صنعت در صورت سپردن پروژه‌ها به دانشگاه معاف از مالیات شود/ راهکارهایی برای هدفمندکردن پایان‌نامه‌ها

رئیس سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به راهکارهایی برای هدفمند کرده پایان‌نامه‌های دانشجویان گفت: پیشنهاد می‌شود برای شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی، در صورت ارجاع پروژه‌هایشان به دانشگاه، معافیت مالیات در نظر گرفته شود.

وحید احمدی رئیس سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص هدفمندی پایان‌نامه‌ها اظهار کرد: یکی از معضلات موجود در موضوع  پایان‌نامه‌ها، هدفمند نبودن آن‌ها است. چون هنوز رابطه تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده است، این پروژه‌ها خیلی متناسب با نیازهای جامعه نیستند.

بیشتر بخوانید: 

انتخاب موضوع پایان نامه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

وی افزود: برخی از اساتید پروژه‌هایی با صنعت و مراکز مختلف دارند؛ غالبا این پروژه‌ها بر اساس نیازهای جامعه تعریف شده است اما درصد بسیار بالایی از پایان‌نامه‌ها، به دلیل اینکه پروژه‌های صنعتی و نیاز محور نداریم؛ به درآمدزایی نمی‌رسند. در این بین مشکل از صنعت است؛ زیرا نیازهایش را به دانشگاه ارجاع نمی‌دهد.

احمدی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به توسعه صنعت در دانشگاه گفت: در کشور ما صنعت با دانشگاه در برقراری ارتباط با یکدیگر با مشکل مواجه‌اند. از طرفی عدم توسعه صنعت در کشور ما نیز در این موضوع نقش مهمی دارد و تمام این‌ موارد باعث شده است که پایان‌نامه‌ها نیاز محور و درآمدزا نباشند و به رفع نیازهای جامعه کمک چندانی نکنند. برخی حوزه‌ها مانند پروژه صنایع دفاعی ارتباط خوبی با مجموعه دانشگاه برقرار کرده‌اند و پروژه‌هایشان به دانشگاه ارجاع داده می‌شود؛ اما برخی پژوهش‌ها وارد دانشگاه می‌شوند تا از آن‌ها مقاله و کار تحقیقاتی خوبی به دست آید، این پروژه‌ها نمی‌توانند به عنوان پروژه دکتری و یا پروژه‌های تحصیلات تکمیلی تعریف شوند.

وی در خصوص راهکار هدفمند کردن پایان‌نامه‌ ها گفت: بهترین راهکار این است که ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود. یعنی دولت صنایع را تشویق کند که درصدی اعتباراتشان را به پژوهش‌های دانشگاهی اختصاص دهند. همچنین دولت می‌توان حمایت مالی و فعالیت‌های تحقیقاتی مناسب برای دانشگاه‌ها در نظر بگیرد، در این صورت صنایع برای دادن پروژه‌هایشان به دانشگاه تشویق خواهند شد.

احمدی با انتقاد از برخی دستگاه‌های دولتی در زمینه برون سپاری پژوهش‌ها اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی نیز پروژهایشان را به دانشگاه نمی‌سپارند. مثلا شهرداری‌ و یا حتی دستگاه قضایی ما اعتباری برای پروژه‌های دانشگاهی لحاظ نمی‌کنند. در این بیت استفاده از ابراز تشویقی ضروری به نظر می‌رسد، به همین منظور پیشنهاد می‌شود برای شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی، در صورت ارجاع پروژه‌هایشان به دانشگاه، معافیت مالیات در نظر گرفته شود؛ در چنین شرایطی می‌توان پایان‌نامه‌ها را تا حدودی هدفمند کرد.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها به دنبال داشتن پروژه‌های هدفمند هستند؛ چرا که اگر پروژه‌ها درآمدزا شوند، هم دانشجو و هم دانشگاه تشویق می‌شوند؛ ولی گرفتن این پروژه‌ها از صنایع بسیار دشوار است. گاهی اوقات صنایع یا آمادگی ندارند، یا پروژه‌ها را تحویل نمی‌دهد؛ حتی این مورد پیش آمده که  دانشگاه برای گرفتن پروژه به صنعت مراجعه کرده اما جواب منفی دریافت کرده است. این‌ موارد باعث می‌شود دانشجو برای پاس کردن دروس و فارغ‌التحصیلی خود به پروژه‌هایی که نیاز جامعه و درآمدزا نیستند روی بیاورد و پروژه‌های غیرنیاز محور را دنبال کند.

 رئیس سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره میزان موفقیت سامانه نان وزارت علوم عنوان کرد: این سامانه‌ها از گذشته وجود داشتند ولی در مرحله عملیاتی شدن با مشکل مواجه شدند. اینکه سامانه‌ای باشد که مراکز و صنایع بتوانند اعتباراتشان را در آن بگذارند و وزارت علوم با دانشگاه‌ها هماهنگی داشته باشد، بسیار عالی است ولی این سامانه‌ها باید به مرحله عملیاتی شدن برسند؛ چراکه بیشتر این سامانه‌ها، اصولا با کم کاری مراکز، تمام شدن بودجه و تشریفات اداری سنگین با شکست مواجه می‌شوند. قطعاً اگر سامانه‌ای بین وزارت علوم، دانشگاه‌ها و علم و صنعت همراه باشد، این سامانه با نظارت کافی می‌تواند کمک بزرگی به هدفمندی و درآمدزایی دانشگاه‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =