روند به رسمیت شناخته شدن فلسطین به کجا خواهد رسید؟

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه روند به رسیمت شناختن فلسطین دارای ابعاد داخلی و خارجی است، اظهار کرد: حماس و تشکیلات خودگردان هر یک بخشی از قدرت را در اختیار دارند و برای به نتیجه رسیدن این روند ناگزیر یکی از آنها باید قدرت کامل را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابتدای هفته جاری با یک رای قاطع پیش نویس پذیرش عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی را به تصویب رساند. در فرایند رای گیری برای تصویب این قطعنامه ۱۴۳ کشور رای مثبت، ۲۵ کشور رای ممتنع و ۹ کشور از جمله رژیم صهیونیستی و ایالات متحده رای مخالف دادند. با تصویب این پیش نویس، در مرحله بعدی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پذیرش عضویت دائم فلسطین تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ هر چند که پیش‌بینی می‌شود ایالات متحده این پیشنهاد را وتو کند. به منظور بررسی بیشتر این مسئله گفتگویی با صباح زنگنه -سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و تحلیلگر مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

غزه مظهر عدم رعایت عدالت بین المللی و تکرار اشتباهات تاریخی

از نظر وی، مجمع عمومی یک رکن مهم سازمان ملل متحد است و تصویب این قطعنامه نشان می‌دهد اکثریت کشورها مایل هستند فلسطین به رسمیت شناخته شود، در صحنه بین الملل حضور داشته باشد و جایگاه قانونی خود را بازپس‌گیری کند. زنگنه با اشاره به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از به رسمیت شناختن کشور فلسطین اظهار کرد: تا همین حد هم موفقیت بزرگی برای فلسطینی‌ها به دست آمده اما این آغاز یک روند خواهد بود.

وی افزود: این روند شامل این است که چه کسی یا چه گروهی نماینده فلسطین خواهد بود و باید دید که آیا تشکیلات خودگردان نماینده مردم فلسطین خواهد بود و یا حماس و سایر گروه‌های فلسطین بر کل سرزمین فلسطین حاکم خواهند شد. به اعتقاد این کارشناس منطقه، به رسیمت شناختن فلسطین یک بعد داخلی خواهد داشت و یک بعد خارجی؛ در بعد خارجی باید دید چه کسی می‌تواند با کشورهای خارجی مذاکره کند و طرف قراردادها و بحث‌ها باشد و در بعد داخلی حماس و تشکیلات خودگردان بخشی از قدرت را در اختیار دارند و ناگزیر هستند به یک جمع‌بندی و توافق برسند.

به اعتقاد زنگنه، بهترین حالت برای جمع بندی داخلی در فلسطین این است که از طریق انتخابات جدید نمایندگان پارلمان این اتفاق رخ دهد؛ درغیراینصورت قدرت‌های موجود باید از طریق توسل به زور و فشار حیطه مدیریت، قدرت و سلطه خود را تحمیل بکنند. وی افزود: کشورهای غربی تمایل زیادی به تشکیلات خودگردان دارند و حتی اسرائیل نیز ترجیح می‌دهد که تشکیلات خودگردان طرف حساب آنها باشد.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه زمان زیادی از آخرین انتخابات پارلمانی فلسطین گذشته است، گفت: باید انتخابات مجددی برگزار و وزن هریک از گروه‌های داخلی مشخص شود. وی در خصوص اینکه اقبال عمومی داخلی به کدامیک از گروه‌های فلسطینی بیشتر است، اظهار کرد: تا کنون آمارگیری در این زمینه انجام نشده است و انتخابات می‌تواند شاخص خوبی باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه مردم غزه علیرغم هزینه‌های زیاد با حماس اخت شده‌اند، خاطرنشان کرد: اکثر مردم غزه طرفدار حماس هستند و در کرانه غربی نیز وضعیت نصف-نصف است؛ یعنی نیمی از مردم حامی حماس و سیار گروه‌های مبارز هستند و نیمی دیگر هم به دلیل اینکه منافعشان با دولت خودگردان گره خورده، طرفدار آن هستند. وی در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه نهایی طرح این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: بدون تردید آمریکا آن را وتو خواهد کرد و به همین دلیل کشورهای حامی این قطعنامه ابتدا آن را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند؛ زیرا وقتی مجمع عمومی رای بالایی به یک قطعنامه بدهد، شورای امنیت ملزم به تبعیت از آن است.

این کارشناس منطقه در مورد روند عادی سازی بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نیز گفت: حکومت عربستان تلاش می‌کند شرایط بهتری برای خود ایجاد کند و تصور حکام سعودی این است که برای رهایی از شر رژیم صهیونیستی باید با آن داد و ستد و تعامل داشته باشند و عادی سازی را تنها راه آن می‌دانند. وی افزود: اما شرایط موجود در غزه و همچنین پیشینه مذاکرات انجام شده برای عادی سازی و مطالباتی که عربستان در گذشته داشته، شرایط را برای حکام این کشور سخت کرده و فعلا نمی‌تواند امتیاز بیشتری از اسرائیل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =