسالی باعث شده تا در اغلب مناطق خاک رطوبت خود را از دست بدهد و زهکش شده است. از طرفی تولیدات کشاورزی هم علی رغم کم بارشی ادامه داشته و برداشت از آب‌های زیرزمینی بیشتر شده است. این برداشت‌ها باعث کاهش سطح‌ آب‌های زیرزمینی شده که بارش در یک فصل این کمبود را جبران نمی‌کند. ما همچنان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی خواهیم بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1198570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      0 0
      ال نینیو و لنینیا بیشتر برای دو طرف اقیانوس آرام موثر است و دخل زیادی به برقیه نقاط دنیا ندارد. انسو و جرینات قطبی هم در آب و هوا موثر هستند، شرق کشور ما بیشتر از جریانات اقیانوس هند تاثیر می پذیرد و غرب آن به مدیترانه و دریای سرخ بستگی دارد. آنچه مشخص است این است که در شمال آمریکا و کانادا بویژه در شمال غربی آمریکا خشکسالی شدید خواهد بود و شرق آمریکا ترسالی. نیاز نیست که شما رئیس سازمان هوا شناسی باشی که اینها را بفهمی، تمامی این پیش بینیها روی اینترنت موجود است و هر کسی می تواند این اطلاعات را بخواند.